Fairlane
C cbrolin skrev:
Sorry, här är förhoppningsvis den rätta länken:
PDF
Det såg mer korrekt ut. Jag får läsa på dator sen, telefonen är lite jobbigt att läsa på.
 
P paralun skrev:
besöker man enkelt Skatteverket för att göra en kontroll
[länk]
En mycket bra information. Bra att man kan anmäla fel-skrivna direkt här.

Det finns ett ytterligare problem.

Tydligen har skatteverket kvar information om vilka som varit skrivna på en adress. Eller om det är så att det har kvar alla gamla adresser någon varit skriven på. Effekten blir i alla fall att när man äntligen lyckas få bort en person från en adress, men det inte finns någon ny adress går det att få fram "senaste adress" för t.ex. kronofogden. Vilket kan resultera att Kronofogden kommer och vill göra tillslag trots att man lyckats få bort den som varit felaktigt skriven. Div inkassoföretag fortsätter oxo skicka till gamla adressen.

Så jag tycker det behövs möjlighet att ta bort all historik avseende felaktig folkbokföring. Annars kommer ju ändå "bästa adressen", dvs "senaste adressen" fortsätta användas om det saknas adress. Dvs personen kommer i någon mån att vara kvar eftersom det är skatteverkets bästa gissning...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Folkbokföringen borde ha någon typ av parkeringsadresser att flytta den här typen av personer till. Det i kombination att en bekräftelse skickas till den nya adressen så att det uppmärksammas att en ny person är skriven på adressen skulle nog lösa mycket. Systemet är inte uppbyggt för att hantera att folk vill folkbokföra sig felaktigt.
Man kan flytta dem till obefintlighetsregistret tycker jag.
 
O O skrev:
Så jag tycker det behövs möjlighet att ta bort all historik avseende felaktig folkbokföring. Annars kommer ju ändå "bästa adressen", dvs "senaste adressen" fortsätta användas om det saknas adress. Dvs personen kommer i någon mån att vara kvar eftersom det är skatteverkets bästa gissning...
Jo men eftersom det inte finns någon ny adress och det är frivilligt att skriva sig rätt så måste man ju använda senaste adressen tills det är utrett.
En bekant köpte ett radhus och säljaren gick under jorden efter försäljningen. Sen uppmärksammades det då när folk sökte på hitta.se. Sen slutade inte posten komma till säljaren samt att kronofogden var på besök ett par gånger och letade säljaren. Sen efter lite eget detektivarbete så hittade min bekant säljaren och fick honom att förstå att han måste skriva sig rätt samt adressändra posten.
 
P paralun skrev:
Jo men eftersom det inte finns någon ny adress och det är frivilligt att skriva sig rätt så måste man ju använda senaste adressen tills det är utrett.
Det finns inget frivilligt i det. Det är ett folkbokföringsbrott att inte vara skriven på rätt adress.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det finns inget frivilligt i det. Det är ett folkbokföringsbrott att inte vara skriven på rätt adress.
Jo det är "frivilligt" såtillvida att man själv måste göra en aktiv handling och anmäla till skatteverket.
Gjort på två minuter via BankId och skatteverket. (eller via snigelpost)

(sen i exemplet jag gav så fanns det en massa djup tragik att inte säljaren gjort någon anmälan när han flyttade ut)
 
P paralun skrev:
Jo det är "frivilligt" såtillvida att man själv måste göra en aktiv handling och anmäla till skatteverket.
Gjort på två minuter via BankId och skatteverket. (eller via snigelpost)

(sen i exemplet jag gav så fanns det en massa djup tragik att inte säljaren gjort någon anmälan när han flyttade ut)
Hur frivilligt är det om polisen tar dig om du inte gör det?

Jag tror vi har olika definitioner på frivillighet.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
Det här ska upp för snabbt beslut, såklart. Men inte i Sverige. Fullkomligt inkompetent politiskt system och skrämmande inkompetenta och usla politiker. Har aldrig sett nåt liknande i Västvärlden. Dom har skitit i landet och folket i 30 år och nu när dom behöver ta ansvar och göra nytta står dom som yra höns och vet inte vad dom ska göra, av sin vana av att göra antingen ingenting eller orsaka skada på samhället och invånarna.

