jag hade samma problem i flera år med brev från transportstyrelsen
 
Även om många företag nog inte har koll på det så gäller GDPR inte döda personer i sverige. De kan mao inte hänvisa till gdpr när de inte vill hantera ärendet. Hade gdpr gällt, hade de å andra sidan haft en tydligare skyldighet att adressera rätt och hålla sig uppdaterade mot folkbokföringen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
U ullak40 skrev:
Ringt dem fleera ggr och påpekade detta, men de säger de måste ha kopia av godkänd bpt för att avsluta allt.
TS behöver inte initiera någon uppsägning/avslutning så det behöver man inte ge sig in på.
Utan det TS behöver göra är att få avsändaren att förstå att de har fel adress och att allt som skickas dit går åter till dem (vilket de förvisso redan borde uppmärksammat). Sen får de själva utreda vilken som är den rätta adressen att skicka till.
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
Hur många konton och försäkringar hade personen egentligen? Och varför har inte efterlevande avslutat kontona och sagt upp tjänsterna? Samla ihop breven i en bunt, stoppa bunten i ett större kuvert och skicka vidare till den efterlevande en gång i månaden. Skicka med en lapp där du påminner om att kontakta alla avsändarna och adressändra eller säga upp.
 
M mrsnhp skrev:
Hur många konton och försäkringar hade personen egentligen? Och varför har inte efterlevande avslutat kontona och sagt upp tjänsterna? Samla ihop breven i en bunt, stoppa bunten i ett större kuvert och skicka vidare till den efterlevande en gång i månaden. Skicka med en lapp där du påminner om att kontakta alla avsändarna och adressändra eller säga upp.
Som sagt, det är som att prata med en vägg.
Änkan är helt hopplös, vet inget, vill inte veta något.
Pratade med banken idag, där vi själva också är kunder, har t.ex. lånet på fastigheten där ...
Förklarade läget, att dödsboet inte är skrivet här osv osv.
Personen fattade galoppen och tyckte att det lät konstigt, skulle se vad som kunde göra.
Efter mycket om och men kom man fram till att det är änkan som måste kontakta dem....
Jag var hoppfull ett litet tag, men nej, suck...
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte så smart att uppmana till lagbrott, eller hur? Du får varken läsa annans post eller förstöra den.
Det fick jag informera banken om också idag, dom såg inte bekymmer i att jag skulle öppna och uppge dödsboets personnummer, för att dom lättare skulle kunna hitta, eftersom dom inte kunde söka på adressen i sina system 😎
"Det är du skickat hem till dig"
 
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
P P-son83 skrev:
Efter mycket om och men kom man fram till att det är änkan som måste kontakta dem....
Fortsätt ligga på - mejla bankens kundombudsman eller nåt.
Säg bara att de har fel adress och att de måste följa upp det.
Ge dig inte in på att du känner till den nya adressen eller ens vet vem X är.

Om de inte ger sig, led in frågan på vad de vill att du skall göra med breven de skickar.
 
Problemet som sådan är ju att man inte olovligen får bereda sig tillgång till annans post. Att förstöra den får man ju inte heller göra. Så vad kan man göra istället som kräver minimalt med engagemang?

Jo sätt upp en soptunna och ovanför den en "brevlåda" utan botten. Nu kan man arkivera posten i flera år innan man till slut behöver hantera det. För att hantera det sen så är då enklast att skriva okänd eller avflyttad och lägga brevet i en av PostNords gula brevlådor.

Varför lägga ner tid med att ringa folk och prata med banken när man kan lösa det själv på sin egen tomt?
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
7ender
Håller på att avveckla ett dödsbo och har övervägt att strunta i att avsluta div. konton med småslantar på. Det kan nämligen vara ganska omständligt med att ta reda på varje instituts rutiner/krav, kopiera massa papper, skanna in alla delägares id-handlingar, ordna fullmakt och få allt bevittnat...i vissa fall kostar porto och kuvert mer än vad som finns kvar på kontot.

Men den här tråden har faktiskt fått mig att ta tag i det ändå.

Så jag satte igång genast. Smidigast hittills att ha att göra med var SBAB: Ett telefonsamtal, identifiera sig med BankID > dom laddar ner bouppteckningen under samtalet > dom ser i boupteckningen att kontot vi vill föra över pengarna till hör till den avlidne > Klart!
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Håller på att avveckla ett dödsbo och har övervägt att strunta i att avsluta div. konton med småslantar på. Det kan nämligen vara ganska omständligt med att ta reda på varje instituts rutiner/krav, kopiera massa papper, skanna in alla delägares id-handlingar, ordna fullmakt och få allt bevittnat...i vissa fall kostar porto och kuvert mer än vad som finns kvar på kontot.

Men den här tråden har faktiskt fått mig att ta tag i det ändå.

Så jag satte igång genast. Smidigast hittills att ha att göra med var SBAB: Ett telefonsamtal, identifiera sig med BankID > dom laddar ner bouppteckningen under samtalet > dom ser i boupteckningen att kontot vi vill föra över pengarna till hör till den avlidne > Klart!
Jo klart jobbigt ihop med alla andra papper.
Nu var det ett par år sedan jag avslutade min fars olika konton och Avanza tog nog rekordet.
Trots 0,00 kr på kontot så dög det inte med ett dödsfallsintyg eller digital kopia av bouppteckning.
Då ger man upp så får de skicka snigelpost om bla bla men det avslutas väl efter 2 år?
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.