Vi är på gång och skall dränera runt vårt hus eftersom vi har fått större och större bekymmer med fuktgenomslag på väggarna i källaren. Huset är ett 1 1/2 plans hus med källare byggt 1950. Källaren innehåller tvättstuga, pannrum, förråd och ett litet badrum och vi räknar den inte som "bostadsyta" eftersom takhöjden endast är 185 cm. Väggarna är i putsad betong utom i badrummet där det är kaklat och golvet är målad betong (klinkers i badrummet).

Vi vill åtgärda fuktproblemet på enklaste och billigaste sätt och främsta syftet med det är att rädda grundmuren från att vittra sönder. Eftersom källaren är en ren källare känns inte "boende miljön" där så jätteviktig.

Min tanke var att det enklaste (och billligaste?) borde vara att bara lägga platonmatta runt grunden. Min pappa däremot (som delvis skall göra jobbet...) tycker att det verkar mycket bättre med Isodränskivor. Själv tycker jag att det verkar vara lite "overkill" att isolera med tanke på källarens användningsområde. Vad anser ni? Hur skall man resonera?
 
Har du inget behov att isolera källaren går det lika bra med platon eller byggmax variant av platon. Vi valde isodrän eftersom vi ville isolera. Hade vi inte haft det behovet så hade vi nog valt nån typ av platonmatta istället. Båda fungerar lika bra efter behov.
Kostnadsmässigt är det inte säkert platon blir så mycket billigare än tex. isodrän eftersom det går åt mer singel och att mer överblivna massor ska bort som också kostar en del.
 
SÅ mao, kan man fylla igen med samma massor om man väljer isodrän?
 
Ja, det går bra. Vi fick mycket singel över som vi fyllde i gavlarna och 1,5 meter ut med sidorna.
 
Men kan man inte fylla igen med samma som låg där innan även om man kör med platon? Eller måste man byta ut alltihopa mot singel?
 
camli skrev:
Men kan man inte fylla igen med samma som låg där innan även om man kör med platon? Eller måste man byta ut alltihopa mot singel?
Jag hade för mig att Platon ville att man fyllde med singel intill mattan nerifrån och upp, men efter att ha kollat deras beskrivning så står där inget om det mer än att det ska fyllas med singel de sista 15 centimetrarna, det bör man även göra med isodrän.
Ber om ursäkt för felaktigt påstående.
 
Lame skrev:
Jag hade för mig att Platon ville att man fyllde med singel intill mattan nerifrån och upp, men efter att ha kollat deras beskrivning så står där inget om det mer än att det ska fyllas med singel de sista 15 centimetrarna, det bör man även göra med isodrän.
Ber om ursäkt för felaktigt påstående.
De sista i botten eller i topp?
 
gadeberg skrev:
De sista i botten eller i topp?
I topp. I botten på isodrän fyller man upp mot den första stående skivan (om jag inte minns fel). Det optimala borde väl vara att fylla igen helt med singel eller grus/sand men det skulle nog bli lite väl dyrt.
Det är sådana kostnader som man inte riktigt räknar med när man gör allt själv. Vi trodde att ett lass med singel skulle räcka men det gick nästan två lass istället eftersom det var väldigt brett grävt på en del ställen pga stora stenar. Att forsla bort massor är heller ingen billig historia. Jag ringde den lokala åkericentralen och bad de hämta ett lass med sten och det gick på 3 200:- .
Grävarn som hjälpte mig att återställa tomten och ta bort en hel del sten fixade en lastbil och chaffisen tog 2000:- för att köra iväg 13 lass med sten. Eftersom vi hade ett ställe att tippa på slapp vi deponin.
Det blir mycket små kostnader som springer iväg när man försöker göra jobbet själv som att hyra kobra, köpa kilar, hyra bilningsmaskin m.m.
Priserna mellan olika markentrepenörer verkar variera ganska mycket. De indikationer vi fick var att det kostade från 2000:-/lpm under normala förhållanden. Om man utgår från det så hade gått på 80 000-100 000 för vårt hus. De summorna har vi inte kommit upp i när vi gjort det själva. I efterhand har man fått höra andra som fått samma jobb utfört för 50 000-60 000:- vilket är i nivå med vad vi lagt själva och är man i den nivån tycker jag att det helt klart är värt att ta in nån som gör jobbet.
Gör gärna jobbet på vintern eftersom alla inte har så mycket jobb vilket borde pressa priset ytterligare.
 
En annan sak, är det aktuellt att sälja huset ngn gång i framtiden så höjer det säkert värdet på huset om ni även isolerat. En framtida köpare som ev skulle vilja inreda i källaren är nog inte så sugen på att gräva upp alltihop om dräneringen ändå fungerar, och för er blir det nog ingen större prisskillnad att även isolera när ni ändå gräver!
 
Hus med platonmatta ser jag som ett stort minus. Det ska vara Isodrän eller åtminstone Pordränskivor om det ska gå som dränerat. Spelar ingen roll om det bara är dränering man är på jakt efter. Måste få bort utåtgående fukt från ytterväggen. Inte bara innåtgående. Och ni glömmer väl inte duken mellan isodränskivan och åtefyllnadsmaterialt.

Kolla här på s. 6:
http://www.isodran.se/kallarvagg-montering.pdf

lycka till
Johan
 
Trodde jag "knottrorna" på platonen var till för just det, leda bort fukt från väggen som kryper ut.
 
Ja, man vill gärna tro det men i den lilla luftspalt på 0,5 cm stiger luftfuktigheten och kan inte ta vägen någonstans. Vitsen är ju att torka ut väggen. Med Platonmatta är det stopp. Följande texter är hämtad från isodran.se. Gå dit också och läs mer där.

"Täta skikt hindrar uttorkningen av grundmurarna och höjer därmed fukthalten i dessa. Hela dräneringssystemet, både ISODRÄN®-skivan och dräneringsrör skyddas av filterduk som hindrar jordpartiklar att tränga in och orsaka igensättning. Någon spolning eller dylikt blir således ej nödvändig. Återfyllning med befintliga jordmassor som lera, sand, morän, mosand blir också möjlig tack vare filtret. Sten skall dock ej fyllas mot duken. "

"Täta skikt på och intill källarväggens utsida och avsaknad av utvändig värmeisolering ger upphov till höga relativa fukthalter eller kondens."

Johan
 
Det är möjligt att "knottrorna" på platonmatan leder bort en viss mängd fukt. Men jämför man att ha några millimeters fuktavledande "spalt" som det väl blir med platonmatta mot 10 centimeter fuktavledande spalt i en Isodränsskiva så tycker ialla fall jag att det senare känns tryggare.
 
Precis. Helt riktigt!
 
Lame skrev:
Jag hade för mig att Platon ville att man fyllde med singel intill mattan nerifrån och upp, men efter att ha kollat deras beskrivning så står där inget om det mer än att det ska fyllas med singel de sista 15 centimetrarna, det bör man även göra med isodrän.
Ber om ursäkt för felaktigt påstående.
När vi kontaktade Isodrän (Markvaruhuset i Länna) för instruktioner om återfyllnad så rekommenderade de INTE att man återfyller med annat än täta jormassor överst (i topp). Detta för att man vill åstadkomma avrinning i marknivå, för att leda bort vatten så tidigt som möjligt. Har man istället singel överst så leder man ner vatten i marken med följden att det kommer gå in i isodränskivorna för att dräneras bort (nedåt). Dvs då ökar man tillförseln av vatten in i Isodränet, vilket ju känns onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.