hejsan bor i ett två plans suterränghus som drivs av ventilationssystemet Bacho.
Jag har en Bacho ACJ i förrådet och en Minivent uppe på vinden.
Vi använder inte värmen från ACJ för det blir alldeles för dyrt. så bägge aggregaten står bara på att blåsa.
har även en luft/luft som sitter i trappen.
nu till min fråga.
Vad hade ni gjort för utbyte i detta systemet ?
hade ni bytt bägge aggregaten? hade ni satt en frånlutsvärmepump? hade ni rivit acj:n och bara kört på ett FTX på vinden?
har noll koll på detta men vill gärna ha en energieffektiv uppvärmning.
vi funderar på att dra in fjärrvärmen men det blir isf tidigast nästa vår

vill gärna höra vad andra gjort som har suttit i samma sits. och även höra med er experter vad ni hade gjort.
 
Liknande sits här. Bahco ACJ och Minimaster i köket. Har väl varit ganska nöjd med värmen och förbrukningen men har letat lämplig ersättning rätt länge då jag är rädd att de 35-åriga prylarna ska rasa i smällkall vinter.
Tittat på frånluftsvärmepump men om man vill behålla luftvärmen är det väldigt begränsat. Alig 250 plus en speciell frånluftsvärmepump är det som gäller då vad jag förstår det som. Verkar inte göra så mycket på förbrukningen heller.
Sätta in vattenburet är ju ett alternativ som jag valt bort då det kostar mycket.

Har precis installerat en luft/luft och är otroligt imponerad hur värmen tar sig till alla rum. Nu har det som kallast varit ett par minusgrader så den har väl inte satts på prov än men sjukt nöjd än så länge.

Fjärrvärme skriver du. Är det till att installera radiatorer då eller körs det med något vattenbatteri för att behålla luftvärmen?
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Jag hade (har) rivit båda aggregaten och installerat ett nytt FTX. Glöm inte att se över kanalerna. De drogs rätt konstigt förr i tiden.
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Frånluftsvärmepumpar passar bara energimässigt i moderna och mycket isolerade hus, inte gamla eller halvgamla hus. Mycket bättre att ersätta ACJ med ett ventilationsrör och byta ACF till ett modernt FTX med hög verkningsgrad. Sedan installera vattenburen golvvärme eller dito radiatorer. Ibland har de ett bra erbjudande på detta om man installerar fjärrvärme på samma gång.
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Tack för alla svar,
Min ena plan var att byta ut acj till ett acjb och koppla det till fjärrvärme.
Men blev lite sugen på att göra det sistnämnda i kommentarerna att dra bort acj och bygla rören sedan byta ut acj mot ett ftx sedan sätta upp radiatorer och golvvärme med fjärrvärmen.
 
C Carpetos skrev:
Jag hade (har) rivit båda aggregaten och installerat ett nytt FTX. Glöm inte att se över kanalerna. De drogs rätt konstigt förr i tiden.
Har du bara ett ftx aggregat nu, vad har du mer för uppvärmning ?
 
Kamin och LLVP. Funkar riktigt bra tycker jag. Finns ett sug efter golvvärme dock:)
 
C Carpetos skrev:
Kamin och LLVP. Funkar riktigt bra tycker jag. Finns ett sug efter golvvärme dock:)
bor du i suterränghus eller 1 plans hus ? tänker som du skriver att llvp funkar bra.
vi har en llvp men den klarar inte av att värma hela huset
 
1,5 plans. Halland. Räcker gott med en llvp kör kamin så mycket som möjligt för att veden är gratis och det är skön värme från kaminen men hade inte behövt det.

Bor än så länge inte på våning två. Kan bli en till llvp där dock....

Får se hur det blir med golvvärmen:)
 
C Carpetos skrev:
Frånluftsvärmepumpar passar bara energimässigt i moderna och mycket isolerade hus, inte gamla eller halvgamla hus. Mycket bättre att ersätta ACJ med ett ventilationsrör och byta ACF till ett modernt FTX med hög verkningsgrad. Sedan installera vattenburen golvvärme eller dito radiatorer. Ibland har de ett bra erbjudande på detta om man installerar fjärrvärme på samma gång.
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpar passar bara energimässigt i moderna och mycket isolerade hus, inte gamla eller halvgamla hus. Mycket bättre att ersätta ACJ med ett ventilationsrör och byta ACF till ett modernt FTX med hög verkningsgrad. Sedan installera vattenburen golvvärme eller dito radiatorer. Ibland har de ett bra erbjudande på detta om man installerar fjärrvärme på samma gång.
Josth
Du verkar ha rätt bra koll på det här med ventilation och jag vill ju såklart göra det bästa valet.
Du föreslår att vi byglar ventilationsrör där det nu sitter ett ACJ aggregat och byter ut vårt ACF som står på vinden mot ett nyare FTX.
Typ heru eller sweagon casa.
Sedan satsa på att fixa vattenburen golvvärme och radiatorer iom vi ska få fjärrvärme.
Undrar två saker

1-varför tycker du att man inte ska sätta ditt ett ACJB aggregat och ansluta det till fjärrvärmen?

2- om jag sätter upp ett modernt FTX på vinden kommer den att kunna ta varmluften från llvp och braskamin och transportera runt den varma luften i huset ?

Tack så mycket
 
1. Jo det är naturligtvis ett alternativ som kostar lite mindre och därför kan övervägas men man behåller ju de flesta av nackdelarna med luftvärmeaggregat såsom mycket värme uppe under innertaket men sämre vid golven, går inte att reglera värmen mellan olika rum, viss spridning av dofter i huset och kanske en del oljud.

2. Ett FTX-aggregat kan bara i ytterst ringa grad sprida värmen runt om i huset. Ventilationen arbetar med ganska små luftflöden och låga temperaturer jämfört med de som behövs för att sprida värme väl. Rätt placerade värmeförflyttare gör en del nytta och har ett hyfsat luftflöde mellan olika rum.
 
J Josth skrev:
1. Jo det är naturligtvis ett alternativ som kostar lite mindre och därför kan övervägas men man behåller ju de flesta av nackdelarna med luftvärmeaggregat såsom mycket värme uppe under innertaket men sämre vid golven, går inte att reglera värmen mellan olika rum, viss spridning av dofter i huset och kanske en del oljud.

2. Ett FTX-aggregat kan bara i ytterst ringa grad sprida värmen runt om i huset. Ventilationen arbetar med ganska små luftflöden och låga temperaturer jämfört med de som behövs för att sprida värme väl. Rätt placerade värmeförflyttare gör en del nytta och har ett hyfsat luftflöde mellan olika rum.
Har du något FTX aggregat som du skulle kunna rekommendera och varför ?
Det kommer stå uppe på vinden och huset är 160m2 suterränghus.
Har hört mycket om sweagon och heru men vet inte vilken som är bättre ?
 
Är inte proffs på FTX-aggregat som säljs idag, det kan säkert andra här bättre vilka som ligger på topp. Brukar höra mig för hos t.ex. Soliduct, numera Ventilation.se för att få tips och råd och de ritningar och materiel som behövs.
 
J Josth skrev:
Är inte proffs på FTX-aggregat som säljs idag, det kan säkert andra här bättre vilka som ligger på topp. Brukar höra mig för hos t.ex. Soliduct, numera Ventilation.se för att få tips och råd och de ritningar och materiel som behövs.
Om du hade stått inför valet att köpa en till llvp eller ett nytt FTX
Vilket hade du valt först vi har bestämt oss för att inte dra in fjärrvärme då det blir alldeles för dyrt och omfattande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.