Har två radiatorer jag skulle behöva koppla loss för att komma åt och renovera väggen bakom.

Radiatorkopplet ser ut som följer. Den andra radiatorn ser likadan ut.
VVS-installation, rörkoppling, termostatventil, isolering i bakgrunden, hantverk, underhåll, inomhus, närbild, ingen människa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart rör delvis inmurat i vägg, genomföring i trä, skarpa detaljarbeten, förmodligen installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeelement, isolering, termostat, rörsystem, träkonstruktion, skador på trä, hantverk, reparation behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina funderingar.
Kan jag koppla loss radiatorn och plugga utan att tömma systemet på vatten?
Vad kan jag plugga med istället för radiatorn? Måttet på gängan är cirka 25 mm. Passar 25R huv eller ska det vara något annat?
 

Bästa svaret

Skruva in termostaten till 0, ta bort locket på returventilen och skruva in ventilen helt.
Lossa nedre muttern till radiatorn, ha en skräpbalja under (radiatorvatten är ofta svart, det svarta fastnar överallt), ha även en skräptrasa till hands.
Lossa övre muttern och töm ut allt vatten.

Kopplingen mellan termostatventilen/returventilen och radiatorn är M-gänga.
M22, M26, (M34).
Är järnrören 17 mm (G10) så är det M22 till radiatorn.
Är järnrören 21 mm (G15) så är det M26 till radiatorn.
Är järnrören 27 mm (G20) så är det M34 till radiatorn.


Plugga varje koppling,
https://www.rinkabyror.se/artikel/propp-med-mutter-g10-m22-/
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack för superbra och snabbt svar! Mina rör är 21mm så M26 får det bli då.
Skjutmått mäter dimension på metalldel, isoleringsmaterial och trä i bakgrunden. Precision, ingenjör, mekanisk kontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Fick hem plugg med mutter idag och skred till verket. När jag hade tömt första radiatorn och skulle dra dit pluggen visar det sig förstås vara en annan gänga. Verkar som att kopplingen har M26x1,75 och muttern M26x1,5. Typiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.