En arkitekt påstår sig ha enskild firma. Finns en webbsida med översättning på svenska engelska och tyska. De svenska referenserna har märkliga namn för att vara svenska. Hittar inte bolaget på Bolagsverket. Finns ett telefonnummer och adress
75324, Fålhagen Uppsala Sweden vilket inte säger mycket.
Var kan jag kolla om arkitekten är den han utger sig för att vara?
 
MrJay
Du får börja med att ange adress till hemsidan så man kan kolla. I övrigt kan du slå upp personen på mrkoll.se så ser du både adress och om personen är verksam i bolag.
 
MrJay MrJay skrev:
Du får börja med att ange adress till hemsidan så man kan kolla. I övrigt kan du slå upp personen på mrkoll.se så ser du både adress och om personen är verksam i bolag.
https://lunikarchitects.com/
Hittar honom inte ens på mrkoll...
 
R SusaH skrev:
[länk]
Hittar honom inte ens på mrkoll...
Får dålig känsla!
Maila och fråga vad deras svenska bolag heter om du inte hittar det. Inget svar= välj annan firma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Inga konstigheter. Logan Davidson och Dolly Baker är ju klassiska fornnordiska namn. Stulna bilder är ju inte heller något att oroa sig för. Kontaktuppgifter och orgnummer tar ju bara onödig plats på en hemsida. Ringer inga varningsklockor alls 🙄🙄🙄
 
  • Gilla
  • Älska
duetten och 8 till
  • Laddar…
MrJay
  • Gilla
Hellwiz och 9 till
  • Laddar…
R SusaH skrev:
Var kan jag kolla om arkitekten är den han utger sig för att vara?
Förutom att det rätt uppenbart verkar vara bluff och båg så är det väl bara att fråga honom efter hans organisationsnummer?

Vill han inte lämna ut det så är han inte seriös.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
40 dagar gammal domän, en serbisk man som inte är skriven i Sverige, felstavningar såsom "Conatct", inga företagsuppgifter, sajten är snodd från [länk] . Need I say more?
Tack!!!
 
MrJay MrJay skrev:
40 dagar gammal domän, en serbisk man som inte är skriven i Sverige, felstavningar såsom "Conatct", inga företagsuppgifter, sajten är snodd från [länk] . Need I say more?
Hur hittade du detta Mr Jay?
 
MrJay MrJay skrev:
40 dagar gammal domän, en serbisk man som inte är skriven i Sverige, felstavningar såsom "Conatct", inga företagsuppgifter, sajten är snodd från [länk] . Need I say more?
Hur hittade du att han är serbisk och när domänen startade? Imponerad Mr Jay!! Tack
 
MrJay
R SusaH skrev:
Hur hittade du att han är serbisk och när domänen startade? Imponerad Mr Jay!! Tack
Jobbar inom området och har koll på härkomst av olika efternamn.
 
  • Gilla
  • Älska
Rebecka Svärdh och 1 till
  • Laddar…
R SusaH skrev:
Hur hittade du att han är serbisk och när domänen startade? Imponerad Mr Jay!! Tack
Han "Ska" heta, Lukas Nikolic enligt hemsidan. Det är ganska serbklingande.

 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R SusaH skrev:
Var kan jag kolla om arkitekten är den han utger sig för att vara?
Jag själv skulle inte nöja mig med att bara kolla en arkitekt/arkitektfirma via nätet. Jag valde själv på rekommendation dvs via någon som redan anlitat firman med positivt resultat. Har man inte någon sådan i sin bekanntskapskrets kan man ställa frågan här i forumet och fortsätta via privata mail/telefon.
 
  • Gilla
Rebecka Svärdh
  • Laddar…
Det finns många ställen man kan söka på ägare till domäner. Tex här.
https://lookup.icann.org/en/lookup
Den här domänen uppges vara ägd av någon på Island. Mailadressen är via en anonymiseringstjänst.
 
  • Gilla
  • Älska
EGT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.