Bowman
MathiasS skrev:
Finsoppa kostar 150spänn för 4-5 liter på jula. Lite mer om du vill köra Aspen. Det räcker mer än en säsong för mig så det är svårt att tycka att det är dyrt.

Ja jag har nog stirrat mig lite blind på literpriset.
Självklart är inte det inte en stor kostnad. :)
 
Granngården tar 149 för 5l Aspen, sedan har dom större dunkar och ända upp till 200l fat... men 200l låter mer som något som hela gatan delar på:)
 
Bowman skrev:
Ja jag har nog stirrat mig lite blind på literpriset.
Självklart är inte det inte en stor kostnad. :)
Ja det gjorde jag med tills jag skaffade en röjsåg där ÅF verkligen insisterade på att jag skulle köra på finsoppa och då konverterade jag helt och insåg att det inte kostar speciellt mycket i absoluta pengar.
 
Claes Sörmland
Gammal tråd men samma problem 2023.

Jag har samma modell, Klippo Excellent S GCV (från 2010). Alltså en Honda GCV-motor. Den började strula vid kallstart för några år sedan. Helt död och sen startar den plötsligt drag 10-20 eller så. Inga problem att återstarta den varm. Problemet kan försvinna några månader för att komma tillbaka. Jag trodde ett tag det var dödmansgreppen så den wire:n har bytts men det var var inte felet.

Meckade med den idag och bytte drivrem och inte ville den starta i höstrusket. Började googla och fick japckpot, det är choke-fel. Mekanismen stänger inte tilluftsspjället helt i förgasaren när man ställer in choke. Lätt att se om man tar bort luftfiltret.

Och mycket riktigt, trycker man upp armen (2) som stänger tilluftsspjället nedströms om en wirekontrollerad arm (1) vid choke-inställning på reglaget så startar den på ett drag:

Närbild på verktyg med numrerade delar, möglig illustration för instruktion eller problemfelsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ej foto från min motor utan från en Youtubevideo)

Så vad ska man byta eller justera så att arm 1 lyfter arm 2 lite högre på bilden ovan och tilluftsspjället stänger ordentligt vid choke? Är det ett uppströms wireproblem? Byta hela gasreglaget med wire? Eller ska man göra som i denna video, böja till arm 2? Känns brutalt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.