Mikael_L skrev:
Hur blev resultatet då?
Slätt, plant, hårt ??? Nu är jag nyiken ... :D

Ang din uppvärmning gjorde jag följande reflexion.
Hålla plattan över 5°C. Hålla plattan fuktig, för att den ska brinna färdigt, dvs den får inte torka ut för fort.
Två viktiga saker, varav den första antagligen viktigast. Men din metod med varm luft som blåser över ytan orsakar antagligen en väldigt snabb uttorkning, av ytan iaf.

Jag såg på bilden att det är LECA-block som kantbalkar, du har alltså inte använt L-element utan murat och haft dig?
Jag är nyfiken på hur du gjort, skulle man kunna få en förklaring.

Har du betongkant fram till garageöppningen eller har du gjutit in kantjärn?
Resultatet blev ok, vi skulle ha varit en eller tillochmed två gubbar till. Sedan hade jag lite otur med hellecoptern, ena glättningsbladet gick ju av och då blev det ingan släta fina spår i plattan om jag säger så.:surprised:
Men plattan är mycket hård, och hyffsat slät.

Angående temperaturen så fungerade det bra med värmefläkten, jag hade ca 6- 7 grader under pressenningen. (läckte ju friskt runt kanterna) Tror att mycket av varmluften gick upp innan den kom in under pressenningen.
tror inte att det var brist på fukt, började regna vid 22:30 på kvällen...
Morgonen där på tog jag av presseningen och spolade vatten över hela plattan.
(fin höstdag soligt men kallt).

Jo, jag gjorde så att jag murade en form med leca-block för att minska den köldbryggan som blir om man bara formar med trä som man tar bort sen.
Sedan har jag murat på en rad till med Leca block för att få upp panelen ytterligare. Detta borde jag egentligen ha väntat med, (var svårt att komma åt och få betongen snyggt lagd vid väggen.)
Betongen går över första lagret av leca och går "ut" i garageportöppningarna.
Tänkte sätta dit vinkeljärn i efterhand.

Jag skulle gärna ha använt L-element men de är ju så j*vla dyra! Självklart är L-element bättre, men jag tyckte inte att det var värt så mycket pengar. Dum snålt eller ekonomiskt, det vet jag inte....?
 
Mikael_L
Spoon195 skrev:
Jag skulle gärna ha använt L-element men de är ju så j*vla dyra! Självklart är L-element bättre, men jag tyckte inte att det var värt så mycket pengar. Dum snålt eller ekonomiskt, det vet jag inte....?
Tja, om du har både golvvärme och verkligen tänker ha det som varmgarage då är frågan om det inte var dumsnålt. Besparingen kommer ganska snart ha runnit ut som värme i marken.

Annars vet jag inte, många kanske tar i onödigt mycket...
Även garage som används som varmgarage är ofta såpass "kalla" som 17-18 gr.

Men sen kanske användningen ändras sen, garaget ska bli ungdomsdel åt tonåringarna ex.vis.

Men visst har du ett lager cellplast under med?

Hur många var ni vid gjutningen då?
 
Mikael_L skrev:
Tja, om du har både golvvärme och verkligen tänker ha det som varmgarage då är frågan om det inte var dumsnålt. Besparingen kommer ganska snart ha runnit ut som värme i marken.

Annars vet jag inte, många kanske tar i onödigt mycket...
Även garage som används som varmgarage är ofta såpass "kalla" som 17-18 gr.

Men sen kanske användningen ändras sen, garaget ska bli ungdomsdel åt tonåringarna ex.vis.

Men visst har du ett lager cellplast under med?

Hur många var ni vid gjutningen då?
jo, jag kanske håller lite för hårt i slantarna....men det ligger cellplast under hela plattan och dubbelt i randzonen. (voterna). å visst, ett varmgarage är ju bara 15 till 18 grader...så jag tror att det kommer funka bra.
Jag har dragit kulvert från luft/vatten värmepumpen så det blir den som skall värma garaget.
Jag satte in en värsting pump i februari.

Vi var två stycken som gjöt, "jag" som har gjutit tre plattor tidigare (fast ingen på detta sätt "stockade"), och en bekant som har gjutit ett par plattor, fast långt tillbaka i livet.

Så länge som jag bor i huset så blir det varken föråd/ungdomsrum eller något annat i garaget.
(bilar är en stor hobby)
Det bästa är att jag nog kommer klara att hålla det rent från gräsklippare och andra trädgårds saker...har ett gamalt uthus (gamalt garage) där jag byggt iordning ett förråd på 14 kvm och håller på att göra iordning ett till förråd för gräsklippare och andra trädgårdsprylar på ca 10 kvm, allt i befintligt gammalt timmerhus från 1907.
 
