Music Man Music Man skrev:
Är absolut ingen gnällig gubbe, men då vår uppfart är väldigt brant så funkar det bara att göra upp med våra suv-bilar.

Det har hänt flera gånger tidigare,men idag så vände en Bring bil, räknas som lastbil då den är över 3.5ton.

Var som tur ledig idag så jag hörde hur fordonet skrapade i, pratade med han som körde och tog reg nr. han skulle prata med sin chef.

Är väl okej om någon bil skulle vända,men tyvärr är ju risken att både min uppfart skadas samt att deras bil skadas.
Vet att jag inte har någon skylldighet,men borde man sätta upp någon skylt eller liknande?
Skulle aldig funka med grindar eller bom.

Tycker bara det är tråkigt att behöva lägga tid på sådant här.
Då du bor på återvändsgata så blir det väl mest naturligt att man vänder längst in eller på den uppfart man skall till. Dock har ni ju ingen bra väntplats längst in, krävs ju att man kör in på en privat uppfart även där för att få till det. Hur gör sopbilen? Tycker du skall prata med gatuhållaren, antingen få upp en skylt om att vändplats saknas eller få ordning på väntplatsen längst in så det faktiskt blir en riktig vändplats.
 
M
M Modski skrev:
Jag personligen skulle aldrig vända på någon annans uppfart. Fattar inte varför folk anser sig ha rätt att göra det heller för den delen. Det är någon annans egendom.
Hos oss började tidningsbudet med ovanan att vända inne på min tomt kl. 2 varje natt. Vi har singel på uppfarten och sovrummet i det hörnet där gårdsplanen går runt, så det gick inte att missa. Skrev några vänliga, bedjande mail till tidningsdistrubitören, inget hände. Mailade en filmsekvens från övervakningskameran där man såg nummerplåten, loggan på bilen och chaufförens ansikte, samt en uppmaning att filmen skulle bifogas polisanmälan. Då upphörde det.
 
  • Gilla
Staffan_V och 8 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hos oss började tidningsbudet med ovanan att vända inne på min tomt kl. 2 varje natt. Vi har singel på uppfarten och sovrummet i det hörnet där gårdsplanen går runt, så det gick inte att missa. Skrev några vänliga, bedjande mail till tidningsdistrubitören, inget hände. Mailade en filmsekvens från övervakningskameran där man såg nummerplåten, loggan på bilen och chaufförens ansikte, samt en uppmaning att filmen skulle bifogas polisanmälan. Då upphörde det.
Ofta är det tidningsbud, budbilar och posten som har ohyfset. Och såklart en del taxichaufförer.
När jag körde färdtjänst/serviceresor så hade jag aldrig ohyfset att köra in på någons uppfart, inte ens kundens om det inte krävdes det för att komma så nära som möjligt.

Vi får en del budbilar till jobbet, och de kör så extremt nära porten att det inte går att öppna ibland. Då får de frågan - Ska du köra fram lite så jag kan öppna helt så kan du ju köra in så du slipper gå något.
Då fattar de att om jag ska lyfta av pall att trucken faktiskt klarar av att köra en bit.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Music Man Music Man skrev:
Är absolut ingen gnällig gubbe, men då vår uppfart är väldigt brant så funkar det bara att göra upp med våra suv-bilar.

Det har hänt flera gånger tidigare,men idag så vände en Bring bil, räknas som lastbil då den är över 3.5ton.

Var som tur ledig idag så jag hörde hur fordonet skrapade i, pratade med han som körde och tog reg nr. han skulle prata med sin chef.

Är väl okej om någon bil skulle vända,men tyvärr är ju risken att både min uppfart skadas samt att deras bil skadas.
Vet att jag inte har någon skylldighet,men borde man sätta upp någon skylt eller liknande?
Skulle aldig funka med grindar eller bom.

Tycker bara det är tråkigt att behöva lägga tid på sådant här.
Sätt upp en taggformad mjuk list i svart färg. Lär nog avskräcka de flesta.
 
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
K kurlakarl skrev:
För att det är en väldigt liten obetydlig grej? Ifall inte uppfarten är väldigt speciell, som i ts fall. Då kan man ju välja en annan. För mig är det inte större att någon vänder på min uppfart än när grannbarnen springer in på gräsmattan och hämtar sin förlupna innebandyboll i rabatten
Du har ingen som helst aning om förhållandena gällande uppfarten. Så du kan ställa till stor skada eller problem om du har otur. Och du har ingen rätt att ha "otur" på annans uppfart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tror jag har lösningen! Funkar i alla fall en eller ett par gånger kanske? ;)
Tredimensionell gatukonst som föreställer en avgrund, med personer som poserar som om de faller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
”Varning - gömda spikar”
 
Music Man Music Man skrev:
Är absolut ingen gnällig gubbe, men då vår uppfart är väldigt brant så funkar det bara att göra upp med våra suv-bilar.

Det har hänt flera gånger tidigare,men idag så vände en Bring bil, räknas som lastbil då den är över 3.5ton.

Var som tur ledig idag så jag hörde hur fordonet skrapade i, pratade med han som körde och tog reg nr. han skulle prata med sin chef.

Är väl okej om någon bil skulle vända,men tyvärr är ju risken att både min uppfart skadas samt att deras bil skadas.
Vet att jag inte har någon skylldighet,men borde man sätta upp någon skylt eller liknande?
Skulle aldig funka med grindar eller bom.

Tycker bara det är tråkigt att behöva lägga tid på sådant här.
Använd hagelbössa!!!
 
Min uppfart är rätt oattraktiv att vända på då den är mitt i en backe, men andra grannar är det vanligt att folk vänder hos. Några har satt grindar de stänger, men det är ju rätt jobbigt och onödigt. Min granne har fått sitt staket förstört av detta.

