Jag är nyfiken på svaret, men också varför du tror björk. Ett bra trä att elda, men betyder det att det håller på längst?
 
C
Hep Hep skrev:
Ett bra trä att elda, men betyder det att det håller på längst?
Björk brinner säkert inte längst av alla tänkbara träslag, men bland de vanliga vedträna brinner den överlägset längst.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Intressant. Aldrig tänkt på den skillnaden. Jag vet att spillvirke som verkligen är snustorrt brinner fort, och att en del sprätter och knäpper mer än andra, men inte att björk tar längre tid. Nu kommer min autistiska ådra inte kunna låta bli att dumglo på veden nästa gång jag eldar.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
För lång brinntid spelar storleken på klabben större roll än typen, men trä med lågt energiinnehåll som sälg eller pil tenderar att brinna långsammare eftersom de inte brinner så varmt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
Då är det träslag med hög densitet och av löv som gäller. Blir renare rök i en eldkorg med lövträ jämfört med tall/gran, och mindre sprättande.

Jag skulle sägs rönn, björk, ek, bok passar bra till det.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Ska det brinna länge så ska det vara grov ved.
Gran sprätter och smäller så trevligt.

(Vi har börjat med tall och det är inte lika mysigt)

Protte
 
Hep Hep skrev:
Intressant. Aldrig tänkt på den skillnaden. Jag vet att spillvirke som verkligen är snustorrt brinner fort, och att en del sprätter och knäpper mer än andra, men inte att björk tar längre tid. Nu kommer min autistiska ådra inte kunna låta bli att dumglo på veden nästa gång jag eldar.
Spillvirke är inte ett träslag
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ek (eller bok, men det finns inte i Stockholm i någon utsträckning). En rejäl ekklabbe brinner många timmar, även när det regnar
 
Talvan Talvan skrev:
Spillvirke är inte ett träslag
Jo, men inte alltid samma.
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Borde vi inte bjuda in @djungelkatt till tråden?
djungelkatt har ju många antaganden och påståenden om vedeldning och tror sig kanske veta vilket trädslag som är bäst att bränna och om det ska vara rått och okluvet för att brinna länge.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Borde vi inte bjuda in @djungelkatt till tråden?
djungelkatt har ju många antaganden och påståenden om vedeldning och tror sig kanske veta vilket trädslag som är bäst att bränna och om det ska vara rått och okluvet för att brinna länge.
Kul att bli inbjuden av min nyfunne vän fribrygg! 😀
Trädslags olika brinntid kan jag inte så mycket om tyvärr. Får sätta mig in i det.

Kan under tiden roa er med en liten mattequiz ist:

Enligt en väl citerad rapport så släpper en ny ekokamin ut lika mycket föroreningar som 18 körande dieselbilar.
Se tex: https://thebristolcable.org/2019/02/opinion-wood-burning-stoves-are-deadly-not-trendy/

Vedbranchen håller ej med om detta.

Men om vi utgår från att det är sant, hur många veckor kan ett trivseleldande hushåll som eldar 8h i veckan elda innan de släppt ut lika mycket föroreningar som en dieselbil som kört lika långt som ett varv runt jorden? De 18 bilarnas utsläpp mättes vid 33km/h.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Kul att bli inbjuden av min nyfunne vän fribrygg! 😀
Trädslags olika brinntid kan jag inte så mycket om tyvärr. Får sätta mig in i det.

Kan under tiden roa er med en liten mattequiz ist:

Enligt en väl citerad rapport så släpper en ny ekokamin ut lika mycket föroreningar som 18 körande dieselbilar.
Se tex: [länk]

Vedbranchen håller ej med om detta.

Men om vi utgår från att det är sant, hur många veckor kan ett trivseleldande hushåll som eldar 8h i veckan elda innan de släppt ut lika mycket föroreningar som en dieselbil som kört lika långt som ett varv runt jorden? De 18 bilarnas utsläpp mättes vid 33km/h.
I den här tråden diskuterar vi träslag för lång brinntid, inte dieselbilar och inte heller ekokaminer.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
H hapazard skrev:
För lång brinntid spelar storleken på klabben större roll än typen, men trä med lågt energiinnehåll som sälg eller pil tenderar att brinna långsammare eftersom de inte brinner så varmt.
Sälj är väl ändå i andra änden av skalan. Det är i alla fall min erfarenhet. Men visst finns det tyngre. Tex ask, körsbär är inte heller dåligt. Börk är också bra, men inte bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.