Hej!

Har haft lite problem med olika saker med värmen. Tidigare har det inte kommit fram tillräckligt varmt vatten till golvvärmen (alltså innan termostaten). Men efter lite inställningar på pannan så kommer det nu fram varmt vatten. Allt är en ny installation med en ivt air 409.

Enligt min teori så skall inte termostaten behöva stå på en högre temperatur än vad som behövs behövs i golvvärmen. Att skruva upp den så högt var vvs:arena idé. Känns ju onödigt att värma upp 50 gradigt vatten om det bara behövs 35?

Som ni ser på videon så skickas det endast ut 25 gradigt vatten i systemet. Har just nu en innertemperatur på 18 och ute runt 10 idag.

Känner jag på kopplingen efter shunten så är detta bara ljummet medan innan shunten riktigt varmt. Varför stoppar den så mycket? Jag har ju externa rumsgivare som stänger slingorna när önskad temperatur i rummen är nådd. Tankar?
 
Alla rumstermostater bör stå på max när man har värmepump och temperaturen i huset regleras med värmepumpens inställningar. Då fungerar värmepumpen bäst och utan larm för högtryck. Du bör börja med att läsa igenom manualen till golvvärmen ordentligt. Det är en max-termostat som sitter där, ingen driftstermostat. Yttemperaturen på parketten får ej kunna överstiga 27 grader då det finns risk för att parketten reser sig och skadas. Annars är det helt riktigt att man ska inte köra ut varmare värmevatten än vad som precis behövs vid gällande utetemperatur.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Jag har inte fått någon instruktion om hur man ställer in pannan. Jag får ändå anse mig ganska kunnig när det gäller sånt här. Men jag fattar inte varför shunten inte skickar ut mer än 25 grader i slingorna. Där finns tillräckligt med värme innan shunten och efter termostaten.
 
Golvvärme i betongbjälklag jobbar oftast mellan 20 och 35 grader framledningstemperatur. Är det milt med några plusgrader räcker 25 grader framledningstemperatur långt när det gäller golvvärme. Men det finns flera olika inställningar på golvshunten som man kan se över vid behov.
 
Okej. Jag har golvvärmen i spånskivor.
Jag köper att tempen ut i slingorna är ok. Frågan är hur denna tempen regleras. Rumstermostaterna styr ju inte tempen i systemet utan endast av/på.
 
IVT's reglering av framledningstemperaturen är nog ganska komplex. Räknas väl som en affärshemlig exakt hur det görs. Finns en del skrivet om det om man googlar och läser på varmepumpsforum.com.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.