Vi har en Plejd installerad till taklampan som fungerar att dimmra med appen.

Nu har vi bytt till en Heracleum taklampa och den går inte att dimmra. Jag provat olika inställningar utan att lyckas. Jag kan bara slå av och på den med appen.

På Moooi.com står att lampan är dimbar med följande typer:
- DALI dt6,
- wireless wall switch,
- push / pulse dim on line voltage

Mains / ELV dimming is not possible

Har jag kopplat lampan fel?

Betyder det att den inte fungerar med Plejd?
Vad fungerar den med som det går att byta ut Plejd emot?

(Har bara en Plejd-lampa eftersom original-dimmern har gått sönder och den inte fanns att köpa längre).

Tacksam för tips!
 
Det låter på beskrivningen som att lampan redan har någon dimmerfunktion inbyggd, då kan man inte ha en "vanlig" dimmer före lampans elektronik.
Det talas om "DALI" kanske skulle en plejd DAL-01 fungera.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack - det var goda nyheter - då ska jag beställa en sådan på nätet och hoppas att det är samma storlek och anslutning i övrigt.

Så kan jag dimmra en annan lampa med den dimmer som blivit över.
 
N Ny_husägare skrev:
Tack - det var goda nyheter - då ska jag beställa en sådan på nätet och hoppas att det är samma storlek och anslutning i övrigt.
Nej, samma anslutning är det inte. DA+ och DA- ska till armaturens DA+ och DA-

Elektrisk schematisk illustration av anslutningar, kanske för en elektrisk apparat eller komponent, med märkningar som "L", "N", "DA-" och "DA+".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen,

Förstår jag rätt - det är inte så enkelt som att att ansluta befintliga elledningar annorlunda - utan det ska dras två helt nya ledningar från armaturen (DA- och DA+) til motsvarande uttag på plejd.

Elektrikern var här nyligen, men då hade hade vi ännu inte köpt lampan och därav att han installerade en vanlig plejd i stället för DAL-01.
 

Bästa svaret

N Ny_husägare skrev:
Hej igen,

Förstår jag rätt - det är inte så enkelt som att att ansluta befintliga elledningar annorlunda - utan det ska dras två helt nya ledningar från armaturen (DA- och DA+) til motsvarande uttag på plejd.
Ja. Men det kanske det går att sätta en DAL-01 nära eller i armaturen och styra med en annan plejd-pryl för att slippa dra nya ledningar?
 
Tack - rejält långt och trångt att dra ledningen för DAl-01 tyvärr. .

Det finns däremot gott om plats i armaturen, men då kan man väl inte dimra från väggen, utan bara från Plejd-appen väl.

Det blir nog till att dra kabel...
 
N Ny_husägare skrev:
Tack - rejält långt och trångt att dra ledningen för DAl-01 tyvärr. .

Det finns däremot gott om plats i armaturen, men då kan man väl inte dimra från väggen, utan bara från Plejd-appen väl.

Det blir nog till att dra kabel...
Kan man inte dimra från ingången på en annan plejdpuck? Annars finns ju batteriknappar.
 
Nu har vi provat att dra kabel i befintliga rör i vägg och tak - det går inte, det är för trångt med väggspottar och annat. Det finns inga andra kabelrör som når armaturen från annan del av rummet.


Som jag ser det finns lösningen att dra två nya kablar via ett nytt rör i taket/väggen. Men det är mycket och pilligt jobb.

Bara så att jag har förstått rätt:

1) Det finns ingen annan dimmer på marknaden som fungerar med Heracleum och som inte kräver fler ledningar än de befintliga?


2) Jag måste ansluta till armaturen via DA plus/minus till Plejd-dimmern för att den ska fungera.
OM man kunde ansluta DAL-01 plejd-pucken direkt till armaturen, och strömsätta den där, skulle man då kunna dimra med appen i alla fall? Behövs det i så fall batterier i armaturen för att driva plejden, eller kan den strömsättas bara via armaturens DA plus/minus (det är ju lägre spänning på dimmern än på armaturen i övrigt)?


3) Vad menar du med batteriknappar? Hur skulle dessa fungera?


Tack på förhand!
 
1) Jag har ingen aning om vad det sitter för drivdon i en heracleum vad nu det är för nåt. Du skriver ju själv om nån "wireless wall switch" som den har stöd för. Men förutom en trådlös lösning kommer det inte gå att dimmra med nuvarande drivdon utan att dra nya kablar låter det som.

2) Om du kopplar en DAL-01 till armaturen (i armaturen) och förutom dalianslutningarna (DA+/-) kopplar fast spänning (fas och nolla) till armaturen och pucken så kommer du kunna dimmra från appen, tryckknapp eller vred via en annan plejdpuck, eller från
3) trådlösa plejdknappar som tex WPH-01.
 
Redigerat:
Läser man manualen säger den "Our Wireless Wall Switch comprises two components, a wall switch and radio device to put in the canopy of your Moooi lighting design.", vilket är exakt samma lösning som ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.