Hej,

Är detta möjligt att göra så här?

Kvadraten i mitten är rördragning för braskaminen som kommer från källaren tanken är att sätta in en ny braskamin på övervåningen. Ta bort den från källaren.

Vi bantar ner köket men vi sätter in en köksö med häll med kolfilter fläkt.
 
  • Ritning av en våningsplan, bostadsyta 108.0 kvadratmeter, sovrum, kök, badrum, matrum, vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av lägenhet med anteckningar, möjlig renovering, kök markerat med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vet du vad det är för sorts takstolar?
Jag ser att det är en dubbelstreckad linje mellan vardagsrum och matrum, ibland används sådana för att markera att det finns en balk, som ersätter en bärande vägg, och ibland för att markera att väggen är tillval.

Det känns som att placering av köksön gör att den inte blir så användbar eftersom det är långt från diskhon, helst vill man bara kunna vända sig om när man ska flytta de skalade potatisarna till hällen. Kanske vrida den 90 grader?

Om någon ska kunna sitta någorlunda bra vid köksön bör den ha ett överhäng om minst 30 cm. Svårt att se om den är ritad med 60 eller 90 cm djup.

Hällen bör vara någorlunda nära frånluftskanalen för att inte ånga och matos ska spridas överallt. Jag antar att frånluftskanalen blir ungefär där nuvarande spis är.

På grund av många skållningsolyckor när folk har burit heta pasta- och potatiskastruller över golvet från hällen till diskhon bör man ha en ho i samma bänklängd som hällen.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du vad det är för sorts takstolar?
Jag ser att det är en dubbelstreckad linje mellan vardagsrum och matrum, ibland används sådana för att markera att det finns en balk, som ersätter en bärande vägg, och ibland för att markera att väggen är tillval.

Det känns som att placering av köksön gör att den inte blir så användbar eftersom det är långt från diskhon, helst vill man bara kunna vända sig om när man ska flytta de skalade potatisarna till hällen. Kanske vrida den 90 grader?

Om någon ska kunna sitta någorlunda bra vid köksön bör den ha ett överhäng om minst 30 cm. Svårt att se om den är ritad med 60 eller 90 cm djup.

Hällen bör vara någorlunda nära frånluftskanalen för att inte ånga och matos ska spridas överallt. Jag antar att frånluftskanalen blir ungefär där nuvarande spis är.

På grund av många skållningsolyckor när folk har burit heta pasta- och potatiskastruller över golvet från hällen till diskhon bör man ha en ho i samma bänklängd som hällen.
Nej vet jag inte, den väggen som du menar finns inte idag, tror det var ett alternativ man fick när dem byggde husen. Så inga stolar där.

Vi kommer förmodligen köra en skiva som är 120 eller 80 beror på. Sittplatser på ena sidan.

Som jag skrev så blir det en häll med kolfilter, testat dem nya steka bacon utan man känner någon doft. Samt behåller syret i rummet när det ska eldas.

Visst det blir ett steg med grytan till diskhon men tycker det är värt det. Bygger för att bo, jag tycker det inte är en risk.

Mycket nybyggen som går emot det, sök bara ”köksö” på Instagram.

Så överdrivet har ett L kök idag hällen i mitten disko efter hörnet man går ju ändå med kastrullen mot golvet, man drar ju inte den över diskbänken.
 
Redigerat:
Allt går om man har pengar eller tänker dumdristigt!
@BirgitS tänker rätt, som vanligt. Bra ideer.
Troligen är takstolarna självbärande då de spänner över ett stort vardagsrum. Det kan vara ett bärande schakt och förstärkningar från den. Men. Kliv upp på vinden och fota takstolarna över kök/vardagsrummet så kan vi ge mer tankar tillbaka. Fota även åt andra hållet också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Allt går om man har pengar eller tänker dumdristigt!
@BirgitS tänker rätt, som vanligt. Bra ideer.
Troligen är takstolarna självbärande då de spänner över ett stort vardagsrum. Det kan vara ett bärande schakt och förstärkningar från den. Men. Kliv upp på vinden och fota takstolarna över kök/vardagsrummet så kan vi ge mer tankar tillbaka. Fota även åt andra hållet också.
Tyvärr inte tillgång till huset än, återkommer tack
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
BirgitS
Henke1993 Henke1993 skrev:
Som jag skrev så blir det en häll med kolfilter, testat dem nya steka bacon utan man känner någon doft.
Kolfilterfläktar är inte perfekta och tar inte upp 100 % av allt stekos, särskilt inte när kolfiltret har använts ett tag. Du måste även ta hand om all den vattenånga som bildas när pastavattnet kokar. För att ventilationen ska fungera bra i ett hus behöver man frånluft i badrum, tvättstuga, kök etc.
Henke1993 Henke1993 skrev:
Samt behåller syret i rummet när det ska eldas.
Förstår jag inte. Hus behöver ventileras för att må bra i längden.
Henke1993 Henke1993 skrev:
Mycket nybyggen som går emot det, sök bara ”köksö” på Instagram.
Vid byggen av nya hus får man inte bygglov om det inte finns en liten ho i samma bänklängd som hällen.
Förutom skållningsrisken handlar det om att kunna laga mat om man en dag bryter ett ben så man går med kryckor eller något liknande och då är det omöjligt att transportera en vattenfylld kastrull över golvet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kolfilterfläktar är inte perfekta och tar inte upp 100 % av allt stekos, särskilt inte när kolfiltret har använts ett tag. Du måste även ta hand om all den vattenånga som bildas när pastavattnet kokar. För att ventilationen ska fungera bra i ett hus behöver man frånluft i badrum, tvättstuga, kök etc.

Förstår jag inte. Hus behöver ventileras för att må bra i längden.

Vid byggen av nya hus får man inte bygglov om det inte finns en liten ho i samma bänklängd som hällen.
Förutom skållningsrisken handlar det om att kunna laga mat om man en dag bryter ett ben så man går med kryckor eller något liknande och då är det omöjligt att transportera en vattenfylld kastrull över golvet.
3 rätt av 3 möjliga! Då får man ett bra kök.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Här en modell på hur man kan göra.
 
  • Skiss av ett modernt kök med ön, stolar, spis, diskbänk, och fönster, svartvitt, 3D-perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett modernt kök och vardagsrum med möbler och öppen planlösning, utan färgdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.