Klantade mig för ett tag sen så att det spred asbestdamm i lägenheten. Styrelsen säger nu att min hela min lägenhet måste asbestsaneras. Dom har inte sagt ännu hur det går till, så jag är nyfiken att fråga här.

Antar att alla platta ytor som golv, väggar, bänkar och bord kommer noggrant städas. Men hur gör man med mattor, sängkläder, handdukar, möbler och andra saker i lägenheten? Saneras dom på plats eller måste dom skickas in?

Tack för all information och svar.
 
M MickyB skrev:
Klantade mig för ett tag sen så att det spred asbestdamm i lägenheten. Styrelsen säger nu att min hela min lägenhet måste asbestsaneras. Dom har inte sagt ännu hur det går till, så jag är nyfiken att fråga här.

Antar att alla platta ytor som golv, väggar, bänkar och bord kommer noggrant städas. Men hur gör man med mattor, sängkläder, handdukar, möbler och andra saker i lägenheten? Saneras dom på plats eller måste dom skickas in?

Tack för all information och svar.
Vad hände ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad hände ?
Rev ner kakel i köket och det vissade sig vara asbest i fästmassan. Korkat av mig förstås att jag inte kollade det innan, men man får lära sig av sina misstag. Tur att man har gott om pengar undansparade.
 
Det sprider sig inte till hela lägenheten. Jag har svårt att förstå varför du blir tvungen att sanera allt . Dessa krav har inte styrelsen rätt att belägga dig med. Däremot är det smart att städa ordentligt. Våttorka några gånger extra.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tommty
äsch, Våttorka rummet, släng sakerna du rengjort med och meddela styrelsen att det är sanerat.

Går det inte med på det så är det bara att ställa motfrågan att du vill se dokumenterat intyg på övriga medlemmars tidigare köksrenoveringar, lär inte finnas och då blir det särbehandling vilket inte slutar bra för BRF.

(så länge det inte står något speciellt i stadgarna, men tvivlar på det)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det sprider sig inte till hela lägenheten. Jag har svårt att förstå varför du blir tvungen att sanera allt . Dessa krav har inte styrelsen rätt att belägga dig med. Däremot är det smart att städa ordentligt. Våttorka några gånger extra.
Dom sa att eftersom kaklet togs ner för några veckor sedan, och att jag har sedan dess dammsugit ett par gånger, och rört mig mycket omkring, så har asbestdammet spridit sig från köket till andra rum. Därför vill dom sanera hela lägenheten.
 
Düsseldorff
M MickyB skrev:
Dom sa att eftersom kaklet togs ner för några veckor sedan, och att jag har sedan dess dammsugit ett par gånger, och rört mig mycket omkring, så har asbestdammet spridit sig från köket till andra rum. Därför vill dom sanera hela lägenheten.
Ska föreningen stå för kostnaden då?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ska föreningen stå för kostnaden då?
Om jag förstod det rätt så kommer jag behöva betala mellan 10-12000 för sanering eftersom det var jag som tog ner kaklet utan att medela dom först eller ta prover.
 
Har föreningen varnat dig om den (tydligen) kända faran av asbest i kakelfixet?
 
Düsseldorff
M MickyB skrev:
Om jag förstod det rätt så kommer jag behöva betala mellan 10-12000 för sanering eftersom det var jag som tog ner kaklet utan att medela dom först eller ta prover.
Vägra! Gör rent riktigt ordentligt och säg till styrelsen att det är rengjort. Om de står på sig så får ni väl skicka några svabbtest för att se om det verkligen är någon asbest kvar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vägra! Gör rent riktigt ordentligt och säg till styrelsen att det är rengjort. Om de står på sig så får ni väl skicka några svabbtest för att se om det verkligen är någon asbest kvar.
Hur rengör man mattorna? Jag har ingen industridammsugare med HEPA13 filter. Kan jag låta dom vara, eller bör man slänga dom och ersätta med nya? Antar att man inte ska ta ut och skaka dom.
 
BirgitS
Tvätta mattorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.