Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det argument som tas upp är att det saknas stadgestöd att förvalta fastigheten. Men det är ett missförstånd. Föreningen äger fastigheten precis som att den t ex kan äga en motorsåg eller en traktor inom ramen för att förvaltningen av GA:2, GA:3 och GA:4. (Eller nåja, det finns vissa begränsningar i samfällighetslagen vad gäller inteckningar, rättigheter som löper över 5 år o s v för mark. Men det är inte aktuellt för detta fall.) Det finns inget i stadgarna som hindrar styrelsen från att ta beslut om något som gäller motorsågen, traktorn eller fastigheten.

Jag förstår heller inte argumentet att beslut ska tas på stämman. Rent hittepå. Kan styrelsen inte ta beslutet så kan ju stämman heller inte ta det. Och hur sjutton förvärvade ens föreningen fastigheten om de menar att de inte har rätt att ta beslut om den?
Men om styrelsen har rätt att fatta beslut, så har den väl även rätt att inte fatta beslut? Eller som i det här fallet villkora beslutet med att det måste godkännas av samtliga delägare på stämman.

Eller finns det något som tvingar styrelsen att fatta beslut på egen hand?

Kanske lite moment 22 över det hela...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det argument som tas upp är att det saknas stadgestöd att förvalta fastigheten. Men det är ett missförstånd. Föreningen äger fastigheten precis som att den t ex kan äga en motorsåg eller en traktor inom ramen för att förvaltningen av GA:2, GA:3 och GA:4. (Eller nåja, det finns vissa begränsningar i samfällighetslagen vad gäller inteckningar, rättigheter som löper över 5 år o s v för mark. Men det är inte aktuellt för detta fall.) Det finns inget i stadgarna som hindrar styrelsen från att ta beslut om något som gäller motorsågen, traktorn eller fastigheten.

Jag förstår heller inte argumentet att beslut ska tas på stämman. Rent hittepå. Kan styrelsen inte ta beslutet så kan ju stämman heller inte ta det. Och hur sjutton förvärvade ens föreningen fastigheten om de menar att de inte har rätt att ta beslut om den?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det argument som tas upp är att det saknas stadgestöd att förvalta fastigheten. Men det är ett missförstånd. Föreningen äger fastigheten precis som att den t ex kan äga en motorsåg eller en traktor inom ramen för att förvaltningen av GA:2, GA:3 och GA:4. (Eller nåja, det finns vissa begränsningar i samfällighetslagen vad gäller inteckningar, rättigheter som löper över 5 år o s v för mark. Men det är inte aktuellt för detta fall.) Det finns inget i stadgarna som hindrar styrelsen från att ta beslut om något som gäller motorsågen, traktorn eller fastigheten.

Jag förstår heller inte argumentet att beslut ska tas på stämman. Rent hittepå. Kan styrelsen inte ta beslutet så kan ju stämman heller inte ta det. Och hur sjutton förvärvade ens föreningen fastigheten om de menar att de inte har rätt att ta beslut om den? U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det argument som tas upp är att det saknas stadgestöd att förvalta fastigheten. Men det är ett missförstånd. Föreningen äger fastigheten precis som att den t ex kan äga en motorsåg eller en traktor inom ramen för att förvaltningen av GA:2, GA:3 och GA:4. (Eller nåja, det finns vissa begränsningar i samfällighetslagen vad gäller inteckningar, rättigheter som löper över 5 år o s v för mark. Men det är inte aktuellt för detta fall.) Det finns inget i stadgarna som hindrar styrelsen från att ta beslut om något som gäller motorsågen, traktorn eller fastigheten.

Jag förstår heller inte argumentet att beslut ska tas på stämman. Rent hittepå. Kan styrelsen inte ta beslutet så kan ju stämman heller inte ta det. Och hur sjutton förvärvade ens föreningen fastigheten om de menar att de inte har rätt att ta beslut om den?

