Blir inte riktigt klok på Grundfos dimensioneringshjälp när jag ska försöka räkna ut vilken pump som är bäst till vår borrade brunn. https://product-selection.grundfos.com/se/size-page?qcid=2152031913

Förutsättningarna är att hålet är 60 meter djupt och ska, enligt brunnsarkivet ge 5000 liter per timme. Från markyta till vattenspegel är det knappt 10 meter och från markyta till tryckvakt och hydropress är det ingen höjdskillnad. Från hydropress till högsta tappställe i byggnaden är det 5 meter.

Flödeskravet är att kunna backspola ett vattenfilter som står bredvid hydropressen där vattenanslutningen på filtret ligger 1,5 meter över golvnivå. Backspolningen ska ske med minst 20 liter per minut vid 2,5 bar under 16 minuter utan att trycket sjunker under 2,5 bar. I övrigt är det ett mindre hus med tre personer, inget badkar eller andra saker utöver vattenfiltret som kräver ett visst flöde. Backspolningen sker nattetid när inget annat vattenuttag sker.

Högsta tillåtna tryck i systemet är 5 bar.

Vilket tryck och flöde ska jag ange i dimensioneringen? Om uppgifterna i brunnsarkivet stämmer ger borrhålet över 80 liter per minut. Ska jag likväl ta lite marginal och räkna med att vattenspegeln kan sjunka 10 meter (143 liter)?

Ska jag leta efter en pump som klarar minst 25 (?) liter per minut vid 5 bar (12,5 meter tryckhöjd + 10 meter nivåsänkning + 2,5 bar)?

Någon som kan det här med pumpdimensionering och som kan hjälpa mig med vilken Grundfospump som gör jobbet? Pumpen ska vara 3-fas och det finns ett befintligt motorskydd.
 
J jiggskalle skrev:
enligt brunnsarkivet ge 5000 liter per timme.
Snacka om att ha gott om vatten, här får vi 250 l/h.
 
B
Brunnen gav det flödet när den var ny. Med tiden sinar den. Jag skulle räkna med klart lägre nivå i brunnen, för att ha marginal.

Från botten av brunnen är det alltså: 60+10+1.5m höjdskillnad till filtret? Och där ska du ha minst 2.5bar tryck?

Om man istället räknar med att brunnen nästan är tom (10m från botten), ska du ha 50+10+1.5 +25 + 10 (marginal tryckfall/slitage pump/tryckfall rör med mera) tryckuppsättning. Knappt 10 bar / 100mvp, vid minst 20l/minut flöde.

SQE 2-100 ligger inom de parametrarna.
Förmodligen kan man gå ner till sqe 2-85, spara runt 2-3 kkr och förmodligen kommer det funka lika bra så länge brunnens tillrinning är god. Det är lite smaksak, om man vill spara pengar eller känna sig trygg med att det kommer funka även vid sämre tillrinning.

Jag missade 3 fas kriteriet. Dessa tror jag endast kommer i enfas utförande.

Maxtrycket löser man ju med tryckvakten som stänger av pumpen när trycket är 5bar.
 
Finns det inte en risk att pumpen blir överdimensionerad och får gå korta intervall om man räknar med att vattenspegeln ska ligga på brunnsbotten? Om det nu skulle visa sig att spegeln aldrig går lägre än 20 meter under marknivå så borde det finnas risk att pumpen hinner bygga upp tryck i hydropressen, tryckvakten slår ifrån för att inom en minut starta upp pumpen igen under backspolningen. Eller tänker jag fel?

Kan så klart mäta var vattenspegeln ligger, öppna upp tappställen i huset under 10 minuter och sedan mäta hur mycket den sjunkit.

Kikade på borrhålen för de få grannar som finns runt omkring och samtliga hål borrade i området verkar ge stora mängder vatten efter 40 meter så det finns väl någon vattenåder.
 
J jiggskalle skrev:
Finns det inte en risk att pumpen blir överdimensionerad och får gå korta intervall om man räknar med att vattenspegeln ska ligga på brunnsbotten? Om det nu skulle visa sig att spegeln aldrig går lägre än 20 meter under marknivå så borde det finnas risk att pumpen hinner bygga upp tryck i hydropressen, tryckvakten slår ifrån för att inom en minut starta upp pumpen igen under backspolningen. Eller tänker jag fel?

Kan så klart mäta var vattenspegeln ligger, öppna upp tappställen i huset under 10 minuter och sedan mäta hur mycket den sjunkit.

Kikade på borrhålen för de få grannar som finns runt omkring och samtliga hål borrade i området verkar ge stora mängder vatten efter 40 meter så det finns väl någon vattenåder.
Nyfiken, men vad har vattenspegeln med det hela att göra? Sålänge pumpen är några meter över botten av hålet? Och oavsett pump så ska den kommer den väl ändå alltid att pumpa säg, 50liter vatten tills tanken är fylld ( beroende på storlek av tank), är det en kraftigare pump så går det väl bara snabbare att fylla den, för du har väl förmodligen ingen kran som tömmer snabbare än pumpen levererar, så den kommer väl egentligen alltid att gå lika länge varje gång den startar, men kanske olika ofta bara beroende på vad man gör med vattnet?
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Nyfiken, men vad har vattenspegeln med det hela att göra? Sålänge pumpen är några meter över botten av hålet?
En hög vattenspegel innebär en lägre tryckhöjd. Om vattenspegeln varierar mellan 10-20 meter under marknivån är det dessa metrar som vattnet ska tryckas över, oavsett vilket djup pumpen sitter på.