Bortom bedrövligt att det inte finns nåt skydd och att inget görs när folk drabbas och att oskyldiga människor dessutom dödas som en följd av falskskrivningarna och det görs fortfarande ingenting. Sverige är ett samhälle som är för kriminella byggt av rödstrumpor och mosstroll där de stackars kriminella ska skyddas och brottsoffer ska kränkas ännu mer och helst dödas. Failed state. Värre än Mexico. Möjligen kan vi lagstifta för politiskt ansvar och få alla politiker som antingen bidragit till detta (och annat) eller inte gjort tillräckligt inför domstol och straffas i enlighet med den skada dom orsakat. Och då enligt ett långt mer rättvist och samhällsskyddande rättssystem än det moraliska haveri vi har idag.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Det här ska upp för snabbt beslut, såklart. Men inte i Sverige. Fullkomligt inkompetent politiskt system och skrämmande inkompetenta och usla politiker. Har aldrig sett nåt liknande i Västvärlden. Dom har skitit i landet och folket i 30 år och nu när dom behöver ta ansvar och göra nytta står dom som yra höns och vet inte vad dom ska göra, av sin vana av att göra antingen ingenting eller orsaka skada på samhället och invånarna.

Bortom bedrövligt att det inte finns nåt skydd och att inget görs när folk drabbas och att oskyldiga människor dessutom dödas som en följd av falskskrivningarna och det görs fortfarande ingenting. Sverige är ett samhälle som är för kriminella byggt av rödstrumpor och mosstroll där de stackars kriminella ska skyddas och brottsoffer ska kränkas ännu mer och helst dödas. Failed state. Värre än Mexico. Möjligen kan vi lagstifta för politiskt ansvar och få alla politiker som antingen bidragit till detta (och annat) eller inte gjort tillräckligt inför domstol och straffas i enlighet med den skada dom orsakat. Och då enligt ett långt mer rättvist och samhällsskyddande rättssystem än det moraliska haveri vi har idag.
Tyvärr finns det bara en lösning kvar för varje individ som vill ha en normalt liv som förr och det är immigrera någon annanstans. För dessa politiker vi har idag kommer fortsätta kasta paj istället för att lösa problemen.

Jag som skattebetalare kommer aldrig ha en tillit till rättsväsendet vi har längre. Den dagen jag har möjlighet att sluta betala skatt kommer jag göra det direkt.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så fastighetsägare ska godkänna om din sambo ska få flytta in i din hyresrätt. Ska bostadsrättsföreningen och godkänna nya boenden på samma sätt?
Ja att staten eller bostadens ägare lägger sig i var man folkbokför sig är också ett problem som många förslag på lösningar förbiser.

Den enklaste checken jag kan komma på är att Skatteverket skickar ett brev med en kod i till adressen som måste anges i ansökan, om någon är skriven där redan. Det skulle ta bort problemet utan att vare sig staten eller ägare kan lägga sig i. Så tillvida att inte post stjäls då.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Ja att staten eller bostadens ägare lägger sig i var man folkbokför sig är också ett problem som många förslag på lösningar förbiser.

Den enklaste checken jag kan komma på är att Skatteverket skickar ett brev med en kod i till adressen som måste anges i ansökan, om någon är skriven där redan. Det skulle ta bort problemet utan att vare sig staten eller ägare kan lägga sig i. Så tillvida att inte post stjäls då.
Ja varför inte. A ska flytta in hos B, A uppger B´s personnummer, B får en länk och godkänner A´s flyttanmälan med t.ex. Bank-ID!
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Mer tungt kriminella har börjat skriva sig på adresser där de inte bor för att gömma sig. Så här gör du för att skydda dig.

Du kan läsa blogginlägget här: Så gör du om en kriminell skriver sig på din adress
"Uppdatering 2023-10-21: Regeringen och Sverigedemokraterna" ... ett parti som inte sitter i regeringen kan inte ge uppdrag till Skatteverket...

//
 
Näringslivet hann före staten. Hitta.se har nu en gratis tjänst där man får sms om någon skriver sig hos dig. Aktiveras via BankID på deras sida.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Finns en del matnyttigt att läsa på dessa sidor:

https://skatteverket.se/omoss/press...?trk=feed_main-feed-card_feed-article-content

https://skatteverket.se/omoss/varve...adfolkbokforing.4.1e51632f18a42f4ff654e5.html

@Redaktören kanske att det nedanstående kan omformuleras? Det är ju riksdagen som beslutar, ganska lite skatteverket kan göra gällande själva regelverket.

HUR kan Skatteverket ha kvar denna sega, urusla rutin att dra ut på tiden när folk skriver sig på fel adress? Det borde väl ändå vara rimligt att den som är lagfaren ägare, eller står på ett hyreskontrakt, måste godkänna med mobilt bankid innan någon får ”flytta in” där hemma?

Sedan kan det säkerligen vara på sin plats att skatteverket får rimliga anslag så att man kan ha nödvändig bemanningen vad det gäller att kunna utföra kontrollbesök och annat inom rimlig tid.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.