Hej!

Har en Samsung Frame tv. Vi håller på och bygger ut huset nu.

Tv ska upp på en ny vägg i nya delen. Är det någon som har något förslag hur man kan bygga in den i väggen?

Jag behöver ju fortfarande tyvärr kunna styra min Apple TV.

Först hade jag tänkt bara ha en ”vanlig vägg” med gips och fästa tv därpå, använda mig av tv-bänk. Men det vore så kul att göra något annat, nu när man har chansen.

Hoppas någon har gjort något, eller har en idé. Tack på förhand / Fredrik
 
Skulle personligen aldrig bygga in en tv som en permanent del i en vägg. Spola fram fem tio år och det är helt andra grejer du vill ha för ändamålet.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Skulle aldrig bygga in, men däremot kan man göra det lite snyggare även med väggmonterat.
Jag rekommenderar att du bakom TVn sätter ett enkelt eluttag och en extra dosa med ett 32mm VP-rör som går rakt ner till en annan dosa bakom där du sätter tvbänk. På så sätt slipper du ha synliga kablar ner från TVn. Jag lyckades få i tre HDMI-kablar och en nätverkskabel i ett 32mm rör.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T Tummenmittihand25 skrev:
Först hade jag tänkt bara ha en ”vanlig vägg” med gips och fästa tv därpå, använda mig av tv-bänk. Men det vore så kul att göra något annat, nu när man har chansen.
Sätt upp Plywood eller OSB istället. Det är lätt att sätta upp väggfästen i det (annars kan du behöva sätta en 60cm plywood i reglarna så du slipper hoppas att molly i gipsskivan fäster)...
 
Walle85
J Jaif skrev:
Skulle aldrig bygga in, men däremot kan man göra det lite snyggare även med väggmonterat.
Jag rekommenderar att du bakom TVn sätter ett enkelt eluttag och en extra dosa med ett 32mm VP-rör som går rakt ner till en annan dosa bakom där du sätter tvbänk. På så sätt slipper du ha synliga kablar ner från TVn. Jag lyckades få i tre HDMI-kablar och en nätverkskabel i ett 32mm rör.
Bra förslag!

Så här gjorde jag för att få en kanal mellan TV-bänk och TV samt uttag bakom TVn.

Notera att jag inte tagit upp något hål till kanalen i väggen ännu då jag endast har en Chromecast inkopplad till TVn. Men skulle det komma fler enheter i framtiden så finns möjligheten.

Satte även dit extra reglar där TV-fästet skulle monteras.

Byggkonstruktion med träreglar, mineralullsisolering, eldosor och ett vattenpass. Väggarbete pågår, isoleringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttag med flera sladdar, förgrening, delvis gömd bakom möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
På en annan innervägg uppreglad med panel på har jag även skurit ut en kvadrat i panelen och monterat in en TV-arm i försäkningen som blev på 45mm + panelens tjocklek och satte lite lister runt för att snygga till kanterna på hålet.
Så när TVn är helt intryckt så ligger den tätt mot väggen och alla kablar etc får då plats in i försäkningen i väggen. Djupet är på ett ungefär så mycket som TV-armen bygger i djup i helt infällt läge.
Lämnar man då även plats för eluttag och nätverksuttag i denna försäkningen så skulle ju en the Frame bli som en tavla på riktigt då inget skulle synas.
 
Nu gäller frågan en Samsung Frame. Inte mycket mer att göra än att sätta den på väggen med specialfästet. Då det bara är en enda kabel så är det rätt enkelt att dra den i ett rör från TV till kontrollboxen. Inga eluttag behövs bakom TVn.
 
P Pin skrev:
Nu gäller frågan en Samsung Frame. Inte mycket mer att göra än att sätta den på väggen med specialfästet. Då det bara är en enda kabel så är det rätt enkelt att dra den i ett rör från TV till kontrollboxen. Inga eluttag behövs bakom TVn.
Det är väl lika bra att se till att röret är stort nog för HDMI ändå. Ström kan man få in
i röret också om man snålat in på det när man bygger.
 
Tänk bara på att kontakten till the frame är lite större än en vanlig hdmikontakt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för input!! Grymt!

Blir nog ett rör i väggen. Lätt att sätta dit och passar alla typer av tv, typ.

Men hur f*n kommer jag runt att slippa ha en tv-bänk då jag både måste ha hårddisken (till tv) och Apple TV?

Någon som har löst det på något snyggt sätt? Vill helst ej göra en tjockare vägg med tex ett inbyggt hyllplan.
 
Oavsett om det behövs eller ej till den modellen så hade jag ändå satt ett eluttag bakom för att framtidssäkra. Kommer ju ändå inte synas.

Kommer det inte se konstigt ut utan någon form av möbel under TVn? Kan du dela någon form av skiss eller planlösning?
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Tack för input!! Grymt!

Blir nog ett rör i väggen. Lätt att sätta dit och passar alla typer av tv, typ.

Men hur f*n kommer jag runt att slippa ha en tv-bänk då jag både måste ha hårddisken (till tv) och Apple TV?

Någon som har löst det på något snyggt sätt? Vill helst ej göra en tjockare vägg med tex ett inbyggt hyllplan.
Du reglar upp så att du bakom tv har en fördjupning i väggen lika djup som regelbredden på de väggreglar du bygger med. Då får du en fördjupning i väggen där du kan ha dina prylar. Du sätter också dina eluttag i denna fördjupning. På detta sätt kan du sätta tvn dikt an mot väggen och det kommer dölja hålet du tagit upp. Se bifogad bil. Gör bara hålet mindre tex. 30 * 30 så borde det funka.
 
  • Vägg med gipsplattor, förberedd för inbyggd hemmabio, högtalare och elektroniska installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag drar alltid ett 50mm avloppsrör ner till uttaget under vid golvet. Det blir perfekt att trycka in en dosa och sätta täcklock om man inte använder det. Inga uttag alls bakom tvn utan allt leds såfall ner till golvet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
vi byggde en skrubb i väggen bakom TVn, vi satte in mediedator och konsoler där, bluetooth går igenom väggen utan problem. Men främsta anledningen va att vi behövde mer utrymme men skönt att slippa TV bänk och sladdar
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Hej!

Har en Samsung Frame tv. Vi håller på och bygger ut huset nu.

Tv ska upp på en ny vägg i nya delen. Är det någon som har något förslag hur man kan bygga in den i väggen?

Jag behöver ju fortfarande tyvärr kunna styra min Apple TV.

Först hade jag tänkt bara ha en ”vanlig vägg” med gips och fästa tv därpå, använda mig av tv-bänk. Men det vore så kul att göra något annat, nu när man har chansen.

Hoppas någon har gjort något, eller har en idé. Tack på förhand / Fredrik
Vad har du på andra sidan väggen du tänker hänga upp tv:n på? Har du utrymme där att använda dig av?

Själv har jag precis beställt en Frame och väntar på att få hem den. Har lyckligtvis en skrubb bakom väggen där tv:n ska sitta, så därinne tänkte jag göra en hylla för one connect-boxen, router, teliaboxen och alla andra grejer som behövs för att se tv och film. Ett hål i väggen bakom tv:n för att dra one connect-sladden är det enda jag behöver göra
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.