Liten uppdatering!

Köpte hem vike igår, 150 meter 95x45 på skodapickisen, (baktungt)
Sågade till alla stående reglar till alla väggar samt spikade två av väggarna, resta, raka och klara. Sedan var det dags för en pils innan sänggång, upp och jobba dagen där på.

Skall köpa hem ett par meter 95or till idag, och även alla 45x45or som skall ligga vågrätt på utsidan.
En liten fundering, för att minska påfrestningen på stommen skulle man ju kunna skruva 45orna i 95orna istället för att spika i 4tum eller finns det någon nackdel med det? (förutom att skruv är lite dyrare).

Bilder kommer!

Takstolarna skall komma denna vecka så det gäller att spika på!

MVH
Fredrik
 
Mikael_L
Spoon195 skrev:
En liten fundering, för att minska påfrestningen på stommen skulle man ju kunna skruva 45orna i 95orna istället för att spika i 4tum eller finns det någon nackdel med det? (förutom att skruv är lite dyrare).
Du tänkte att det försvagar 45x95:surprised:rna om det går en spik halvvägs genom dom?
Egentligen tror jag inte att det är något problem, med en skruv kan det bli mindre inträngsdjup men lite större skadad gränssnitt istället, .. eller ...

Hur tänkte du skruva då? Skråskruva eller först genom en 45 sen i 95:an. Det senare kanske blir tungt, förborra kanske...? Använda billiga Biltemavinklar (i 20-pack) kan ju också vara ett alternativ. Det är säkert skönt att skruva istället för att hamra, en 45x95:a "svarar inte så bra. Om du inte har spikpistol förstås.

Personligen ser jag väl inga direkta nackdelar med att skruva, bara man löser det praktiska utförandet.

Men vi får väl se om det finns några andra åsikter, framförallt bland riktiga snickare.... :surprised:
 
Mikael_L
Spoon195 skrev:
jo, jag kanske håller lite för hårt i slantarna....men det ligger cellplast under hela plattan och dubbelt i randzonen. (voterna). å visst, ett varmgarage är ju bara 15 till 18 grader...så jag tror att det kommer funka bra.
LECA har väl ungefär 5-6 ggr sämre lambda än cellplast, så dina 200 mm LECA motsvarar väl sisådär 40-50 mm EPS
Och i ett kantelement så brukar det väl vara 100 mm EPS med lite avsmalnande zon högst upp. Då används dessa för bostadshus med golvvärme, dvs plattan är bortåt 30°C när framledningstempen är som högst.

Vi var två stycken som gjöt, "jag" som har gjutit tre plattor tidigare (fast ingen på detta sätt "stockade"), och en bekant som har gjutit ett par plattor, fast långt tillbaka i livet.
Vad menar du med "stockade"?
 
Mikael_L skrev:
LECA har väl ungefär 5-6 ggr sämre lambda än cellplast, så dina 200 mm LECA motsvarar väl sisådär 40-50 mm EPS
Och i ett kantelement så brukar det väl vara 100 mm EPS med lite avsmalnande zon högst upp. Då används dessa för bostadshus med golvvärme, dvs plattan är bortåt 30°C när framledningstempen är som högst.



Vad menar du med "stockade"?
Stocka....ja jag trodde det hette så, men det finns säkert något annat namn för det. Det är nar man har en form som skall fyllas med betong ända upp. Då drar man en rak regel över betongen som ligger på formen och "knuffar" överbliven betong framför sig. På så sätt ser man direkt var det saknas och var det är för mycket. Dessutom blir ytan helt ok, som att sloda typ.

Ang. skruv VS spik så är beslutet redan taget, jag spikar! Det föll på att rostfri skruv blir för dyrt. Den skruven som jag först räknade på var ej rostfri och då hade det väl funkat....Men men jag var lite orolig för att 45an skrulle spricka när man drog i en stor skruv utan att förborra.
Förborra+skruva=alldeles för tidskrävande!!!!

Fyrtum pang pang = sitter skit bra!
Ska fota lite bilder, är så jäkla mörkt när jag är hemma bara men gumman kan nog fota lite idag eller imorgon.

Alla väggar 95or är klara, två väggar har fått 45or på sig. Ikväll spikas det färdigt....

Hoppas de ringer från takstolsfabriken idag och säger att takstolarna kommer imorgon. De har gett mig vecka 46 som leveransvecka så man börjar fundera.

Öppet för funderingar, frågor och dylikt.

MVH
Fredrik
 
Mikael_L
Helt klart kan det heta "stocka" jag kan inte alla termer, jag frågade just för att jag inte förstod ;)

Då antar jag att de är de plattor du gjutit tidigare som ni stockade, jag trodde först att det var nåt som hände med din platta som du kallade stockade, typ att det brann för fort eller ... tja ...

