Hej

Det är dags för mig att bygga ett långbord. Tanken är målade ben och linoljevaxad bordsskiva, allt i fyra.
Den tänka designen är ungefär enligt nedan.
3D-modell av ett bord i designprogram, verktygsmenyn till vänster, grå bakgrund, gröna axelinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionen bygger till viss del på det här:

Igår gjorde jag en testfog med rätt dimensioner och tycker det blev bra och sitter som berget. Snickeri, trästycken med borrade hål, verktyg och spån på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det jag behöver hjälp med är bordsskivan.
Tanken var först att sätta ihop den av detta virket som är fur i 2100x250x25. Antagligen genom 3 av dem och få ett lite smalare bord eller klyva ner dem till 200.

Träplankor med stämpel staplade på en hylla, orienterade vertikalt, i ett förrådsutrymme eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är dock en av dem ganska kupad och jag är osäker på om det kommer gå att klyva planhyvla ner dem till en jämn tjocklek utan att de blir för tunna, och om inte annat för estetiken vill jag ha de kring 22 mm iallafall.
Så funderar på om jag ska:
1. Göra bordsskiva av de tre minst kupade och planhyvla dem till jämn tjocklek
2. Försöka använda alla fyra och acceptera en tunnare skiva.
3. Klyva den mest kupade i 3 delar och och lägga den som en ram/fris runt om och på sätt minska problemet med kupongen.
 
Hej @VLJ!

Den här tekniken har jag använt en gång.
En kompis gjorde TV-bänk med massiva bänkskivor och den slog sig ordentligt efter ett tag. Genom att spåra undersidan ca 10mm undertill och inte såga ända ut till kanterna rätade bänkskivan sig och blev helt plan. Vi skruvade inte några reglar under.
I ditt fall hade jag stoppat urtaget 10-15cm från ändarna. Sedan hade jag lagt dom bearbetade planken på reglar i rum med samma temperatur som bordet skall stå i. Genom att spåra dom har du nu tagit bort mycket av spänningen i plankorna. När dom planat ut sig kan du planhyvla och limma ihop dina 3 eller 4 plank med Dominobrickor. Om du vill vara extra försiktig lägger du några U-järn med större skruvhål på undersidan för att säkra upp det hela.
Sen kan du fasa skivan runt om utan att det syns något av spårningen.
För spårningen behöver du en sänksåg eller överhandsfräs. Sänksåg är att föredra.
Bifogar en liten skiss om hur jag tänker. Har du frågor så är det bara att återkomma.

Lycka till!
Dag

Teknisk ritning av en struktur, möjligen en hylla, med måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stigen stigen skrev:
Hej @VLJ!

Den här tekniken har jag använt en gång.
En kompis gjorde TV-bänk med massiva bänkskivor och den slog sig ordentligt efter ett tag. Genom att spåra undersidan ca 10mm undertill och inte såga ända ut till kanterna rätade bänkskivan sig och blev helt plan. Vi skruvade inte några reglar under.
I ditt fall hade jag stoppat urtaget 10-15cm från ändarna. Sedan hade jag lagt dom bearbetade planken på reglar i rum med samma temperatur som bordet skall stå i. Genom att spåra dom har du nu tagit bort mycket av spänningen i plankorna. När dom planat ut sig kan du planhyvla och limma ihop dina 3 eller 4 plank med Dominobrickor. Om du vill vara extra försiktig lägger du några U-järn med större skruvhål på undersidan för att säkra upp det hela.
Sen kan du fasa skivan runt om utan att det syns något av spårningen.
För spårningen behöver du en sänksåg eller överhandsfräs. Sänksåg är att föredra.
Bifogar en liten skiss om hur jag tänker. Har du frågor så är det bara att återkomma.

Lycka till!
Dag

[bild]
Menar du att om jag spårar dem så kan de räta ut sig av sig själv? Eller är det bara för att undvika framtida slagning? Ganska täta spår?
 
Dom bänkskivor jag spårade rätade ut sig själv. Med U-lister under kommer det nog att hålla sig plant framöver.
Har du en liten bit över av dom 25cm breda planken så testa att spåra den så ser du vad som händer.
Har du tillgång till sänksåg går det rätt fort att spåra.
 
Nu stötte jag på patrull - eller snarare min fru som tycker att bordet ska vara både längre och bredare.
Enda lösningen är att göra "breadboard end" för att kunna använda dessa planken.
Tyvärr blir benen, som redan är tillverkade, för små och de kommer säkert bli svajigt.😢
Så det är bara tillbaka till ritbordet
3D-modell av ett bord, dimensioner anges: längd 2400 mm, bredd 910 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Det brukar bli så när förslag går ut på ”remiss”!
Ett nytt vitt papper är det som gäller nu!
Dag
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
Nu är det på gång iallafall och trots de utökade dimensionerna tycker jag det håller ihop bra. Satte ihop det på prov utan lim eller plug och det kändes rimligt stadigt. Sen ska det till två stöd på mitten och ett diagonalt vid varje ben också
Ett tomt matsalsbord utan skiva, vita stolar runtomkring, inredning i ett rum med trägolv och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.