Hej,
Har hittat en begagnad passat som är intresserad av att köpa dock har jag en fundering kring utrustning om någon expert kan svara på det.
Om bilen är utrustad med Led strålkastare high dynamisk kurvljus och led varselljus, är det samma tillval som helljus assist eller är det två olika tillval?
Mvh
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Stora tråden om passat GTE.

[länk]

Jag tror att LED high kommer kittat med dynamisk helljusassistent och kurvljus.

Jag har executive samt led high och har då helljusassistent[/QUOTE


Tack för svar jag flyttar tråden.
 
Hej! Ser att tråden är gamal men jag gör ett försök att få svar ändå...
Jag är på gång att köpa min första "riktiga" bil och har snöat in på Passat GTE hybrid. Jag står dock och velar mellan två stycken och vet inte vilken jag ska välja. Båda ligger långt bort så jag har inte möjlighet att åka och kolla på båda bilarna... båda bilarna är från 2017 och kostar ca 209 000.
Det svåra i valet är att den ena gått lite mindre ca 15200 mil medans den andra gått 17700 mil. Men den senare bilen har panoramataket, automatisk parkering, körfilsassiatent, skyltegennkänning, trailersassistent, gps, elstol för passagerare och hade up display. Det är ju funktioner jag tilltalas av helt klart! Men är de extra funktionerna mer värt att gå på än 2500 mil?
Båda har enligt försäljarna ifyllda serviceböcker, va det nu innebär, tror det nest är filter och oljebyten men när brukar det generellt vara dags för större insatser som byte av bromsar och kamrem mm?
Hoppas någon gär kan hjälpa mig navigera lite i detta!
 
Bägge har nog passerat maskinskada på försäkring och eftersom växellådan är lite känslig på dessa ska man nog helst ha en med det kvar.
För övrigt så står det mycket mer nyttigt i den stora tråden ovan.
 
  • Gilla
amanda Feldt och 1 till
  • Laddar…
amanda Feldt amanda Feldt skrev:
Hej! Ser att tråden är gamal men jag gör ett försök att få svar ändå...
Jag är på gång att köpa min första "riktiga" bil och har snöat in på Passat GTE hybrid. Jag står dock och velar mellan två stycken och vet inte vilken jag ska välja. Båda ligger långt bort så jag har inte möjlighet att åka och kolla på båda bilarna... båda bilarna är från 2017 och kostar ca 209 000.
Det svåra i valet är att den ena gått lite mindre ca 15200 mil medans den andra gått 17700 mil. Men den senare bilen har panoramataket, automatisk parkering, körfilsassiatent, skyltegennkänning, trailersassistent, gps, elstol för passagerare och hade up display. Det är ju funktioner jag tilltalas av helt klart! Men är de extra funktionerna mer värt att gå på än 2500 mil?
Båda har enligt försäljarna ifyllda serviceböcker, va det nu innebär, tror det nest är filter och oljebyten men när brukar det generellt vara dags för större insatser som byte av bromsar och kamrem mm?
Hoppas någon gär kan hjälpa mig navigera lite i detta!
Den andra tråden är lång, så jag svarar här.
Service var 1500mil är olja och filter, kolla så att de är gjorda.
Växellådsolja är var 6000e mil och rätt dyr.

Bromsar gör man löpande och beror på hur man kör.

Personligen hade jag gått på utrustning i detta fall.
 
  • Gilla
amanda Feldt
  • Laddar…
Skyltavläsningen är rätt värdelös, den prioriterar GPS-data som ofta är fel samt att den läser skyltar på på och avfarter samt parallellvägar. Går absolut inte att ha ihop med fartkontroll.
 
  • Gilla
amanda Feldt och 1 till
  • Laddar…
Panoramatak: Trevligt
Automatisk parkering: Roligt första gångerna men om man inte är nervös över att fickparkera inget man använder dagligdags
Körfilsassiatent: Rekommenderas (Inte för att VW's är superbra men skillnaden på tex landsväg/motorväg
med och utan denna på en passat gör mervärdet uppenbart)
Skyltigenkänning: Rätt kass och har svårt för det där nyare påfunden med 40 och 60km/h. Det klassiska användbara tillfället är när man just passerat en hastighetsskylt och ser en hastighetskamera och har glömt vad man passerade (funkar skapligt med 50 och 70 km/h)
Trailersassistent: Roligt första gångerna men kör man kärra ofta inget man brukar använda
Gps: Ingen höjdare men smidigt med en integrerad. Sist jag kollade konstigt nog gratis att uppdatera kartorna
 
  • Gilla
amanda Feldt
  • Laddar…
Om bilarna är välskötta och välservade så är skillnaden i km inget att bry sig om.
Mer utrustning är ju alltid roligt men det är ju samtidigt mer saker som kan krångla
 
  • Gilla
amanda Feldt
  • Laddar…
Jag uppskattar parkeringen, gör att jag som sällan fickparkerar kommer in i luckor jag aldrig skulle drömma om att försöka mig på själv.

Körfilsassistenten är inte perfekt, men jag gillar den inställd på mjuka läget (korsa ej linjer).

Skyltavläsningen lämnar mycket att önska, men ibland praktisk när man tankspridd missar en skylt.

Trailerassist använde jag en gång på skoj.

GPSen är trevlig i kombination med digital mätartavla. Jag har alltid den på även om jag inte använder navigationen.
Dessvärre har man rätt inaktuella kartor om man inte prenumererar på uppdateringarna.
 
  • Gilla
amanda Feldt
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Bägge har nog passerat maskinskada på försäkring och eftersom växellådan är lite känslig på dessa ska man nog helst ha en med det kvar.
För övrigt så står det mycket mer nyttigt i den stora tråden ovan.
Tack för tipset, trodde att det var den jag skrev i, ska göra ett inlägg där med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.