Kul att det går undan så pass bra! Det måste vara jobbigt att bara kunna snickra på kvällarna, särskillt denna årstid.
 
Mikael_L skrev:
Helt klart kan det heta "stocka" jag kan inte alla termer, jag frågade just för att jag inte förstod ;)

Då antar jag att de är de plattor du gjutit tidigare som ni stockade, jag trodde först att det var nåt som hände med din platta som du kallade stockade, typ att det brann för fort eller ... tja ...

Kul att det går undan så pass bra! Det måste vara jobbigt att bara kunna snickra på kvällarna, särskillt denna årstid.

jag var oxå ny till den termen innan jag gjöt de andra plattorna....

Jo det är gött att det går undan. Jag har ju ett vanligt jobb bara, det tar ju lite tid med.
#Finns inget dåligt väder, bara bla. bla. bla. bla.# Klart det blir lite kyligt, men å andra sidan så går man ju inte och slöar! Får ju alltid börja med att skotta av 2 till 4 cm snö på plattan så man har någonstans att jobba.

Så här ser en dag ut typ.

07:20 - 17:40 jobb ink pendling
17:40 - 18:30 vardagssysslor, äta m.m.
18:30 - 23:00/24:00 snickra.

Man önskar ju att man kunde gå hemma och snickar heldagar då det är lite ljust ute. Nu har jag en arbetslampa 300w på andra våning i huset som lyser ner på garaget så det är hyffsat med översiktsljus.

Takkonstruktionsfrågor:

Tänkte först bygga taket med 22mm råspont, takpapp, hängslen, läckt och pannor.
Men så var jag hemma hos farsgubben, hans hus (från 1975-1985 nåt) är uppbyggt med tätspikad oljehärdad massonit på takstolarna, 45x70 reglar och sedan takpannor. Ligger skitbra och såg fin fint ut under.
Denna konstruktion är ju grymt mycket billigare och snabbare att lägga.
Det lutar åt att göra så....eller är dettta tokigt???

Annan femma: Vindpapp kontra Vindväv kontra asfaltsboard kontar utegips vilket är bäst att använda?
Jag tror inte att jag behöver styva upp konstruktionen eftersom jag har liggande 45or. Men det skall stå över vintern är det tänkt...
Vad tror ni?
 
Mikael_L
Tror du 45;orna styvar upp så mycket? Det tror inte jag, dom sitter ju som med en led i de lodräta reglarna. En del nytta gör det väl men inte skulle jag lita på det när höststormarna går.
Men egentligen vet jag inte hur mycket uppstagning som krävs, så detta är alltså min gissning.

Men skivmaterialet på innerväggarna måste väl styva upp en väldig massa? (också en gissning ;))
 
Snailman
de hus jag sett med 45*45 har ju bara haft en spik i mitten, så det blir ju en fin led...

om man inte har gipsskivor som stagar upp, brukar man väl sätta hålband i kryss på väggen...

ska se om jag hittar några bilder på detta...

nej hålband brukar man nog inte ha, som jag förstår bilderna så sätter man nog några brädor på diagonalen tills man har fått på skivorna på insidan på väggen som då står för stabiliseringen.

som på det här bygget: http://casaribeiro.blogspot.com/ titta i maj och juni och framåt...
 
Mikael_L
Snailman skrev:
de hus jag sett med 45*45 har ju bara haft en spik i mitten, så det blir ju en fin led...
Och även om man satt två spik, säg 3 cm från varann, vad skulle det hjälpa, när Gudrun lägger all sin kraft på husgaveln? :(
 
Snailman
Tackar och bugar och bockar!
Ni är Riktiga bollplank och klippor! (mikael och snailman)

Har precis pratat med takstolsfabriken, TAKSTOLARNA KOMMER IDAG!!!!
Nu har jag inte sett hur de ser ut ännu men jag kan varmt rekomendera dem.
8 takstolar med 27 grader, spännvidd på 7,5 meter, undertass ut, levererade hem till mig för 1050 kr styck ink moms! Tycker jag låter bra!

Så i helgen blir det till att bygga tak....SWEET!

OVER BUT NOT OUT!
 
Snailman skrev:
[länk]

'För normala småhus vet man av erfarenhet att stabiliteten är tillräcklig om samtliga ytterväggar har skivbeklädnad på åtminstone ena sidan'

man kan behöva registrera sig på träguiden, det är gratis.
Eftersom de inre skivorna inte kommer på plats förrän senare så blir det väl fasadpanelen som styvar upp konstruktionen till dess? Alltså, först diagonala strävor, fasadpanel och sedan inre skivmaterial.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.