Jag hade tänkt att köra 12v spottar och vad jag förstår så kan man lägga trafon i taket i "burkarna" som man använder.

Är det något om säger att man måste använda sig av någon sorts kombo, alltså att man bör kombinera trafo, burk samt spott så att man vet att det funkar?

En del säger att man skall använda plastburkar till 12v spot, osv

Hur många spottar kan man dra in till en transformator? (en per styck?)
 
Om trafon skall ligga i samma burk som spotten så bör du välja testade och "godkända" kombinationer. Ex. ha Lumiance och Maxell sådana kombinationsförslag. Alternativt ta till en (okänd) burk som är ännu större än den som ingår i en testad kombination.

Det finns olika åsikter om vad som är bäst, plast eller metall, finns argument för båda lägren. Själv skulle jag inte våga välja plast om det var okända fabrikat på Bauhaus eller Jula eller liknande.

Vad gäller antal spottar per traf så ärdet rent elektriskt bara en fråga om att addera effekterna från resp. spot. Summan får inte bli större (eller mindre) än de gränser som finns angivna för den traf du tänker använda.

Det finns en begränsing till som man måste tänke på vid planeringen. De flesta tranformator typer som används har en max ledningslängd på 2m från traf till armatur.
 
2m är jag införstådd på.

jag har ett badrum på 9kvm och det ä väl ca 1 per kvm som gäller så jag funderar på 9st 12V/35W och då kan jag alltså använda 3 st Halotronic Mouse 35-105VA - är det rätt förstått?

Iofs ip 20 på Halotronic (tog bara en på elbutik.se för exempel)

edit igen.
Finns det någon transformator för montage i burk för ip44?
 
  • Gilla
Alltsnick
  • Laddar…
Jag tror (med betoning på tror) att det räcker med ip 20 om den ligger ovanför taket.

Du måste också titta på hur du får plats med burkarna, ofta begränsas placeringsmöjligheterna av takreglar.
 
Jo den finns, men den kostar också en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.