Uppenbarkligen har föreningen tidigare beslutat att ägande av fastigheten ligger inom ramen för förvaltningen av GA:2, GA:3 och GA:4. Vill styrelse ändra på det så får de vända sig till stämman.
ppenbarkligen har föreningen tidigare beslutat att ägande av fastigheten ligger inom ramen för förvaltningen av GA:2, GA:3 och GA:4. Vill styrelse ändra på det så får de vända sig till stämman.
Hej
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det argument som tas upp är att det saknas stadgestöd att förvalta fastigheten. Men det är ett missförstånd. Föreningen äger fastigheten precis som att den t ex kan äga en motorsåg eller en traktor inom ramen för att förvaltningen av GA:2, GA:3 och GA:4. (Eller nåja, det finns vissa begränsningar i samfällighetslagen vad gäller inteckningar, rättigheter som löper över 5 år o s v för mark. Men det är inte aktuellt för detta fall.) Det finns inget i stadgarna som hindrar styrelsen från att ta beslut om något som gäller motorsågen, traktorn eller fastigheten.

Jag förstår heller inte argumentet att beslut ska tas på stämman. Rent hittepå. Kan styrelsen inte ta beslutet så kan ju stämman heller inte ta det. Och hur sjutton förvärvade ens föreningen fastigheten om de menar att de inte har rätt att ta beslut om den? Uppenbarkligen har föreningen tidigare beslutat att ägande av fastigheten ligger inom ramen för förvaltningen av GA:2, GA:3 och GA:4. Vill styrelse ändra på det så får de vända sig till stämman.
hej Claes, går det bra att be dem kontakta dig? 😅
Mvh
Stephanie
 
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Men om styrelsen har rätt att fatta beslut, så har den väl även rätt att inte fatta beslut? Eller som i det här fallet villkora beslutet med att det måste godkännas av samtliga delägare på stämman.

Eller finns det något som tvingar styrelsen att fatta beslut på egen hand?

Kanske lite moment 22 över det hela...
Styrelsen har ingen skyldighet att ge TS grannemedgivande. Men här tror ordföranden att styrelsen inte har rådighet över fastigheten som föreningen äger. Det är bara snurrigt.

Sen ska styrelsen ta hänsyn till 19 § samfällighetslagen: "Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa. Varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning."

D v s TS enskilda intresse ska beaktas i skälig omfattning. Rimligen inkluderar detta att styrelsen tar ställning till grannemedgivandefrågan inom rimlig tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C catting99 skrev:
hej Claes, går det bra att be dem kontakta dig? 😅
Mvh
Stephanie
Jag tror uppriktigt inte att det flyger, en anonym person på nätet. Är inte samfällighetsföreningen medlem i nån riksorganisation som erbjuder juristkonsultation? T ex REV har väldigt hjälpsamma jurister för sina medlemsföreningar. Eller så kan ordföranden slå Lantmäteriet en signal, de har viss serviceskyldighet att hjälpa till med att förklara samfällighetslagen.
 
Claes Sörmland
(Förlåt TS jag vet att du inte söker detta men... sen finns det en juridisk fråga i gråzonen här i bakgrunden. Och det är att en samfällighetsförening inte har rätt att ha som ändamål att förvalta en fastighet. Det är nog detta som har ställt till det i huvudet på ordföranden, jag har också haft samma intellektuella problem med samfällighetsföreningar som äger fastigheter.

Men om man accepterar att fastighetsförvärvet sker som en del av förvaltningen av de gemensamhetsanläggningar som samfällighetsföreningen förvaltar (mitt exempel med en motorsåg och traktor ovan) så är det inget problem. Och vår ansvariga myndighet Lantmäteriet ser inga problem med detta, de är införstådda i att samfällighetsföreningar blir ägare av fastigheter efter var och varannan anläggningsförrättning - det är ett standardupplägg.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror uppriktigt inte att det flyger, en anonym person på nätet. Är inte samfällighetsföreningen medlem i nån riksorganisation som erbjuder juristkonsultation? T ex REV har väldigt hjälpsamma jurister för sina medlemsföreningar. Eller så kan ordföranden slå Lantmäteriet en signal, de har viss serviceskyldighet att hjälpa till med att förklara samfällighetslagen.
Hej, inspektör i kommunen föreslog mig att ansöka om bygglov om jag inte kan få Grannemedgivande av samfällighetsföreningen. Tror du om det är bra att göra bygglov ansökan?
 
Kan du inte använda alla underskrifter du har samlat till att kalla till extrastämma? Det har ni medlemmar väl rätt att göra? Ett enda ärende på stämman: ditt attefallshus. Då får styrelsen sitt stämmobeslut.
 
