L Leif i Skåne skrev:
Vad du än gör , åk inte tunnelbana i Stockholm!!!
Fram till för ett antal decennier så var bromsarna gjorda av asbest precis som alla bromsar på bilar.
Det ligger tonvis med asbest damm i tunnelbanan.
Jag förstår inte, varför 08 inte dör ut? 🤔
tur jag flyttat ut i buschen nu efter ett par år i stockholm ; )
 
Ett litet klipp från det australiensiska hälsoministeriet som visar att vi konstant inandas asbest.
(gäller mer eller mindre överallt)

Text om asbestfibrer i luften, markeringar betonar fibrers antal och hälsorisker.
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
O
F floodhorse skrev:
låter på alla inlägg som att min noja som vanligt är överdriven. blir att ta rimliga försiktighetsåtgärder och avlägsna allt under en dag så det är gjort och jag kan sluta noja sen.
Om asbest vore så farligt att det hade varit farligt att ens vistas i ditt garage för att någon någongång borrat i eterniten så hade staten för längesedan krävt total sanering.

Jag har också eternit i mitt hus och det är inga konstigheter att borra mindre hål, bryta i det osv så länge man gör det ”smart”.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
jo att vi alltid mer eller mindre andas in asbest är jag med på. men man vill ju minimera!

hade tänkt greja med detta immorn. det jag står lite i valet och kvalet om är om jag ska hyra nån slags dammsugare med bättre filter för att göra en redig rengöring efteråt. känns lite meckigt bara dock så risken är att ingenting blir av alls då.
 
Tveksamt om det finns vanliga dammsugarfilter som tar fibrerna. dom blåser nog rakt igenom.
Lägg på ett litet lager raklödder innan du drar ut skruvarna och torka av det efteråt i så fall. Det har större effekt.
 
M MagHam skrev:
Tveksamt om det finns vanliga dammsugarfilter som tar fibrerna. dom blåser nog rakt igenom.
Lägg på ett litet lager raklödder innan du drar ut skruvarna och torka av det efteråt i så fall. Det har större effekt.
raklödder var nytt! får se om det blir det eller bara blomspruta med vatten.

jag läste faktiskt om nån som sa man kunde lägga en skräpdammsugare i en sopsäck och täta. sen slänga den efter användning. inte helt dumt. min jakt på billigaste möjliga dammsugare har startat. lite för snål för biltemas 400 kr variant tror jag.
 
måste ju avlägga lite asbestsaneringsrapport tänker jag!

efter att fru och barn skickades iväg så åkte jag och köpte alla nödvändigheter på biltema. laddade med 3 biltemakörvar och en kaffe. sen rensade jag allt från garage och tvätt/pannrum, sen tejpade jag dörrapringorna in till resten av källaren samt nyckelhål. väl gjort så skulle jag preppa alla städgrejer. här kom den första och eg enda riktiga motgången. jag läste nåt inlägg om att plasta in dammsugaren och sen slänga den efter man dammsuger ev asbestdamm. alla med en halv hjärncell förstår dock kanske att det inte är riktigt så en dammsugare fungerar. efter att ha spendarat typ en halvtimme och inkapslat dammsugaren i tre sopsäckar med en halv rulle eltejp så startar jag den, självklart blåser den upp sig till en enda stor ballong 😂 inlägget jag läste menade nog att man skulle ha den utomhus, ha förlängningsslang och sen slänga skiten i en försluten plastpåse. så fick skippa den iden, var lite nära att ge upp där för krafterna började tryta

jävlar vad klamrar det var dock! allt är dock borta nu förutom några som satt strax över nåt rör som inte gick att nå. använde blomspruta på klammern och sen så snällt som möjligt försökte jag avlägsna den. var nog inte mkt till damm totalt sett, iaf inget man kunde se med blotta ögat. känns nästan lite antiklimax efter alla förberedelser!

hade en sån där maxad sundströmmask, den gjorde så innihelvette ont på näsbenet så behövde ta paus pga den för att inte ansiktet skulle gå sönder.

när jag var klar borstade jag ihop allt damm (inte asbestdamm utan skit i rummen bara). tog med mig en sopsäck i handen och klädde av mig helt näck vid ytterdörren och slängde i alla kläder, tom skor, och slängde i säcken och förslöt. gick in och duschade så fort jag kunde sen.

det man nojar över nu är ju alla osynliga partiklar/damm, går ju inte att undvika till 100 % men hoppas jag gjort det så bra jag kunnat. märker väl om det är nå issues om 30 år.

nu skulle jag vilja dammsuga och våttorka (ska ändå måla så behöver tvätta) någon dag. frågan är hur fasen jag dammsuger säkert? finns det nån typ av förlängningssladdar till dammsugeslangen?
 
Dammtorka och våttorka, skippa dammsuga
 
  • Gilla
floodhorse
  • Laddar…
Nä det där blev inget bra. Likabra att du kastar in handduken.. ta en cigg också det är redan kört ändå.

Eller se föregående post och släpp det sen.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
jag vill bara säkerställa att jag gör alla rätt fast samtidigt håller det hela rimligt! våttorka it is then, det kan jag få till ganska enkelt nån kväll. dammsuga med specialdammsugare kräver mkt mer förberedelser och pengar så det är jag glad att slippa.

fråga - någon som har tips på hur jag ska måla eternitskivorna i garaget? jag tänker spärrfärg 2 lager och sen vanlig takfärg (så jag målat andra tak). eller finns det nå bättre alternativ, nåt jag behöver göra annorlunda när vi pratar eternit och liknande material?
 
Såklart.

Mitt hus är ”byggt” på eternit och så här tänker jag.


Färg är färg och man använder det som är lämpligt utifrån vart det skall vara och brukas med. Tänker inte att man behöver göra något extra enkom för att underlaget är eternit utan viktigast är att det fäster som med all annan färg.

Jag är faktiskt tacksam för eterniten för den är väldigt tålig mot tidens tand och mot brand.

Tänker t ex måla taket till våren för behålla det så länge det går.
 
  • Gilla
floodhorse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.