Hallå!
Är det någon som kan svara på om det gula är någon mögelsvamp eller motsvarande? Eller är det något lim/färg som släppt bakom listen ?
Samt kan man bedöma hur länge det funnits där, specifikt äldre än en månad.
MVh
 
  • Närbild på trä med mögelskador och avflagande färg. Zeichen för vattenskada eller fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av golv, verktyg, trasiga brädor, skador av vattenläckage, mejsel, hammare, vägg, list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jens5 skrev:
Hallå!
Är det någon som kan svara på om det gula är någon mögelsvamp eller motsvarande? Eller är det något lim/färg som släppt bakom listen ?
Samt kan man bedöma hur länge det funnits där, specifikt äldre än en glömde nämn
Det gula lossnar som puder nästan
 
Kommer det uppifrån eller nerifrån?
 
Påbyggd källargolv antar jag? Stor risk för detta då.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Kommer det uppifrån eller nerifrån?
Det kommer nerifrån
 
Stefan N Stefan N skrev:
Påbyggd källargolv antar jag? Stor risk för detta då.
Ja det låg endast en sån tunn skummatta under. Är det att riva ut all organisk material och sen torka ut med avfuktare för att sen bygga upp igen ?
 
Det låter som att det fnns en del fukt i ditt källargolv, då spelar det ingen roll om du tar bort och torkar ut. Gör du samma installation med organiskt mot golvet så kommer samma resultat infinna sig igen, eftersom betongplattan kommer dra in fukt igen.

Det lättaste här blir absolut att lägga icke-organiskt material istället. Eller ordna någon sorts fuktspärr, men tror inte det brukar rekommenderas i källare? Någon annan får rätta mig här.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nivellgolv med fläkt eller liknande om man måste ha trägolv.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Jag tänker fukt från syllar. Gör ett provhål och titta.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Rostiga skruvar och mögel bakom lister är ett ganska tydligt tecken på att det inte är läge att ha trä mot den väggen/golvet. Och det är nog äldre än en månad, baserat på rosten. (om det är rost jag ser, kanske ser fel)
Riv bort och ersätt med något som inte möglar. Vi körde plastlister och "altanmatta" och klinker.

Och som svar på din fråga, det gula skulle jag gissa är ett färglager?
Men det mörka är mögel.
 
T Tobbe_C skrev:
Jag tänker fukt från syllar. Gör ett provhål och titta.
Okej, är lite dålig på de där med syllar men var nånstans ska jag göra provhål?
 
O [old rusty] skrev:
Rostiga skruvar och mögel bakom lister är ett ganska tydligt tecken på att det inte är läge att ha trä mot den väggen/golvet. Och det är nog äldre än en månad, baserat på rosten. (om det är rost jag ser, kanske ser fel)
Riv bort och ersätt med något som inte möglar. Vi körde plastlister och "altanmatta" och klinker.

Och som svar på din fråga, det gula skulle jag gissa är ett färglager?
Men det mörka är mögel.
Ja det stämmer bra att dom är rostiga! Plastlister är givet då. Får fundera lite då, man kan inte lägga platonmatta under ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.