det finns vettiga vvs-are men hos mej placerade han rör 160 trots att blandare 150 var inköpta och information samt blandare fick han i förväg. Kanske sur att inte kunna sälja till mej så åtminstånde omkopplingar var jag tvungen att inhandla hos honom. Takduchrör lutar ojämt från väggen eftersom den är monterat på omkopplingar och fäste kunde ej förlängas. Jag tog inte striden för att inte få fler missar som orsakades av okunskap eller djävulskap ( vet ej) . Det ska vara svensk standard var hans svar... och hur kunde jag argumentera emot det? Kan inte rekommendera den hantverkaren
gaia
 
Mikael_L
gaia skrev:
det finns vettiga vvs-are men hos mej placerade han rör 160 trots att blandare 150 var inköpta och information samt blandare fick han i förväg. Kanske sur att inte kunna sälja till mej så åtminstånde omkopplingar var jag tvungen att inhandla hos honom. Takduchrör lutar ojämt från väggen eftersom den är monterat på omkopplingar och fäste kunde ej förlängas. Jag tog inte striden för att inte få fler missar som orsakades av okunskap eller djävulskap ( vet ej) . Det ska vara svensk standard var hans svar... och hur kunde jag argumentera emot det? Kan inte rekommendera den hantverkaren
gaia
Han menade nog helt enkelt att det ska vara svensk standard på hantverkaren ... :cool:
 
Om inte svensk så åtminstone någon sorts form av standard på installatören.
 
grohe har 150 cc Gustavsberg och oras har med .. kör 160 cc vill du sen ha en blandare med 150 cc så finns det excentrar dom bygger inte mycket...
 
Cc 150 -> Muttrarna ingår i blandarens design. Muttrarna kan vara en aningens smäckrare om designern bestämmer så.

Cc 160 -> Muttrarna är en aningens biffigare. Du får hoppas på att lk, uponor eller annan muttertilverkare har koll på hur din blandare ser ut.
 
Kör cc150. Funderade på samma när jag byggde och valde cc160, blev sen en grohe med fula excentrar som känns onödiga.
 
  • Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
P
Hade varit intressant att höra vad TS valde men denne har inte varit aktiv sen 2015..

Har börjat fundera lite på badrummet på övervåningen och då på detta med blandare.
Vet att jag vid förra husets renovering hade problem. Hade rören på 160. Beställde blandare som stod som 160 men det var med excenteradaptrar när de väl kom fram. Skickade tillbaka dem.

Som det skrivs ovan så är utbudet av 150cc blandare är ju klart större än med 160cc.
Varför envisas Sverige att ha kvar 160cc även på nybyggen och renoveringar? Är det svenska VVS branschen som anser sig vara mycket bättre än alla andra. Liknande som andra svenska branscher också gör.

Excenteradaptrar går helt bort för mig!

Ni som valde för 10år sedan. Hur tänker ni idag? Har ni behövt byta och då varit sur pga att ni valde som ni gjorde..
Och 160 har ju inte försvunnit.

Så ska man välja udda svenska måttet eller ska man bli internationell?
 
Jag renoverade mitt badrum i årsskiftet 2020/2021 och skall erkänna att jag hade inte koll på skillnaderna.

Köpte Grohe blandare till dusch, handfat och kök, fick tag i en VVSfirma som lät sådär intresserad när jag sade att jag hade köpt grejorna själv, men rörisen blev jätteglad när han såg att jag köpt "bra grejor".

Men sen sa han att det är ju 150c/c och inte 160c/c, vilket skulle bli krångligare att installera. I detta fallet skulle rören komma ner från taket, och om dom hamnar med 150c/c eller 160c/c borde inte vara några problem.

Då suckade rörisen och sa att det är inte svensk standard, men han skulle se vad som kunde göras. I slutändan var det inga problem och skulle blandaren behöva bytas är det ju inga besvär.
 
Rickard.
Det spelar väl i princip ingen roll vad man väljer idag då även dom stora svenska aktörerna som VA, fmm mora m.fl håller båda standarderna på allt(tror jag i alla fall). Jag har absolut inget belägg för detta men kona känns bättre i magen än packning så jag kommer fortsätta med 160cc när jag får bestämma ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.