Hej,

Nu när kylan kom så märkte jag att flera av mina element inte gav mycket värme trots luftning. I lätt panik tog jag bort termostaterna och då blev det bra värme överallt.

Vad kan kan känna är ventilerna OK, de fjädrar tillbaka lätt när jag trycker på piggen
Troligen är termostaterna slut och jag behöver nya.

Har ingen aning om hur gamla mina ventiler är och om nyare termostater passar? Tacksam för tips!

Bifogar bild på ventil och (kass) termostat. Vilket årtionde är detta från?

Sliten radiatorventil utan termostat med synlig fjäder och tryckpinne, indikerande möjlig ålder och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Slitet termostatventilhuvud märkt "Danfoss" på en vit radiator, indikerar behov av utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verntiltypen kallas Danfoss RAVL. Har själv bytt ett par av termostaterna där plasten har spruckit av ålder till batteridrivna Honeywell Rondostat HR20 och de fungerar bra. En massa pjolter med dygnsstyrning och nattsänkning får man på köpet men inget man behöver bry sig om.
https://www.conrad.se/p/honeywell-h...m59-KFIJlsaAndoEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&vat=true
En medföljande plastring med gänga utgör adapter. Går det trögt kan man fila lite i adapterns gänga.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tack för hjälpen!! Då vet jag att jag det finns nya grejer och att jag slipper byta ventilerna!

nu får jag bestämma mej för om jag vill ha old-styrelse eller elektroniska. Är ju iofs bra att de elektroniska motionerar piggen automatiskt. Har inget behov av dygnsstyrning dock
 
G Galten skrev:
Tack för hjälpen!! Då vet jag att jag det finns nya grejer och att jag slipper byta ventilerna!

nu får jag bestämma mej för om jag vill ha old-styrelse eller elektroniska. Är ju iofs bra att de elektroniska motionerar piggen automatiskt. Har inget behov av dygnsstyrning dock
G Galten skrev:
Tack för hjälpen!! Då vet jag att jag det finns nya grejer och att jag slipper byta ventilerna!

nu får jag bestämma mej för om jag vill ha old-styrelse eller elektroniska. Är ju iofs bra att de elektroniska motionerar piggen automatiskt. Har inget behov av dygnsstyrning dock
Får man fråga vad du kom fram till? Vad köpte du och varför? Hur har det fungerat?
 
G Galten skrev:
Jag köpte dessa och de funkar fint. Lätt installation också 👍

[länk]
Toppen, tack :)
 
G Galten skrev:
Jag köpte dessa och de funkar fint. Lätt installation också 👍

[länk]
Och inget tjafs med att byta ventiler utan de fungerar rakt på de gamla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.