Här kommer en trådstart till i ämnet. Jag planerar att inreda övervåning till garaget och här är en skiss på hur jag tänkt.
Ritningen är omgjord så granska den:
3D-schnitt av ett hus med tydliga isolationsskikt, takkonstruktion, luftspalt och beteckningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från garage och uppåt är det: isolering -> gammalt golv -> isolering -> ångspärr -> nytt golv
Är det en godtagbar lösning?

andra tunna lagret isolering är för att höja upp golvet några centimeter för att släta ut "ojämnheter".
Funkar det att ha isolering både ovan och under det gamla golvet?
 
Så här ser isoleringsfacken ut med gnagarskydd. Plankorna till ytterpanelen sitter ganska tätt och jag är därför fundersam på om luftspalten ska ligga direkt mot panelen?
Vind med träbjälkar, isoleringsmaterial, oupplyst, städning kan behövas, oinredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför ska du ha ångspärr i golvet?
 
F fribygg skrev:
Varför ska du ha ångspärr i golvet?
så att jag slipper bryta upp gamla "golvet", det är så pass tunt och betonggolv på undervåningen så kan lika gärna låta det vara kvar för att underlätta.
 
Du behöver ingen ångspärr i ett mellanbjälklag.
 
Ok ingen ångspärr på mellanbjälklag även om undervångingen som i detta fall är ett ouppvärmt garage. Det låter logiskt, fukten blir ju iof inte kvar i isoleringen om det är öppet undertill.

Någon som vill ge ett utlåtande angående om masonitskivan till luftspalten ska ligga direkt mot ytterpanelen eller om den ska kortas av för att öka utrymme bakom isoleringen och göra det mer "luftigt"?
Se utrymme bakom isolering:
3D-skiss av hussektion som visar takkonstruktion och väggisolering med märkningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller luftspalt hela vägen mot panel:
Illustration av snedtak med etiketterade delar, träbjälkar, isolering och takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade en lösning där man har ventilationshål genom ytterpanelens överkant in mot luftspalten:
Teknisk ritning av takkonstruktion med annoteringar för isolering, ventilation och olika byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att hitta mer info om detta, eller bör man bara förlita sig på de naturliga otätheter som finns i ytterpanelen och anta att det gör att tillräckligt inflöde till luftspalten i taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.