P-A, tack för förklaring. Jag är med på hur du menar och tror jag bara förklarar lite otydligt. Jag tänker den inte uppifrån utan från sidan/framifrån för att få till vinklarna. Eftersom ni har gett mig så gediget underlag så kan jag testa mig fram det sista om det är något.

Man känner ju sig lätt amatör här, vilket jag ifs är, men för att visa något jag har byggt som var betydligt mer vinklar en ett "enkelt" valmat tak så byggde jag nedan grillkåtan på våra jaktmarker för ca 2 år sedan (se länk).
Där kan jag säga att det var mycket vinklar, och ingen el hade jag så kap/gersåg var uteslutet.
Jag körde då bara på känsla när jag kapade vinklarna, framförallt mot toppen och där taket möter väggarna fick man tänka till men det blev rätt och riktigt till slut.

Egentligen har jag enklare att bara köra på känsla, min logik fungerar bättre då men jag fastnade nog i någon enkel sak istället för att testa själv. Men som tur var har ni ju varit vänliga att hjälpa mig så nu ser jag inga problem.

För den med lite fritid kan se hela projektet med grillkåtan här, varning för overload av bilder. :)
Hela kåtan är på frihand, utan några ritningar och bara bilder från google och uppskattning av storlek på allt.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=205497
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Feffus Feffus skrev:
P-A, tack för förklaring. Jag är med på hur du menar och tror jag bara förklarar lite otydligt. Jag tänker den inte uppifrån utan från sidan/framifrån för att få till vinklarna. Eftersom ni har gett mig så gediget underlag så kan jag testa mig fram det sista om det är något.

Man känner ju sig lätt amatör här, vilket jag ifs är, men för att visa något jag har byggt som var betydligt mer vinklar en ett "enkelt" valmat tak så byggde jag nedan grillkåtan på våra jaktmarker för ca 2 år sedan (se länk).
Där kan jag säga att det var mycket vinklar, och ingen el hade jag så kap/gersåg var uteslutet.
Jag körde då bara på känsla när jag kapade vinklarna, framförallt mot toppen och där taket möter väggarna fick man tänka till men det blev rätt och riktigt till slut.

Egentligen har jag enklare att bara köra på känsla, min logik fungerar bättre då men jag fastnade nog i någon enkel sak istället för att testa själv. Men som tur var har ni ju varit vänliga att hjälpa mig så nu ser jag inga problem.

För den med lite fritid kan se hela projektet med grillkåtan här, varning för overload av bilder. :)
Hela kåtan är på frihand, utan några ritningar och bara bilder från google och uppskattning av storlek på allt.

[länk]
Jajäklar vilket arbete, otroligt bra och snygg.
Och du behöver hjälp med ett valmat tak, ja, jag tror du tänkt för mycket, bättre att göra, som med hexagonen....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Haha, ja tackar. Var tvungen att rädda hedern där lite innan ni gav upp på mig. :)

Jag återkommer med bilder hur arbetet framskrider, alltid underlättar det för någon annan som står i samma dilemma.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Feffus Feffus skrev:
Haha, ja tackar. Var tvungen att rädda hedern där lite innan ni gav upp på mig. :)

Jag återkommer med bilder hur arbetet framskrider, alltid underlättar det för någon annan som står i samma dilemma.
Skicka gärna in lite bilder under byggets gång.
Jag tror nog att du löser det mesta när du kommit en bit på väg, det finns många lösningar om arbetet stannar av.
Jag lovar och svär att inte retas med dig om du mäter fel....

:rolleyes:

Mvh P-A
 
  • Gilla
Feffus
  • Laddar…
Absolut, jag kommer också erkänna mina misstag och självklart dokumentera dessa så inte andra går på samma trampminor. :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hur gick det sedan, Feffus..?
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Hej!
Jag bygger i princip samma grej som TS och denna tråd har hjälpt mig sjukt mycket. Men det enda jag inte lyckats klura ut, är varför ska den biten i början vara just 40cm?
 
B
Z wikh skrev:
Hej!
Jag bygger i princip samma grej som TS och denna tråd har hjälpt mig sjukt mycket. Men det enda jag inte lyckats klura ut, är varför ska den biten i början vara just 40cm?
För att alla tre delar av taket skall få samma storlek. Bredd: 260cm. Djup 170cm. Sidorna kommer delas i två, och bygger valmningen direkt från detta så får du 130cm på sidorna, och 170cm fram. Så kan man givetvis göra, men vill man få det mer symmetriskt så lyfter man ut valmningen.

I detta fall är sidorna 260 / 2 = 130 cm, fram är 170cm. 170 - 130 = 40cm. Alltså behöver du börja valmningen 40cm ut för att få alla sidor 130cm.
 
  • Gilla
Magnusgunnar
  • Laddar…
Kortfattat beskrivit så är min fundering om jag kan sätta ålderbeständig plast under takstolarna istället för ovanför , under läkt.

Det gick lite snabbt i bygget och då jag hade min svärfar till hjälp och jag inte är så kunnig så körde han lite över mig.

Bygger en farstukvist, oisolerat, och ska ha innertak med spottar. 27graders lutning på taket.
Kan jag stifta plasten längs takstolarna underifrån så det ändå rinner åt rätt håll så att säga. Eller måste jag bort med plåt, läkt, och börja om?

Hade dit en snickarvän som sa att jag kan stifta den underifrån. Vad säger ni?
 
Vad gör plasten för nytta när det är oisolerat?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.