Hej, jag hade en elektriker hemma som drog om alla sladdar i köket. Jag tycker att det är kul att mecka lite själv så jag sa att dra bara fram allt så kopplar jag in alla vägguttag själv. Enkel match tänkte jag. Tills jag kommer till den här. Vad ska in vart? Den ska kopplas till en ugn och en kombiugn varför det är två faser. Jord och nollan går sen vidare till fler uttag.
 
  • Oavslutad elektrisk installation med öppet eluttag, kablar och rör i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utan front, skruvar synliga, kabelförbindelser, vit och metallbakgrund, installationskomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen sätter du 2 uttag eller skaffar du ett uttag som medger olika faser per uttagsbrunn.
 
  • Gilla
Lifigol och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut att vara en trefasgrupp. Funderar på om elektrikern tänkt att det skulle sitta en perilexkontakt här.
 
  • Gilla
Lifigol
  • Laddar…
Tommty
så elektrikern har lagt några timmar av at dra rör, dosor, kablar för att sedan inte koppla uttagen som tar ~3 minuter? right....

men som tidigare nämnt så ser det ut som en 3 fas grupp, så du behöver 2 uttag med separata faser till vardera.
 
  • Gilla
Lifigol och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lifigol
  • Laddar…
A
Tommty Tommty skrev:
så elektrikern har lagt några timmar av at dra rör, dosor, kablar för att sedan inte koppla uttagen som tar ~3 minuter? right....

men som tidigare nämnt så ser det ut som en 3 fas grupp, så du behöver 2 uttag med separata faser till vardera.
Trådskaparen skrev att hen sagt till elektrikern att hen ville göra uttagen själv.
 
Hur många elektriker låter någon som tycker det är lite skoj att koppla, pilla med ett uttag till ugn i kök..

Min elektriker gör det inte. Fast han vet att jag kan. Han lämnar en komplett testad anläggning efter sig. Inga diskussioner OM något skulle bli fel.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A
D Dr Benz skrev:
Hur många elektriker låter någon som tycker det är lite skoj att koppla, pilla med ett uttag till ugn i kök..

Min elektriker gör det inte. Fast han vet att jag kan. Han lämnar en komplett testad anläggning efter sig. Inga diskussioner OM något skulle bli fel.
Aha ni menade så. Nu hänger jag med. Jo det låter ju minst sagt suspekt 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.