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kan du inte använda alla underskrifter du har samlat till att kalla till extrastämma? Det har ni medlemmar väl rätt att göra? Ett enda ärende på stämman: ditt attefallshus. Då får styrelsen sitt stämmobeslut.
Jag tycker det är trist om det ska behöva gå till det. Men TS har lagstöd för en extra stämma. 47 § samfällighetslagen:

"Om minst en femtedel av samtliga röstberättigade medlemmar eller det mindre antal, som kan vara bestämt i stadgarna, hos styrelsen begär att extra föreningsstämma skall hållas och därvid anger de ärenden som skall behandlas, åligger det styrelsen att inom en vecka kalla till sådan stämma att hållas så snart det med iakttagande av föreskriven kallelsetid kan ske. Sker det ej, utlyser länsstyrelsen stämma på anmälan av medlem."

Så processen tar troligen tre veckor plus tiden att samla ihop 1/5 av medlemmarnas underskrifter.
 
Då ska man också övertyga folk att det är en bra idé att fatta det beslutet på en sådan stämma samtidigt som styrelsen inte vill ta i det.

Jag är inte alls så säker på att den majoriteten är så lätt att få till.

Bättre då att lägga sitt krut på att få styrelsen att ändra uppfattning.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då ska man också övertyga folk att det är en bra idé att fatta det beslutet på en sådan stämma samtidigt som styrelsen inte vill ta i det.

Jag är inte alls så säker på att den majoriteten är så lätt att få till.

Bättre då att lägga sitt krut på att få styrelsen att ändra uppfattning.
Jag tänker krasst att ingen kommer på stämman utom de vänner i grannskapet som TS vädjar till att dyka upp... Man jag kanske är överdrivet negativ vad gäller intresset för extra stämmor.

Men jag håller med, bättre om styrelsen faktiskt förstår sin uppgift och följer samfällighetslagen och sköter förvaltningen som de ska. Finns det inte någon revisor med lite pondus i föreningen som kan kliva in med lite rådgivning?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då ska man också övertyga folk att det är en bra idé att fatta det beslutet på en sådan stämma samtidigt som styrelsen inte vill ta i det.

Jag är inte alls så säker på att den majoriteten är så lätt att få till.

Bättre då att lägga sitt krut på att få styrelsen att ändra uppfattning.
Men TS har ju redan fått samtycke från 100 av 107 fastighetsägare/medlemmar? Den majoriteten verkar ju finnas.
 
Jag hade frågat styrelsen om de går med på att du anlitar en jurist med relevant kompetens som skriver ett utlåtande som visar att de har mandat att fatta beslutet, kan de då acceptera det och gå vidare med beslut?

Det väl kostar 5000 kr eller nåt men det kanske är billigare än bygglov.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Men TS har ju redan fått samtycke från 100 av 107 fastighetsägare/medlemmar? Den majoriteten verkar ju finnas.
Nja. Det är skillnad på att ge samtycke för egen del och att rösta igenom det å föreningens vägnar, i synnerhet när styrelsen inte vill beblanda sig.

För egen del skulle jag lätt skriva på en sån här sak i eget namn, men vilja känna att jag begrep vad jag gjorde om jag gjorde det för samfällighetsföreningen. De 100 medgivandena kan alltså inte rakt av översättas till 100 föreningsröster. Men sannolikt många nog då flertalet varken känner till eller bryr sig om vilka möjligheter som finns för majoritetsbeslut i en samfällighetsförening.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker krasst att ingen kommer på stämman utom de vänner i grannskapet som TS vädjar till att dyka upp... Man jag kanske är överdrivet negativ vad gäller intresset för extra stämmor.

Men jag håller med, bättre om styrelsen faktiskt förstår sin uppgift och följer samfällighetslagen och sköter förvaltningen som de ska. Finns det inte någon revisor med lite pondus i föreningen som kan kliva in med lite rådgivning?
Vet inte om styrelsen komma att förstå det. Är det bättre att ansöka om bygganmälan bygglov nu istället bygganmälan i maj 2024?
 
Claes Sörmland
C catting99 skrev:
Vet inte om styrelsen komma att förstå det. Är det bättre att ansöka om bygganmälan bygglov nu istället bygganmälan i maj 2024?
Vad som är bäst väg framåt avgör du nog bäst själv. Om styrelsen inte vill spela boll och du inte vill tvinga fram en extra stämma så är väl bygglov den andra vägen att gå. Men stämmer uterummet med detaljplan så att du ens kan få bygglov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.