Har tröttnat på att plocka upp och ned med verktyg i hink i stugan, ska köpa en verktygsväska för de vanligaste handverktygen som får permanent plats där. Den ska vara stabil, bra handtag och inte bli för tung/klumpig.
Har kollat runt och hittade den här Bahco som ser vettig ut och med riktigt bärhandtag. Synpunkter och om det finns liknande alternativ.
https://www.toolab.se/bahco-verktyg...mPud5lpu-hsAvrj9r7tZ79gugD98P5jhoCQXYQAvD_BwE
 
Mats-S
Köp en OSB-skiva eller en formplyfa och gör en egen handlåda.
Då får du den exakt anpassad för dina egna behov. Dessutom blir den stabil, till skillnad från den du länkar till. Stoppa in en fogsvans och ett koben i den mjukväskan och se vad som händer ;-)

Tyvärr har jag inga bilder på min handlåda anno 1979, den är på sommarstället just nu. Men den har fungerat väl i typ 50 år nu 😎 Småfack gör du lätt där du behöver dom, hållare för skruvmejslar, stämjärn, vinkelhake, borrar mm mm också. Handtaget gör du av en rundstav, placera det "asymmetriskt" så att ena sidan är lite längre från handtaget än den andra. Då kan du bära lådan närmre kroppen, vilket är betydligt lättare om den är fullastad.

EDIT:
Hade lådan i snickarboden hemma. så här är bilderna:
Verkstadsverktyg i en träredskapslåda, inklusive skruvmejslar och tänger, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera gaveln, handtaget förskjutet åt höger för bättre bärkomfort.
Verktygslåda med skruvmejslar, hammare, såg, tänger, och andra verktyg ligger på grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtaget: rundstav 25mm diameter
Måtten på lådan: 72cm X 27cm, kanthöjd 12 cm
 
Redigerat:
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har tröttnat på att plocka upp och ned med verktyg i hink i stugan, ska köpa en verktygsväska för de vanligaste handverktygen som får permanent plats där. Den ska vara stabil, bra handtag och inte bli för tung/klumpig.
Har kollat runt och hittade den här Bahco som ser vettig ut och med riktigt bärhandtag. Synpunkter och om det finns liknande alternativ.
[länk]
Tror inte den du länkar till är så dum.👍

Lätt, med aluminiumram som bör hålla den stabil.
Många fack och hållare.
Har själv sneglat lite på Boschs variant men inte kommit till skott. 😇
 
Tycker själv inte om dom mjuka, handtaget är ständigt ivägen och mejslar och sånt står aldrig stabilt utan rör sig och trillar ur. Gummibanden har begränsad livslängd, dom saker som inte kan ställas upp i gummibanden ligger i en jävla röra. Det är helt enkelt inte något effektivt utnyttjande av volymen.

Föredrar helt klart en klassisk låda i plåt tex https://www.proffsmagasinet.se/arbe...aringsvaskor/facom-bt11a-verktygslada-3070388 då kan man dela upp så att olika typer av verktyg ligger i separata fack och livslängden är i princip oändlig. Handtagen är aldrig ivägen för att få upp grejor, den är stabil med nackdelen att det blir lite tyngre.
 
Jag kör med raacos hårda väska En tom mörkblå verktygslåda med märket "raaco" synlig på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
där man kan slänga ner skruvdragare mm men hade gärna även haft raacos mjuka väska som är mer anpassad till det du beskriver.
 
Har CLC för de verktyg som mest frekvent används när jag renoverar hemma, eller ska iväg någonstans och hjälpa till.

Men en hink används också relativt frekvent för verktyg som inte ligger i väskan.

Sen har Makita en kombination, eller hink delux...
 
  • Svart verktygsväska, märkt CLC, axelrem, handtag, många fickor/fack, öppen topp, produktbeskrivning på webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart verktygskorg full med borrmaskiner, batterier och handverktyg. Märkt Makita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har två. En verktygslåda i plast och en mjuk verktygsväska utan några fack.. Då får jag med mig ett urval av verktyg och t o m några askar skruv.
 
P Prodigys skrev:
Tycker själv inte om dom mjuka, handtaget är ständigt ivägen och mejslar och sånt står aldrig stabilt utan rör sig och trillar ur. Gummibanden har begränsad livslängd, dom saker som inte kan ställas upp i gummibanden ligger i en jävla röra. Det är helt enkelt inte något effektivt utnyttjande av volymen.

Föredrar helt klart en klassisk låda i plåt tex [länk] då kan man dela upp så att olika typer av verktyg ligger i separata fack och livslängden är i princip oändlig. Handtagen är aldrig ivägen för att få upp grejor, den är stabil med nackdelen att det blir lite tyngre.
Sådana finns redan två av.👍
 
A Allroad skrev:
Sen har Makita en kombination, eller hink deludelux.
Den hinkinsatsen har jag missat, kanske en sådan vid fritidshuset och sedan Bahcon eller liknande hemma och den som får följa med när man ger en hjälpande hand till släkt och vänner.
 
Om jag minns rätt så är handtaget på den länkade Bacho väskan fast vilket irriterade mig enormt.
Jag skaffade istället motsvarande från Raaco som jag trivs mycket bra med. På Raacos modell så går handtaget att fälla åt sidan viket ger bättre årkomst till stora facket:
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/verkstadsinredning/verktygsvaskor/16-toolbag-pro

Den jag har är 16" modellen men den finns även 20":
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/verkstadsinredning/verktygsvaskor/verktygsvaska-20tum-pro
Jag tror det även finns en ännu större som är 24".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.