Hej

I vårt nya sommarhus, en skånelänga, så är finns det ingen isolering mellan bottenvåning och vind.

Jag tänker att isolera genom att ordna luftspalt ut i takkanter och sedan kratta ut isolering eller rulla ut isolering.

Jag räknar med att få öka på ventilation på vinden.

Frågor:

Diffusionsspärr? Behövs det? Rulla ut på vindsgolv och sedan isolering?

Hur tjock isolering? Räcker en matta med 12,5 cm? Eller ska jag gå på samma standard som nya hus?

Eller finns det annat bra sätt att isolera?
 
H Hyringa skrev:
Hej

I vårt nya sommarhus, en skånelänga, så är finns det ingen isolering mellan bottenvåning och vind.

Jag tänker att isolera genom att ordna luftspalt ut i takkanter och sedan kratta ut isolering eller rulla ut isolering.

Jag räknar med att få öka på ventilation på vinden.

Frågor:

Diffusionsspärr? Behövs det? Rulla ut på vindsgolv och sedan isolering?

Hur tjock isolering? Räcker en matta med 12,5 cm? Eller ska jag gå på samma standard som nya hus?

Eller finns det annat bra sätt att isolera?
Hej,

Jag står nu inför exakt samma sak.
Gammal skånelänga från 1806 med kallvind. Rivit ut täcken av isolering som var uppätna och söndertrasade av möss bl a ich gjort en ordentlig städning av hela vinden och har ny gamla träplank som yta på hela golvet på vinden. Förutom den gamla isolering fanns det också bitvis någon form av papp under isolering men som också åkte ut.

Kom du vidare och isf hur gjorde du?

Jag tänker vindduk som jag häftar fast i plankor och sen rulla ut täcken av isolering ovanpå. Har läst om hur bra pappersgranulatet/pappersull är och brinner heller inte men jag kan inte göra det snickeri som krävs för det och att bygga bryggor etc.
 
Gnagare älskar mineralull och plast (frigolit), så undvik det, eller bygg in det 100% gnagarsäkert.

Gammalt klassiskt grovt sågspån är utmärkt när det finns gnagare.

För att förhindra luftrörelser uppåt och damm etc nedåt så användes papp under isoleringen. Är det en året-runt-bostad så behövs en ångspärr eller ångbroms. Vilket det än blir så ska/behövs det inte häftas fast. Isoleringen håller det på plats.
 
J johan.sandqvist skrev:
Hej,

Jag står nu inför exakt samma sak.
Gammal skånelänga från 1806 med kallvind. Rivit ut täcken av isolering som var uppätna och söndertrasade av möss bl a ich gjort en ordentlig städning av hela vinden och har ny gamla träplank som yta på hela golvet på vinden. Förutom den gamla isolering fanns det också bitvis någon form av papp under isolering men som också åkte ut.

Kom du vidare och isf hur gjorde du?

Jag tänker vindduk som jag häftar fast i plankor och sen rulla ut täcken av isolering ovanpå. Har läst om hur bra pappersgranulatet/pappersull är och brinner heller inte men jag kan inte göra det snickeri som krävs för det och att bygga bryggor etc.
Hej
Jag har inte gjort ngt åt detta. Men läst en del.
Och tänker inte lägga ngn diffusionsspärr när det väl är dags. Det gäller för övrigt allt vi gör med huset. Gammalt material som ska andas.
Skriv gärna och beskriv när du är klar om hur det gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.