Hej!

Jag bor i en samfällighet som är byggd 1978, nu börjar det bli dags för oss att byta tak. En granne har beställt in hittills 4st offerter och priset har varierat rejält kan man säga. Hittills mellan 170K - 370K för samma typ av tak.

Taket som finns idag är byggt så att det är helt öppet under tegelpannorna, det sitter endast behandlade masonitskivor på insidan som ska ta emot den värsta fukten som eventuellt kommer in. Tydligen ett vanligt sätt att bygga tak på förr har jag fått höra. Saken är den att de som hittills varit billigast i offerterna har sagt att de ska göra samma variant, bara byta tegelpannor och masonitskivorna mer eller mindre. Jag trodde det var regel att använda syllpapp och kanske t.o.m råspont när man lägger ett nytt tak idag, hur är reglerna kring det? Det känns för mig oseriöst att inte göra "ordentligt" när man byter tak, men det kanske är tillräkligt bra?

Mvh
 
Det finns flera varianter på tak. Inte helt ovanligt med en form av duk istället för masoniten. Möjligt att man är lite konservativ. Men jag skulle nog vilja ha råspont. Materialkostnaden bör hamna någonstans på 150 - 200 kr /kvm för råspont och underlagspapp. I gengäld har jag för mig att det används mycket kraftigare (dyrare) dimension på bärläktem om det inte är ett bärande underlag. Och det går fort att spika.

Duk kan iofs ha fördelen att den skadas inte av läckage, murknar inte.
 
Mats-S
B B2eriksson skrev:
bara byta tegelpannor och masonitskivorna
Oljehärdad masonite fungerar alldeles utmärkt om man gör det korrekt. Råspont är ingen garanti för att det skulle bli bättre funktionellt sett, men det är ju bekvämare när man läktar och lägger teglet.

Mitt tak är 40 år gammalt, betongpannor med underliggande oljehärdad masonit. Gjorde en mycket grundlig seriös inspektion innan jag la på solpaneler på det. Taket var efter 40 år i absolut perfekt skick, både betongpannorna och den underliggande oljehärdade masoniten. Så allt kokar ner till om takläggningen utförs på ett korrekt och noggrant sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.