Tjena
Mitt element i badrummet värmde inte, lampan på termostaten lös men ingen värme.
Tänkte att det var något fel på elementet så jag köpte ett nytt, samma lika. Dock dubbelisolerat s ingen jord "sladd" i elementet.
Elementet heter "Adax VPS1004 Våtrumsradiator 400 W 400 V (2818347)"

Monterade in det följde guiden för första användning, samma problem uppstår, lampan lyser men ingen värme..

Mäter jag mellan faserna Blå & Brun så har jag 406v.

Någon annan som vart med om detta och kanske skulle kunna hjälpa mig var jag skall felsöka?
//
Håkan
 
  • Väggmonterad elanslutning med olämpligt inkopplade kablar, potentiell elrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HSeg skrev:
Tjena
Mitt element i badrummet värmde inte, lampan på termostaten lös men ingen värme.
Tänkte att det var något fel på elementet så jag köpte ett nytt, samma lika. Dock dubbelisolerat s ingen jord "sladd" i elementet.
Elementet heter "Adax VPS1004 Våtrumsradiator 400 W 400 V (2818347)"

Monterade in det följde guiden för första användning, samma problem uppstår, lampan lyser men ingen värme..

Mäter jag mellan faserna Blå & Brun så har jag 406v.

Någon annan som vart med om detta och kanske skulle kunna hjälpa mig var jag skall felsöka?
//
Håkan
Du menar väl 400w och inte 400 volt?Har du tryckt in termostaten?Har för mig man måste trycka in termostaten.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Du menar väl 400w och inte 400 volt?Har du tryckt in termostaten?Har för mig man måste trycka in termostaten.
Rätta mig om jag har fel men mellan FAS1 och FAS2 (BLÅ & BRUN) är det väll 400volt?
Jo men jag har följt guiden, typ vrid termostaten till ett visst läge, tryck in i 1sec tills lampan blinkar m.m
inget fungerande resultat..
 
Det är korrekt, du bör ha 400V där du mäter.

Har du 400V där även när elementet är inkopplat? Man kan tänka sig att en säkring har löst ut, så en fas är bruten, men matas bakvägen genom en annan radiator. I så fall kommer spänningen att sjunka rejält om fasen belastas av din nya radiator. Men den kan visa full spänning när den inte belastas.

Så om möjligt mät när du har belastning. Kontrollera säkringarna till gruppen, även husets huvudsäåkringar. Fast om en inkommande fas är borta så borde mer i huset strula.

Om det är proppar, så ta ut dem och kontrollmät dem (resistans). Det är inte alltid som pluppen lossnar när de löser ut.
 
Mät att det är 230 V mellan respektive fas och jord.
 
H HSeg skrev:
Rätta mig om jag har fel men mellan FAS1 och FAS2 (BLÅ & BRUN) är det väll 400volt?
Jo men jag har följt guiden, typ vrid termostaten till ett visst läge, tryck in i 1sec tills lampan blinkar m.m
inget fungerande resultat..
Jo det är korrekt men jag menar finns det inte 2 variantern på den där 230v och 400v?
 
Fairlane
useless useless skrev:
Mät att det är 230 V mellan respektive fas och jord.
Spelar det någon roll på detta element där jorden inte används?
400 V mellan faserna bör vara det enda intressanta.
 
Fairlane
H HSeg skrev:
Rätta mig om jag har fel men mellan FAS1 och FAS2 (BLÅ & BRUN) är det väll 400volt?
Jo men jag har följt guiden, typ vrid termostaten till ett visst läge, tryck in i 1sec tills lampan blinkar m.m
inget fungerande resultat..
Fortsätter lampan att blinka eller lyser den fast? Grönt eller rött ljus?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Spelar det någon roll på detta element där jorden inte används?
400 V mellan faserna bör vara det enda intressanta.

I för att kontrollera att båda faserna fungerar så är det viktigt att mäta även mot jord.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H HSeg skrev:
Rätta mig om jag har fel men mellan FAS1 och FAS2 (BLÅ & BRUN) är det väll 400volt?
Jo men jag har följt guiden, typ vrid termostaten till ett visst läge, tryck in i 1sec tills lampan blinkar m.m
inget fungerande resultat..
Det är inte så att du fått in nattsänkning/Barnsäkerheten inkopplad?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fortsätter lampan att blinka eller lyser den fast? Grönt eller rött ljus?
Den lyser fast rött. vrider jag ner till typ 15 grader lyser den grönt..
 
H HSeg skrev:
Den lyser fast rött. vrider jag ner till typ 15 grader lyser den grönt..
Testa håll termostaten intryckt mer än 3 sekunder.Den ska lysa grönt fast sken.
 
Fairlane
H HSeg skrev:
Den lyser fast rött. vrider jag ner till typ 15 grader lyser den grönt..
Fast rött betyder ju att de ska värma.
Känner du ingen värme alls på elementet?
Har du försökte en fabriksåterställning?
 
H HSeg skrev:
Tjena
Mitt element i badrummet värmde inte, lampan på termostaten lös men ingen värme.
Tänkte att det var något fel på elementet så jag köpte ett nytt, samma lika. Dock dubbelisolerat s ingen jord "sladd" i elementet.
Elementet heter "Adax VPS1004 Våtrumsradiator 400 W 400 V (2818347)"

Monterade in det följde guiden för första användning, samma problem uppstår, lampan lyser men ingen värme..

Mäter jag mellan faserna Blå & Brun så har jag 406v.

Någon annan som vart med om detta och kanske skulle kunna hjälpa mig var jag skall felsöka?
//
Håkan
Hej

Har precis installerat det elementet och har samma problem. Hur har det gått för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.