Hej!
Jag har precis skaffat en sommarstuga som jag skulle vilja övervaka och automatisera när jag inte är där. Det verkar vara en djungel med prylar där ute, vad är de viktigaste tipsen man bör tänka på. Vilken struktur/protokoll bör man satsa på? Jag ska erkänna att jag lätt tittar åt Homekit då jag använder IPhone och Mac. Vilka märken på prylar ska man titta på?

Behoven är kontroll av temperaturen i stugan, gäststugan och kunna styra temperaturen. Även enklare övervakning med kamera kan vara önskvärt. Kanske möjlighet att tända viss belysning på distan. Är det andra funktioner man bör tänka till på?
 
Jag har fjärrstyrt belysningen och elelement i mitt sommarhus i snart ett decennium nu. Började med Vattenfalls system, när de lade ned så gick jag över till Telldus. Men Telldus har det senaste året gett dåliga vibbar och jag vill inte uppleva samma sak som med Vattenfall, de lade ned sin tjänst rätt så oannonserat och man måste snabbt hitta en ny lösning. Därför har jag sedan i somras gått över till att köra Home assistant (HA).

Så min viktigaste erfarenhet: använd inte en lösning som är beroende av molntjänster - kör lokalt.
Framförallt så du inte är beroende av en tjänsteleverantör som kan stänga ned sin (moln)tjänst när som helt, men även så att automatiseringarna fungerar även när internetuppkopplingen är nere.

Vill man inte pilla med HA, utan köpa ett färdigt system så finns det säkert olika lösningar...tänk bara på att du vill kunna fjärradministrera ditt system.

Själv löser jag det med "Home Assistant Cloud", har fungerat utan anmärkning hitintills. Som reservplan om detta inte skulle fungera bra i längden, så kan jag betala Tre en extrapeng och få fast IP och lösa åtkomsten på det sättet.

BTW
Kom precis att tänka på, Nabu casa kommer börjar sälja ett färdigt HA-system nästa månad som är inriktat mot folk som inte vill pilla med installation m.m: Home Assistant Green. Finns att förboka på Webhallen ocn m.nu.
 
Redigerat:
Eftersom jag inte har internet via något fast abonnemang så blev valen baserade på mobildata:

- Ontech med ytterligare två slavenheter.
Då kan man styra värme på tre olika uttag (sett till att det är olika faser) och ta emot larm mm.
(tänk på att i så fall välja modell 9060 som huvudenhet för den stödjer 4G)

- Vidare har jag en AtHome app installerad i en gammal mobil så att jag kan se en del av tomten, infarten och entrédörren.
 
  • Gilla
chwi01
  • Laddar…
Cheesen
T TheTomas skrev:
Hej!
Jag har precis skaffat en sommarstuga som jag skulle vilja övervaka och automatisera när jag inte är där. Det verkar vara en djungel med prylar där ute, vad är de viktigaste tipsen man bör tänka på. Vilken struktur/protokoll bör man satsa på? Jag ska erkänna att jag lätt tittar åt Homekit då jag använder IPhone och Mac. Vilka märken på prylar ska man titta på?

Behoven är kontroll av temperaturen i stugan, gäststugan och kunna styra temperaturen. Även enklare övervakning med kamera kan vara önskvärt. Kanske möjlighet att tända viss belysning på distan. Är det andra funktioner man bör tänka till på?
Alltså jag fick ju min stuga som doppresent så jag har ju snart 50 års erfarenhet av fritidshus. Automation har jag egentligen aldrig sett något behov av, men jag "kallstälłer" vintertid och har endast låg stödvärme på. Har dock haft en gsm baserad lösning med eget simkort senaste årtiondet som innebär att jag kan kolla temperaturen inne samt slå på värme på högre temperatur samt ställa en högre temp på termostaten. Man kan få sms om temperaturen understiger förinställt värde om det är önskvärt. Funkar klockrent Yoyo heter systemet.

Vill man ha kamera övervakning så rekommenderar jag en åtelkamera strategiskt i trädgården. Även den med eget abbonemang/simkort.

