Blandning är det som gäller.

När shunten är stängd går vattnet bara runt i radiatorkretsen. När den är helt öppen går allt returvatten in i botten på tanken, och vattnet som skickas ut till radiatorerna tas från toppen av tanken. När shunten står i ett mellanläge blandas en viss mängd vatten från tanken med returvattnet och skickas ut i systemet igen.

Framledningsgivaren till Thermomaticen skall sitta på den ledningen som för vatten ut till radiatorerna, alltså den ledning där färdigblandat vatten leds.
 
ok ...då förstår jag varför mitt inte funkar...shunten är felvänd :S
 
Du ska ha det precis så som det är kopplat på blandning.
 
Den borde alltså vara kopplad som bilden på vänster sida, men min är kopplad som den högra ....
Då förstår jag varför det inte gick ut värme när man hamnade i 0-läge, dvs, kl.9-läge.
Enligt den högra bilden stängs ju shunten och vattnet cirkulerar bara......
 
  • shunt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Missade du mitt inlägg? Där beskriver jag ju bland annat hur axeln ska stå. Shunten är inte felvänd, det är bara axeln som ska vridas...

Med reservation för att Acasos fas ligger 180 grader vriden mot normalt (läs ESBE)
 
Nej :) Jag missade inte ditt inlägg, men jag förstår inte hur jag ska kunna vrida axeln ? Den sitter som på höger bild och kan bara vridas från 21:00 till 00:00.....utan att vrida shunten 1/4's varv ... för som jag tolkar det sitter min shunt felkopplad och jag måste alltså ta loss shunten, vrida den 1/4 varv medsols ?
 
går den inte att vrida runt 360°?
 
Nej....den stoppar i lägena 09:00 och 12:00. Har iofs inte provat att "ta i lite hårdare", men jag kan testa när jag kommer hem ...
 
då går det nog inte att vrida den mera om inte ratten har en stopp... min esbe bivalenta shunt kan snurra varvet runt iaf...
 
Tom bilden blandning/fördelning några inlägg längre upp visar ju en vridning på mer än 90 grader och enligt bladet du länkar till: "Ventilen kan användas som shunt- eller fördelningsventil. Monteringen av ventilen är lägesoberoende"

Stoppar det är det ratten eller nån stopp under locket, kolla med Acaso
 
nu har jag kört igång min cbj... få se om man får frysa till å börja med eller om de funkar som tänkt...
locket till termostatvredet får jag inte till å snäppa fast, sitter bara lite grann...
 
Matss skrev:
Tom bilden blandning/fördelning några inlägg längre upp visar ju en vridning på mer än 90 grader och enligt bladet du länkar till: "Ventilen kan användas som shunt- eller fördelningsventil. Monteringen av ventilen är lägesoberoende"

Stoppar det är det ratten eller nån stopp under locket, kolla med Acaso
Jag ringde till dom och han som svarade var trevlig som satan...."Skruva loss locket och vrid den bara så blir det bra"
Dvs, jag behöver INTE montera om den utan bara öppna den, vrida axeln 90 gader, sen ska mitt problem vara löst

:)
 
BTW, tack alla som engagerat sig i denna tråd, ingen nämd ingen glömd ^^
 
den verkar ju reglera bra, blå kurva är bredvid innegivaren till cbjn.mellan 21,4 och 21,8 grader på 8 timmar!ute var det -4 till -8°
 
LeffeLufs skrev:
BTW, tack alla som engagerat sig i denna tråd, ingen nämd ingen glömd ^^
Funkar allt som det skall nu då? Har du testat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.