Hur djupt bör man gräva ner ett litet fundament för stolplyckta på tomten?
 
Claes Sörmland
A arvid53 skrev:
Hur djupt bör man gräva ner ett litet fundament för stolplyckta på tomten?
De kommersiella verkar vara kring 700 m, så jag säger 650 mm om plinten sätts i dränerande kross.
 
wildeside
A arvid53 skrev:
Hur djupt bör man gräva ner ett litet fundament för stolplyckta på tomten?
Hur hög är stolplycktan?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Hur hög är stolplycktan?
Den är endast 2,4m vidare ser det ut som att det fundamentet man kan köpa inte ser ut att vara så djupt ( 500-600mm)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A arvid53 skrev:
Den är endast 2,4m vidare ser det ut som att det fundamentet man kan köpa inte ser ut att vara så djupt ( 500-600mm)
Där har du svaret! Tänk på att ställa plinten i fast dränerande mark och inte i tjälskjutande lera. En 500 - 600 mm plint rör sig lätt i vattenbemängd lera.
 
wildeside
Jag tog ett gammalt rör med diametern 30 cm och höjden 60 cm till mina lycktstolpar som är 2,1 meter höga, rymmer ca 40 liter betong.
Gjöt i en stump kabelrör i mitten för elen.
 
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där har du svaret! Tänk på att ställa plinten i fast dränerande mark och inte i tjälskjutande lera. En 500 - 600 mm plint rör sig lätt i vattenbemängd lera.
Nu ka vi inte överarbeta det hela😉
Han måste ju inte uppfylla kraven i mark ama.
Duger gott att bara gräva hålet och slänga i fundamentet och packa marken (stampa) runt om.
 
wildeside wildeside skrev:
Duger gott att bara gräva hålet och slänga i fundamentet och packa marken (stampa) runt om.
Njae, inte i lerjord som blir blöt och i ett lite blåsigt läge. Den kommer inte att välta, och inte i första vändan, men efter ett gäng år är risken stor att lyktan kommer att luta. Lite snett är också rakt, men inte för lyktstolpar.
 
wildeside
Oldboy Oldboy skrev:
Njae, inte i lerjord som blir blöt och i ett lite blåsigt läge. Den kommer inte att välta, och inte i första vändan, men efter ett gäng år är risken stor att lyktan kommer att luta. Lite snett är också rakt, men inte för lyktstolpar.
Ja det är ju ett jätte jobb att lägga en sten och spätta ner den om stolpen börjar luta.😅
Mina stolpar sitter i lerjord utsatta för blåst, 4 st och jag har rätat upp 1 av stolparna lite gran på 10 år.
Men det säger egentligen ingenting, alla har vi olika förutsättningar och markförhållanden.
 
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Nu ka vi inte överarbeta det hela😉
Han måste ju inte uppfylla kraven i mark ama.
Duger gott att bara gräva hålet och slänga i fundamentet och packa marken (stampa) runt om.
Jag har lera och har testat. Liten plint i lera avrådes om man vill ha en installation i lod efter några vintrar. Har inget med AMA att göra.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Ja det är ju ett jätte jobb att lägga en sten och spätta ner den om stolpen börjar luta.😅
Mina stolpar sitter i lerjord utsatta för blåst, 4 st och jag har rätat upp 1 av stolparna lite gran på 10 år.
Men det säger egentligen ingenting, alla har vi olika förutsättningar och markförhållanden.
OK, så du har också problem med leran. Då är vi två med just det problem som jag tog upp.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
M
På jobbet sätter vi vägmärken med 50-fundament. Inget dränerande grus eller annat, bara ett hål med smalskopan på grävarn och fyller med lite samkross runt som paddas.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.