Jag resonerar som så att wifilösningar och liknande enkelt störs ut och det fungerar sällan i längden utan handpåläggning så nog kan man ge sig tusan på att det skiter sig när det behövs som bäst. (Snöstormen veckan innan man ska dit)
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Åtelkamera har ju fördelen att vara anpassad för utomhusbruk.
Själv har jag perfekt vy från ett av fönstren i det fristående garaget.
Täcker som sagt hela infarten, entrédörren och 50% av tomten utan att få med någon offentlig yta (det är olagligt).
Då finns ett billigare alternativ i form av gratisappen AtHome
https://www.ichano.com/
installerad i en gammal mobil. Fungerar utmärkt.
 
Om man planerar att ha den varm året runt så är en luftvärmepump med appstyrning ett bra alternativ. Då får du både styrning och möjlighet till kontroll :)
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag har ett "smart-hem-system" som styrs med en app, heter Futurehome och är snyggt och enkelt.
Dock så tror jag med på Homey Pro idag, som har stöd även för det "enkla" 433MHz protokollet (det har inte Futurehome).
Då har du möjlighet att köpa billiga givare för till exempel temperaturer.
Men även 433-brytare till sådant som inte är jätteviktigt att ha full koll på att dom verkligen är i rätt läge.
Både Futurehome och Homey fungerar enligt dom automationer du har satt upp, även om dom inte får kontakt med "molnet", så automatiseringarna kommer alltid att fungera, så länge hub:en funkar.
Men sedan håller jag (på grund av tidigare stycke) med @Cheesen att man bör fundera på att ha en låg stödvärme på, som inte går via systemet.
Det är ju oerhört trist om man ska åka en massa mil den där kalla kvällen när systemet har lagt ner.
Så en backup i form av stödvärme som går på en lägsta nivå har jag, och det ger mig ro i själen.

Sammanfattningsvis hade jag satsat på en Homey Pro, och sedan kompletterat med kameror, och där har jag ett system från Arlo som jag är oerhört nöjd med, men det finns många bra att välja på.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag tänker att det beror lite på förutsättningarna, vad du har för uppvärmning etc. idag och vilka möjligheter till fjärrstyrning ditt nuvarande system har.

Köpte fritidshus 2021 och alllllt är jättegammalt, så även värmesystemet. Eftersom jag kommer behöva renovera och göra något åt värmesystemet inom några år ville jag inte lägga för mycket pengar på att göra något större ingrepp på det befintliga systemet så jag kör en fullösning med låg underhållsvärme som jag laborerat mig fram till och sen fick jag en bra deal på en kasse med beg. TP-Link kameror och några enstaka fjärrstyrda eluttag. Med kamerorna kan jag kolla temperaturen på några helt vanliga termometrar och så har jag ett gäng fristående element kopplade till dom fjärrstyrda eluttagen. Om tempen mot förmodan skulle sjunka lite väl mycket så kickar jag tillfälligt igång elementen hemifrån och ringer en vän på byn som kan glida ner till mig och höja tempen på värmepannan så jag kan stänga av elementen igen. Första vintern fick jag anledning att testa min fullösning och det funkade kalas. Men som sagt, detta är ju en tillfällig fullösning med massor av svagheter.

Jag kan hur som helst rekommendera en kamera med rörelsesensor. Har haft användning av den funktionen en gång. Vaknade mitt i natten av en notis och en bild på en skåpbil och två filurer som rörde sig på farstukvisten. Ropade till packet genom kameran, tände lite lampor, och drog ett sms till en av grannarna på byn och jag tror att budskapet gick fram för dom drog därifrån snabbare än en avlöning 😆
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Stort tack för många bra inspel, de ska jag definitivt titta vidare på. Stugan idag är enkel och har bara elradiatorer och tidigare ägaren har stängt av vattnet (och blåst ur vattnet ur systemet) om vintrarna. Förutom att kunna övervaka värme etc så finns det många ställningstagande kring renovering mm att ta tag i, bl.a. titta på luft-luft värmepum.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.