Att pumpen fyller tanken snabbare än nödvändigt under pågående tappning tänker jag kan vara ett problem då det riskerar att pumpen får starta och stoppa fler gånger under en längre tappning. Inbillar mig att färre men längre körningar är mer skonsamma än många korta då jag har för mig att pumparna är dimensionerade för ett max antal starter per timma.
 
J jiggskalle skrev:
En hög vattenspegel innebär en lägre tryckhöjd. Om vattenspegeln varierar mellan 10-20 meter under marknivån är det dessa metrar som vattnet ska tryckas över, oavsett vilket djup pumpen sitter på.

Att pumpen fyller tanken snabbare än nödvändigt under pågående tappning tänker jag kan vara ett problem då det riskerar att pumpen får starta och stoppa fler gånger under en längre tappning. Inbillar mig att färre men längre körningar är mer skonsamma än många korta då jag har för mig att pumparna är dimensionerade för ett max antal starter per timma.
Juste, så blir det ju förstås!

Tror ändå pumparna är skapligt tåliga, va till min mormors stuga i påsk, märkte att trycket ändrades med ganska snabba intervaller, så gick ut för att kolla om dem behövdes fyllas luft, väl i pumphuset ser jag att pumpen går trots att ingen spolar vatten, tänkte då att backventilen var trasig, så tog upp pumpen, kollade va det var för någon, började googla och kunde inte hitta att den hade någon backventil, satt heller ingen på slangen, insåg då att det har alltså aldrig funnits någon backventil på de 7 år som pumpen har suttit där, så den har med andra ord gått konstant i 7 år, till en 60L hydropress, så den fylldes ganska snabbt, och tryckte sen ner vattnet i brunnen igen för att sedan starta om, så typ 15 sekunder mellan varje start, i 7 år
 
Den typen av körning borde ha synts på elräkningen - mycket... - min enfas borrhålspump drar 1200 Watt när den arbetar och fått upp trycket (kollade saken för att kunna starta och driva denna med en växelriktare)

större grundfosspumpar med 2-slang och ejektor för borrad brunn kan ha både 2 och 3 kW 3-fas motorer och dessa går heller inte gratis väl påslagna ur elräkningen sett.
 
X xxargs skrev:
Den typen av körning borde ha synts på elräkningen - mycket... - min enfas borrhålspump drar 1200 Watt när den arbetar och fått upp trycket (kollade saken för att kunna starta och driva denna med en växelriktare)

större grundfosspumpar med 2-slang och ejektor för borrad brunn kan ha både 2 och 3 kW 3-fas motorer och dessa går heller inte gratis väl påslagna ur elräkningen sett.
Det är en 0,75kW pump, så om den jobbar kanske 20-30 sekunder varje minut, borde det bli mindre än en halv kW per timme, och på så vis mindre än 12kWh per dygn?
 
J jiggskalle skrev:
Blir inte riktigt klok på Grundfos dimensioneringshjälp när jag ska försöka räkna ut vilken pump som är bäst till vår borrade brunn. [länk]

Förutsättningarna är att hålet är 60 meter djupt och ska, enligt brunnsarkivet ge 5000 liter per timme. Från markyta till vattenspegel är det knappt 10 meter och från markyta till tryckvakt och hydropress är det ingen höjdskillnad. Från hydropress till högsta tappställe i byggnaden är det 5 meter.

Flödeskravet är att kunna backspola ett vattenfilter som står bredvid hydropressen där vattenanslutningen på filtret ligger 1,5 meter över golvnivå. Backspolningen ska ske med minst 20 liter per minut vid 2,5 bar under 16 minuter utan att trycket sjunker under 2,5 bar. I övrigt är det ett mindre hus med tre personer, inget badkar eller andra saker utöver vattenfiltret som kräver ett visst flöde. Backspolningen sker nattetid när inget annat vattenuttag sker.

Högsta tillåtna tryck i systemet är 5 bar.

Vilket tryck och flöde ska jag ange i dimensioneringen? Om uppgifterna i brunnsarkivet stämmer ger borrhålet över 80 liter per minut. Ska jag likväl ta lite marginal och räkna med att vattenspegeln kan sjunka 10 meter (143 liter)?

Ska jag leta efter en pump som klarar minst 25 (?) liter per minut vid 5 bar (12,5 meter tryckhöjd + 10 meter nivåsänkning + 2,5 bar)?

Någon som kan det här med pumpdimensionering och som kan hjälpa mig med vilken Grundfospump som gör jobbet? Pumpen ska vara 3-fas och det finns ett befintligt motorskydd.
Brukar köra på detta, 60m djup plus trycket 3 bar (30m) geratt pumpen skall kunna lyfta 90m minst. Så väljer man den större i listan https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-2-85/
Då landar a på en SQE 1-80 dvs lyfter 108m
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Det är en 0,75kW pump, så om den jobbar kanske 20-30 sekunder varje minut, borde det bli mindre än en halv kW per timme, och på så vis mindre än 12kWh per dygn?
12 kWh/dygn blir på 365 dagar ~4400 kWh/år - det motsvarar halva min årsförbrukning inklusive uppvärmning (förvisso med LLVP) - därav att jag menar att det borde ha synts på elräkningen och i alla fall någon ögonbryn höjts en smula på framförallt sommarräkningarna när elförbrukningen borde vara lägre...
 
X xxargs skrev:
12 kWh/dygn blir på 365 dagar ~4400 kWh/år - det motsvarar halva min årsförbrukning inklusive uppvärmning (förvisso med LLVP) - därav att jag menar att det borde ha synts på elräkningen och i alla fall någon ögonbryn höjts en smula på framförallt sommarräkningarna när elförbrukningen borde vara lägre...
Ja det kan man ju tycka, nu var det ju ingen som gjorde det däremot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.