R
O Olf Oggler skrev:
Det är väl ingen frisk människa som börjar kapa upp bärande delar efter tips och ideer på ett nätforum. Eller?

Men åter till ämnet. Jag har ju andra fasader på kåken där jag också ska byta fönster. Där är ju spänvidderna 150cm (160cm faktiskt) och det är fortfarande bara 45x160 balk under hammarbandet som vilar på dubbla stående 45x120. Är inte detta lite klent? Rent generellt alltså. Bjälklag med laster som det innebär + betongpannor och 60cm blötsnö + vindlast. Det borde ju kunna bli enorma belastningar. Men uppenbarligen står ju huset kvar efter 52år.
Kraven höjs med tiden, det var säker godkänt då det byggdes.
Idag så konstruktionsberäknar man laster ink. Snözoner mm. Du har ingett bjälklag utan bara takkonstruktion som det ser ut på bilden!
Dubbla stolpar 45x120 stor emot mycket tryck men 45x160 är lite klent som bärlina.
 
Även 1972 gjorde man beräkningar med hänsyn till snözon och vindlaster. Vinden är inredningsbar så det är bjälklag där.

Det är Bjerkings i Uppsala som gjort hållfasthetsberäkningarna på husets takkonstruktion. Jag råkade hitta det underlaget för några veckor sedan när jag letade efter ritningar på huset.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett fönsterparti i ett hus av den här åldern är nästan alltid bärande, se de blå linjer jag lagt in i bilden. Det är inte alltid det ens finns en regel bakom täckbrädorna utan det kan vara själva fönsterkarmen som är bärande:
[bild]

Undantaget är om man redan från början tänkt på att det kan vilja göras om till helglasat och lagts in en tillräckligt kraftig balk.

@BirgitS: det är inte en gavel, utan en långsida och därmed bärande. Syns på fotot, man ser takpannorna.

Jag tänker att man behöver kontrollera om regeln är kraftig nog för att bära av hela vägen, elelr om det är de blå linjerna jag ritat in som det "hänger" på. Bygglovsansökan med korrekta beräkningar krävs.
Det är inte omöjligt att du har rätt. Men då är det å andra sidan inte ett "fönsterparti", utan skulle väl bara kallas separata fönster.
Dock ointressant diskussion för TS, så jag tycker vi lämnar den.
 
R
O Olf Oggler skrev:
Även 1972 gjorde man beräkningar med hänsyn till snözon och vindlaster. Vinden är inredningsbar så det är bjälklag där.

Det är Bjerkings i Uppsala som gjort hållfasthetsberäkningarna på husets takkonstruktion. Jag råkade hitta det underlaget för några veckor sedan när jag letade efter ritningar på huset
Där ser man på bilden ser det ut o vara ett enplanshus med en normal taklutning.
 
Det är separata fönster. Lasten går ner via de blå linjerna. Men takstolarna ligger inte där. De ligger över fönstren. Jag tror vi kan sluta spekulera över hur konstruktionen ser ut. Jag har öppnat och kollat. Det finns beskrivet i första inlägget.
 
Här kommer en bild på den balken som ligger där idag. Den är alltså ca 50x160. Man skymtar även de stående reglarna mellan fönstren.
Byggnadsreparation, isolering, träplankor, fönster, exteriör, konstruktion, delvis borttagen fasad, synlig husväggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låt oss säga att jag skulle göra livet lite enklare för mig och dela på fönsterpartiet till höger om dörren. Då skulle jag kunna ta ner lasten mellan fönstren enligt den gula markeringen i bilden nedan. Oraken till att jag helst vill undvika det är att de två fönstren skulle bli så små. Är det någon som har en ide om hur man fixar smalast möjligaste vertikala struktur där mellan fönstren som kan avlasta? Skulle en stående stålbalk kunna göras smal? Jag vill ju helst hålla mig till karmdjupet (115mm). Kanske skulle man kunna sätta en stående träregel 60x115 där vid det gula sträcket.

Husfasad med fönster, markeringar, växter inuti, solskydd, tegeltak, ytterstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
R Janu78 skrev:
Men man måste utgå ifrån det han säger och bilderna! Du ser inte mer på plats än vad bilder avger.
Menar du allvar med den kommentaren?
Ser inte mer på plats???

Är man på plats kan man bedöma helheten på ett mycket bättre sätt, man kan kolla på detaljer, se saker som inte framkommer av bilderna. Speciellt när det gäller ett jobb som det här som äventyrar taket om det görs fel, dvs man kan inte riskera att det blir fel, konsekvensen är alldeles för stor ...........
 
R
Mats-S Mats-S skrev:
Menar du allvar med den kommentaren?
Ser inte mer på plats???

Är man på plats kan man bedöma helheten på ett mycket bättre sätt, man kan kolla på detaljer, se saker som inte framkommer av bilderna. Speciellt när det gäller ett jobb som det här som äventyrar taket om det görs fel, dvs man kan inte riskera att det blir fel, konsekvensen är alldeles för stor ...........
Ja de e klart, hur ska man annars hjälpa göra det självare?
 
Det här krävs om husets bredd är 9m och snözon 2,5.
 
  • 3D-ritning av stommen till en byggnad med måttangivelser, takstolar och väggstommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där beskriver nog mitt case ganska väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.