Hej,
jag en av min takdosor (mittenskruv) har blivit av med sin metallplint i mitten där skruven skruvas in i. Se bild nedan.
Kan inte fästa takkroken då plinten saknas, vad kallas dessa och kan jag lösa det på något sätt?
 
  • Elektriska kablar med blå pil som pekar på en jordad anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Är det inte just en krok man skruvar in där?

Det finns ex: [länk]

Observera att det är inte M-gänga.
Jo, det är en takkrok som skruvas in där. Men min dosa saknar metallplinten i mitten. Skrev det i mitt inlägg.
 
Tommty
finns inte som reservdelar då dessa sitter ingjutna i plasten. Troligtvis är det en dosa utan mutter för takkrok.

Blir att sätta en takkrok vid sidan om uttaget och sedan dra en kabel till uttaget.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
A
Någon skrev i en annan tråd här nyligt att det är en brittisk gäng av något slag.
 
Visar bilden hur det ser ut nu? Eller pekar pilen på något som saknas? Alltså har du fotograferat takdosan du pratar om eller en annan?
 
tommib
Ja, det är väl Withworthgänga där, 1/4".

Jag säger som Tommty, saknas den delen så går det inte att ersätta. Antingen har den brutits av eller så har den aldrig funnits. Den är då den finns en integrerad del av dosan eftersom den ska kunna bära last. Därmed måste man byta hela dosan.

Enklast är som sagt krok bredvid. Måste man absolut ha lampan över dosan så får man specialbygga något.
 
Du kan ju testa att gänga om den med lämplig gängtapp för millimetergänga.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visar bilden hur det ser ut nu? Eller pekar pilen på något som saknas? Alltså har du fotograferat takdosan du pratar om eller en annan?
Pilen pekar på något som saknas, i detta fall metallmuffen som takkroken skruvas in i.
 
tommib tommib skrev:
Ja, det är väl Withworthgänga där, 1/4".

Jag säger som Tommty, saknas den delen så går det inte att ersätta. Antingen har den brutits av eller så har den aldrig funnits. Den är då den finns en integrerad del av dosan eftersom den ska kunna bära last. Därmed måste man byta hela dosan.

Enklast är som sagt krok bredvid. Måste man absolut ha lampan över dosan så får man specialbygga något.
Är det möjligt att byta dosan utan att pajja taket? Vilken takdosa är en lämplig ersättare? Finns dessa takdosor kvar att köpa?
 
För att byta takdosan måste taket öppnas upp, reservdelar finns inte till dosorna. "muttern" som saknas i din dosa är nitad i en plåt på översidan. Troligen har en krok med fel gäng dragits in men gängen har skurit och då har "mutterns" nitade del vridits loss, Man ersätter dosan med en modern med 2 M4 skruvar och använder även ett nytt lock.
Så är det betong så blir det till att bila, är det gips/trä får man såga för att sedan lappa och måla, Man får även vara uppmärksam på vart rören går så att man inte förstör dom.
 
tommib
Nja. Om du kan komma åt allt uppifrån behöver du inte nödvändigtvis ha sönder taket men annars finns inget sätt. Grejen med takdosor med krok är att de är förstärkta för att kunna bära en lampa. Moderna takdosor är specificerade för 15 kg, hur det är med de gamla vet jag inte. Detta gör att det ställs en del krav på infästningen och därmed finns det inte några "ROT-dosor" för tak.

Vad är förutsättningarna mer exakt? Vad är det för typ av tak? Finns det material att fästa i bredvid dosan? Vad för lampa vill du ha upp där?

Om det är så att du har plasten kvar men saknar själva metallgängan så kanske du skulle kunna skruva dit en gängmuff (aka rampamuff), ev med hjälp av lite epoxy, men du kommer aldrig få samma bärighet som annars så jag skulle inte hänga mer än något kilo i en sådan konstruktion.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Dessutom finns det ju armaturer som man skruvar i taket vid sidan av dosan, men det beror ju lite på vart armaturen sitter.
 
  • Gilla
ImTheBeast och 1 till
  • Laddar…
I ImTheBeast skrev:
Pilen pekar på något som saknas, i detta fall metallmuffen som takkroken skruvas in i.
Det är otydligt uttryckt. Man kan inte peka på något som saknas. Antingen pekar du på en plats där det borde sitta något som inte sitter där eller så pekar du på något som faktiskt saknas och då har du fotograferat ett annat uttag, där det inte saknas.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är otydligt uttryckt. Man kan inte peka på något som saknas. Antingen pekar du på en plats där det borde sitta något som inte sitter där eller så pekar du på något som faktiskt saknas och då har du fotograferat ett annat uttag, där det inte saknas.
Jo, jag kan peka på vad jag vill och det är inte otydligt. Bara du som inte förstår.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.