B
Är på jakt efter en presstång till kopparrör.

Budgeten räcker inte till en rems för 8k, men amazon t.ex. har ett gäng för 1000 till 2000kr.
T.ex. denna:
https://www.amazon.se/AMZCNC-profes...1012633&hvtargid=pla-1881621492205&psc=1&th=1

Är det något att ha, eller kan ni tipsa om andra produkter? De billigaste brukar ju vara värdelösa, men denna verkar ha hyggligt omdöme.

V back eller m backar? Eller ska man köpa med sats till bägge? Det verkar finnas båda varianterna på rinkabyrör med flera. V verkar vara lite dyrare än m varianten. Är den ena eller den andra bättre eller sämre? Någon variant som är på utgående eller liknande?

Tacksam för råd!
 
wildeside
B BSOD skrev:
Är på jakt efter en presstång till kopparrör.

Budgeten räcker inte till en rems för 8k, men amazon t.ex. har ett gäng för 1000 till 2000kr.
T.ex. denna:
[länk]

Är det något att ha, eller kan ni tipsa om andra produkter? De billigaste brukar ju vara värdelösa, men denna verkar ha hyggligt omdöme.

V back eller m backar? Eller ska man köpa med sats till bägge? Det verkar finnas båda varianterna på rinkabyrör med flera. V verkar vara lite dyrare än m varianten. Är den ena eller den andra bättre eller sämre? Någon variant som är på utgående eller liknande?

Tacksam för råd!
Om du inte ska dra en massa rör så är väl ett alternativ att hyra pressverktyget.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Är på jakt efter en presstång till kopparrör.

Budgeten räcker inte till en rems för 8k, men amazon t.ex. har ett gäng för 1000 till 2000kr.
T.ex. denna:
[länk]

Är det något att ha, eller kan ni tipsa om andra produkter? De billigaste brukar ju vara värdelösa, men denna verkar ha hyggligt omdöme.

V back eller m backar? Eller ska man köpa med sats till bägge? Det verkar finnas båda varianterna på rinkabyrör med flera. V verkar vara lite dyrare än m varianten. Är den ena eller den andra bättre eller sämre? Någon variant som är på utgående eller liknande?

Tacksam för råd!
V-back klämmer väl på båda sidor, M-back på en sida.

Personligen hade jag kört på V-back, känns säkrare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har den här den här som fungerar utmärkt. Inget komplicerat som kan gå sönder. V-backar 12-28 mm.
https://amzn.eu/d/hREFd0Q
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
V-press är vanligast i Sverige för koppar och
M-press till elförzinkat.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Rickard.
C Cerb skrev:
V-press är vanligast i Sverige för koppar och
M-press till elförzinkat.
Så var det definitivt förr men idag har grossisterna i princip samma utbud på hyllan vilket gör att många rörisar väljer att bara använda ett system för att slippa köpa och kalibrera ytterligare ett set backar.

Jag tycker M är aningen snyggare men har ingen preferens(aning) av vad som är bättre, båda funkar helt enkelt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Så var det definitivt förr men idag har grossisterna i princip samma utbud på hyllan vilket gör att många rörisar väljer att bara använda ett system för att slippa köpa och kalibrera ytterligare ett set backar.

Jag tycker M är aningen snyggare men har ingen preferenser av vad som är bättre, båda funkar helt enkelt.
Jasså?
Jag upplever det väldigt mycket svårare att hitta ett bra utbud av m-press i koppar.
 
Rickard.
C Cerb skrev:
Jasså?
Jag upplever det väldigt mycket svårare att hitta ett bra utbud av m-press i koppar.
Kanske kan skilja lokalt men här är det då så på dom två stora grossisterna.
 
wildeside
Från en sak till en annan men har iaf att göra med pressverktyg.
Är det TH backar till LK press koppligar till PE-X?
Funderar på att pressa mina kopplingar i ny bygget.
 
wildeside wildeside skrev:
Från en sak till en annan men har iaf att göra med pressverktyg.
Är det TH backar till LK press koppligar till PE-X?
Funderar på att pressa mina kopplingar i ny bygget.
Ja det är den typen. Delarna är dyra men rören billiga. Det blir ju oavsett otroligt bra och robust med den tekniken.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
V-back klämmer väl på båda sidor, M-back på en sida.

Personligen hade jag kört på V-back, känns säkrare.
Så är det ju. Båda fungerar givetvis men V-profilen ger de sista procenten som räddar en ibland.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
wildeside
Då är det väll bara börja klura ut hur verktyget fungerar.😅
 
wildeside
GK100 GK100 skrev:
Ja det är den typen. Delarna är dyra men rören billiga. Det blir ju oavsett otroligt bra och robust med den tekniken.
Och så kommer följdfrågorna.
Är det bättre med LK presskoppling än LK pushfit koppling, är det någon större skillnad på slut resultatet?
Pushfit så slipper man ju pressverktyget.
 
Rickard.
wildeside wildeside skrev:
Och så kommer följdfrågorna.
Är det bättre med LK presskoppling än LK pushfit koppling, är det någon större skillnad på slut resultatet?
I en perfekt värld så funkar såklart alla alternativ som finns att köpa då dom är väl testade osv osv, pushfit är relativt känsliga vid montaget men jag tvivlar inte på att dom funkar.... men jag skulle inte köpa dom 😁

Ett tredje alternativ är ju "klämringskopplingar" för pex/alupex. LK säljer till sina fördelare och VA med flera säljer resten av vad man kan tänkas behöva.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
B
Tack för alla svar!

Hornbach verkar ju ha både m och v presskopplingar till rimliga priser, men och v bedöms vara lite säkrare så tar jag nog de backarna i satsen till presstången.

Kan hålla med om att m ser lite snyggare ut, jag hade nog köpt det.

Hyra är generellt jättebra och man får ofta bra verktyg när man hyr, men jag håller på lite då och då med rör, och har en del olika planerade projekt i åtanke, så det blir stressigt att få till alla projekt samtidigt när man i praktiken har några timmar här och där tillgodo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.