Jag håller på och renoverar en gammal lampa men lampsockeln är helt omöjlig att få loss. Har provat med skruvmejsel att lossa på allt det lösa men det gör ju varken från eller till att lyfta upp blecket! Har även provat att bara skruva och samtidigt hålla i sladden men inget händer.

Har någon något tips?
 
  • Närbild av en hand som håller en öppen aerosolburk, inre mekanism synlig, använd för spraymålning eller andra ändamål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde vara så att du ska skruva ur hela den bruna hållaren ( inklusive den skadade ringen) ut ur det ljusa höljet. Då finns bottendelen kvar, som sedan tas bort.
 
  • Gilla
funkislägenhet
  • Laddar…
Och nere i botten på lamphållaren sitter högst troligt ett metallbleck som man måste "lyfta" på då det låser lamphållaren för att den inte ska skruvas ur om lampan kärvar då man skruvar ur lampan.
 
  • Gilla
funkislägenhet och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det borde vara så att du ska skruva ur hela den bruna hållaren ( inklusive den skadade ringen) ut ur det ljusa höljet. Då finns bottendelen kvar, som sedan tas bort.
Tack för svar! Allt som händer när jag snurrar på den bruna delen är att det snurrar runt. Provar jag att samtidigt hålla fast i sladden undertill så skruvar sig sladden bara.
 
  • Hand håller uppochnervänd lampa med synlig ljuskälla och sladd, mot trägolv bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lossar på mässingmuttern som sitter på undersidan så kan du lyfta ur hela lamphållaren.
 
Man ska väl skruva av den övre koniska vita delen från den andra vita delen? Och för att göra det brukar det vara ett litet låsbleck i botten man måste trycka ner.
 
E elmont skrev:
Om du lossar på mässingmuttern som sitter på undersidan så kan du lyfta ur hela lamphållaren.
Provat men det finns inget som helst utrymme runt muttern!
 
useless useless skrev:
Man ska väl skruva av den övre koniska vita delen från den andra vita delen? Och för att göra det brukar det vara ett litet låsbleck i botten man måste trycka ner.
Det finns bara en hel vi del. Menar du kanske att skruva ur den bruna delen? Provat men det snurrar bara!
 
  • Hand håller en hårtork mot trägolv, det är sladd och grå del synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en modell jag inte sett. Men jag är ganska säker på att den bruna delen ska gängas ur från den vita. Den är sannolikt låst med ett bleck som är åtkomligt på insidan.
 
  • Gilla
funkislägenhet
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en modell jag inte sett. Men jag är ganska säker på att den bruna delen ska gängas ur från den vita. Den är sannolikt låst med ett bleck som är åtkomligt på insidan.
Nej, jag har heller aldrig sett den här modellen. Börjar bli smått galen! 😂 den vita delen verkar bara vara ett skydd. Den sitter löst utanpå, inga gängor mellan den och den bruna delen.

Den bruna delen är fastskruvad i en gänga.
 
F funkislägenhet skrev:
Det finns bara en hel vi del. Menar du kanske att skruva ur den bruna delen? Provat men det snurrar bara!
Jasså... Jag tyckte det såg ut som en skarv där på första bilden.
 
  • Gilla
funkislägenhet
  • Laddar…
Du har ingen lång spetstång, som kan komma åt muttern?
Lång hylsnyckel om man kapar sladden ?
Kanske offra sladden och stoppa i en skruvmejsel för att hindra sladden från att skruva sig ?
Var försiktig bara, för det ser ut att vara en fin lampfot.
 
  • Gilla
funkislägenhet
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jasså... Jag tyckte det såg ut som en skarv där på första bilden.
Nej tyvärr, tog en ny bild och postade som svar på ditt inlägg ovan.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Du har ingen lång spetstång, som kan komma åt muttern?
Lång hylsnyckel om man kapar sladden ?
Kanske offra sladden och stoppa i en skruvmejsel för att hindra sladden från att skruva sig ?
Var försiktig bara, för det ser ut att vara en fin lampfot.
Jag har provat med något liknande men inte lyckas, kanske behöver offra sladden som du säger. Behöver en längre hylsnyckel. Det är väldigt långt och smalt undertill. Yes, den är superfin så gäller att ta det varsamt!
 
Om du inte har och inte kan låna en hylsnyckel ( troligen 14 mm ), så kanske du få fila ur någon lämplig metallbit för att lossa muttern.
 
  • Gilla
funkislägenhet
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.