Hos mig vänder istället ofta stora lastbilar vid korsningen (har hörntomt) - eftersom det är en brant backe och liten väg så är det ibland vissa som inte bemästrar hur man ska vända där. Stora lastbilar har oftast koll, de är de lite mindre lastbilarna som inte grejar det. Ett par gånger har bilar "fastnat". Jag brukar vara lite orolig för ett träd som står i hörnet (precis utanför min tomt) eller mitt staket när bilar är där och "bökar". Det irriterande är att om de hade vågat fortsätta 100m finns ett bra ställe att vända - alternativt fortsätta vägen så går den "runt" så man kan köra tillbaka på en parallellgata. Likaså om man fortsätter den lilla vägen så kommer man också "tillbaka".

Men visst är det ett fult oskick att vänta på andras uppfarter. Man kan ju ha en sämre bärighet, ett rör eller liknande som går där. Eller djur / barn som rör sig på tomten som en "vändare" inte ser.

Jag har nån enstaka gång behövt göra detta när det helt enkelt inte finns nån annanstans att vända - att det är nån slags återvändsgata eller liknande och nån blockerat vändplan, eller sådan saknas. Men jag backar hellre en längre sträcka om det går.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min uppfart är rätt oattraktiv att vända på då den är mitt i en backe, men andra grannar är det vanligt att folk vänder hos. Några har satt grindar de stänger, men det är ju rätt jobbigt och onödigt. Min granne har fått sitt staket förstört av detta.

Hos mig vänder istället ofta stora lastbilar vid korsningen (har hörntomt) - eftersom det är en brant backe och liten väg så är det ibland vissa som inte bemästrar hur man ska vända där. Stora lastbilar har oftast koll, de är de lite mindre lastbilarna som inte grejar det. Ett par gånger har bilar "fastnat". Jag brukar vara lite orolig för ett träd som står i hörnet (precis utanför min tomt) eller mitt staket när bilar är där och "bökar". Det irriterande är att om de hade vågat fortsätta 100m finns ett bra ställe att vända - alternativt fortsätta vägen så går den "runt" så man kan köra tillbaka på en parallellgata. Likaså om man fortsätter den lilla vägen så kommer man också "tillbaka".

Men visst är det ett fult oskick att vänta på andras uppfarter. Man kan ju ha en sämre bärighet, ett rör eller liknande som går där. Eller djur / barn som rör sig på tomten som en "vändare" inte ser.

Jag har nån enstaka gång behövt göra detta när det helt enkelt inte finns nån annanstans att vända - att det är nån slags återvändsgata eller liknande och nån blockerat vändplan, eller sådan saknas. Men jag backar hellre en längre sträcka om det går.
Jag har löst 'inkräktarproblemet' på min 8 m breda garageuppfart genom att tidigt på våren ställa ut en tung blomurna (med konstgjorda växter) som gör att det inte ser lika lätt ut och inbjudande att köra in, medan jag som bara kör in och ut ur garaget tar mig förbi urnan utan problem.

På vintern låter jag bli att skotta den ena halvan som jag inte använder. Då blir infarten mindre och inte lika attraktiv att 'inkräkta' på.

Så flyttbar blomurna på sommarhalvåret och snövall på vintern blev min min lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag har också vänt på folks gårdar när jag åkt fel :/ men man försöker ju göra det så försiktigt som man bara kan.. och så lite inkräktande man kan! Men har man åkt rakt in på en privat uppfart.. ja då får man antingen knacka på och hälsa på.. eller försöka vända och åka därifrån.

Allt beror ju lite på hur man bor.. vi har haft polisbilar vändandes härnere på gården tom.. (och ett hundratal bilar genom åren.. och några lastbilar/leveransbilar och taxi).

Då finns skyltar om både återvändsgränd osv..

De är inte alltid så snälla och försynta i sina vändningar.. och "gasningar/acceleration" när de försöker sticka innan någon ser att de åkt fel..

Planerade för att sätta grind.. men det tog en månad max efter att vi satt ner en plint till grind.. innan hemtjänsten körde sönder stolhållaren.. (som om det inte räckte med en gång.. gjorde de det två gånger.. utan att tala om det.. de fick laga sina bilar, men ja.. vi har ingen grind nu heller bara en skrynklig stolphållare)

Det enda man kan göra är att ställa något i vägen, för man kan INTE räkna med att någon är läskunnig.. (även om de är det, så gör oftast omständigheterna att de/man inte bryr sig.. när man fort vill därifrån)

Blomkrukor.. kedjor.. betongsuggor.. stolpar..grindar.. snöre med hängande skylt (men har sett dem blivit nerkörda också när folk backar..).

Problemet är ju att jag antar att ni behöver flytta dem varje gång ni kommer hem eller åker också.. man brukar ju använda sin uppfart!..

Man får välja sina problem lite.. det påverkar er.. oavsett vad ni väljer :(
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Elak lösning : gör en vall likt ett farthinder som bilar lägre än din SUV fastnar på.
Mindre elak lösning : komplettera vallen med en ilĺustrativ skylt.

Kan ju bara nöja sig att ha en skylt som upplyser om lägsta underredshöjd men då kommer det ändå att finnas nöt som inte tror på skylten.
 
TRJBerg
Här har vi ett hållbart alternativ:


😈
 
Gatuhållaren (kommun, trafikverk eller privat) ska se till att det finns ordentliga vändplatser på återvändsgator!
Det är aldrig kul att behöva backa in på någons uppfart eller ta ta till trottoarer för att vända, men ibland behövs det:(
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.