Hej!

Varför ska man enligt många lägga papp över nockbrädan? Man lägger ju ingen papp över bär och ströläkt.

Jag ska mura nocken.

Tacksam för svar!
 
wildeside
För att inte nockbrädan ska bli blöt om det läcker in vatten på undertaket och sliper få blöt råspont och isolering.
 
wildeside wildeside skrev:
För att inte nockbrädan ska bli blöt om det läcker in vatten på undertaket och sliper få blöt råspont och isolering.
Varför skulle det läcka mer i nocken än vid pannorna?

Nocken är tillskillnad från pannorna helt tätt, pannorna är gamla och passformen är inte 100.

Jag har inte ventilerad nock.
 
wildeside
Du har väll papp på råsponten eller vilken modell av under tak du har vet jag iof inte
 
wildeside wildeside skrev:
Du har väll papp på råsponten eller vilken modell av under tak du har vet jag iof inte
Ja papp på råsponten.

Därefter läkt som pannorna vilar på. Nockpannorna ska vila på nockbrädan. Därför undrar jag vad skillnaden är mellan strö och bärläkt när det kommer till takpappen. Varför ska man klä in nockbrädan?
 
Jag har då sett bägge varianter , nån där pappen är gjord klar innan nockbrädan sätts på plats och nån där nocken kläd in , same same
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jag har då sett bägge varianter , nån där pappen är gjord klar innan nockbrädan sätts på plats och nån där nocken kläd in , same same
Jag kan inte komma på någon rimlig anledning till varför man ska klä in den, då man inte klär strö och bärläkt

Dessutom är det näst intill omöjligt att sätta nockbrädan innan man satt bärläkten om man har ett gammalt hus som är snett och taktegel som diffar över 2 cm.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nockbrädan, i regel en 45xXX regel? Den är väl en del i det bärande taket likt råsponten?
Läkten är mer förbrukningsvara precis som underlagspappen. Som får bytas var 30:e år eller så.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nockbrädan, i regel en 45xXX regel? Den är väl en del i det bärande taket likt råsponten?
Läkten är mer förbrukningsvara precis som underlagspappen. Som får bytas var 30:e år eller så.
Måtten på nockbrädan får man ju anpassa till vilken typ av nockpanna man har, jag kan bara ha den 25 mm bred. Därför kan den ju inte vara en del av bärande konstruktion då den anpassas till vilka pannor man har, precis som bärläkten.
 
Redigerat:
DinaN DinaN skrev:
Måtten på nockbrädan får man ju anpassa till vilken typ av nockpanna man har, jag kan bara ha den 25 mm bred. Därför kan den ju inte vara en del av bärande konstruktion då den anpassas till vilka pannor man har, precis som bärläkten.
Ok...
Men med pappen över nocken minskar man väl risken att vatten tränger ner under pappen?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok...
Men med pappen över nocken minskar man väl risken att vatten tränger ner under pappen?
Ja men varför har man inte papp över strö och bärläkt då? Vad är skillnaden? Är det bara för att det relativt enkelt går att sätta papp på nocken.

Nocken är ju tätare än övriga pannor så jag kan inte förstå logiken. Varför skulle det läcka vid nocken men inte där man spikat en massa hål i pappen? Viktigaste är ju att pannorna är hela.
 
R
På mitt hus så går inte pappen över nockbrädan utan under nockbrädan.

Blir ju en massa hål i pappen då nockpannorna ska spikas/skruvas i brädan om pappen ligger över
 
Rickard.
Vilka är dom många som tycker man ska pappa in nockbrädan?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.