OK - jag tolkade det som insidan ;).

Fasaden - ja, det kan kanske vara en idé. Jag har ju sett något hus i mitt område där man inte målat putsfasaden utan låtit den vara - i detta fall - gråbeige. Ser inte så tokigt ut egentligen. Men det kan också bero på vilken typ av puts man använder. Jag inbillar mig att fasaden får ytterligare ett skyddskikt när man målar - samtidigt som man får räkna med visst underhåll dvs regelbundet måla om fasaden.
 
När jag byggde mitt hus i isoleca så isolerade jag liggfogen med roxulls inplastade glasullsremsa,
Jag har hört från byggare att stillastående luft isolerar men jag fattar inte hur den skall stå stilla , fogen närmast ytterblockhalvan bör ju vara betydligt kallare vintertid än fogen närmast innerskalet och då kommer automatiskt luften att börja rotera i fogen med värmeväxling som följd.
 
Acryl puts , finns i polen , kan beställas i valfritt kulör , det är elastisk , med små kullor i . Ä det nån som har set det i Sverige ?
Jag har köpt lättbetong blockar ifrån Polen , det beror på storleken på huset , har fått hemma 3 trailer (56 sjö-pallar = 60 ton )
Det var billigare än i sverige, 440 kr/ m2
 
danne, så du köpte ifrån polen....hade själv fundering på det för att spara en hacka men kan inte riktigt hitta vart? språket?? Letar efter isoleca men läste på en annan tråd att blocken kan variera i storlek och kan därmed orsaka rejäla problem när man sedan ska putsa och blir då dyrare pga mer puts. Detta gjorde mig lite osäker om det var värt besväret att beställa ifrån polen.

En annan undran jag har; vad är billigast att bygga med, isoleca eller lättetong? Om man väljer samma tjocklek osv.
 
Att just polska block skulle variera i storlek är rent skitsnack.
Ytong och Celcon är två välkända varumärken som tillverkas i Polen och håller samma toleranser som svenska Celcon eller tyska Ytong.
Har svårt att tänka mig att Estniska Aeroc eller Polska Solbet skulle avvika särskilt mycket heller.
Kanske kan mindre lokala tillverkare avvika i tolerans men de blocket köper man inte ändå.

Håller man sig till ovanstående är det problemfritt.

Isoleca finns som nämnts ovan inte att köpa i Polen.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.