Hej!
Jag bor i radhus med delad uppfart/perkering framför huset för mig och grannen. Det är marksten som efter dränering satt sig en del. Detta gör dels att det är plant närmast fasaden så vatten rinner längs fasaden istället för från fasaden. En annan sak är att det finns en dagvattenbrunn på min sida som nu är förhöjd och således rinner inget ner i den heller. Jag ha varit inne på att åtgärda sättningen men det har visat sig att grannen inte vill, vilket medför problem ifall jag åtgärdar på min sida blir det en förhöjd vass kant som vi båda påverkas av. Hur gör man?
 
Claes Sörmland
P P64bygg skrev:
Hej!
Jag bor i radhus med delad uppfart/perkering framför huset för mig och grannen. Det är marksten som efter dränering satt sig en del. Detta gör dels att det är plant närmast fasaden så vatten rinner längs fasaden istället för från fasaden. En annan sak är att det finns en dagvattenbrunn på min sida som nu är förhöjd och således rinner inget ner i den heller. Jag ha varit inne på att åtgärda sättningen men det har visat sig att grannen inte vill, vilket medför problem ifall jag åtgärdar på min sida blir det en förhöjd vass kant som vi båda påverkas av. Hur gör man?
Hur är upplägget? Ni har egna fastigheter men era uppfarter/parkeringar framför husen ligger an mot varandra med fastighetsgränsen i mitten? Eller missförstår jag?

Finns det någon typ av rättighet att använda grannens mark? Servitut eller gemensamhetsanläggning?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur är upplägget? Ni har egna fastigheter men era uppfarter/parkeringar framför husen ligger an mot varandra med fastighetsgränsen i mitten? Eller missförstår jag?

Finns det någon typ av rättighet att använda grannens mark? Servitut eller gemensamhetsanläggning?
Ja du har förstått precis rätt. Det finns ingen förening eller liknande heller. Inga servitut.
 
Claes Sörmland
P P64bygg skrev:
Ja du har förstått precis rätt. Det finns ingen förening eller liknande heller. Inga servitut.
Ja då blir tyvärr rådet så där tråkigt enkelt, försök komma överens med grannen. Du har ju bara rådighet över marken till din fastighetsgräns och inte över den.

Spelar det någon roll om infarten delas lite tydligare i fastighetsgränsen, t ex med kantsten? Jag tänker att om grannen inte vill göra något underhåll så kanske det är enklast att koppla loss från dennes fastighet om det är tekniskt möjligt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja då blir tyvärr rådet så där tråkigt enkelt, försök komma överens med grannen. Du har ju bara rådighet över marken till din fastighetsgräns och inte över den.

Spelar det någon roll om infarten delas lite tydligare i fastighetsgränsen, t ex med kantsten? Jag tänker att om grannen inte vill göra något underhåll så kanske det är enklast att koppla loss från dennes fastighet om det är tekniskt möjligt.
Nja, på bilden ser du min bil och till vänster i bild parkerar således min granne. Fastighetsgränsen är då i mitten vilket är lätt att se eller märka ut om man vill. Jag kan naturligtvis rätta till min sida med de två tråkiga följderna att det blir en flera centimeter förhöjning/kant i markstenen längs gränsen. Kanten kommer dessutom se ut som en huggorm om man inte kapar den marsten som ligger över gränsen. Dessutom blir många andra problem som lätt att skära sönder bildäck, trampa snett, snubbla, skotta snö m.m. Tänkte att det fanns lagstöd i en sådan här fråga att men inte kan bli hindrad att utföra underhåll t.ex. som du skriver att jag skulle kunna kapa markstenen i gränsen så jag får en rak linje och lägga kantsten i gränsen. Det förutsätter dock att han inte motsätter sig det, vilket jag har svårt att tro. Han motsätter sig nämligen allt som inte gynnar honom.
 
  • Säkerhetskamera bild, bil instängd bakom grind, cyklister i reflexvästar passerar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
P P64bygg skrev:
Ja du har förstått precis rätt. Det finns ingen förening eller liknande heller. Inga servitut.
Ta en bild då är det lättare att ge dej råd.
😅
Kom en bild direkt före mitt inlägg.
Har du någon bild taget från gatan in mot huset?
 
Claes Sörmland
Du har rätt att underhålla din fastighet, det kan inte grannen hindra dig från att göra. Exakt vad du har rätt att göra med kantsten som skjuter över gränsen kan diskuteras och säkert ältas i domstol om man är rättshaverist men utgångspunkten är att du äger det som är på din sida gränsen. Undantag från denna utgångspunkt kan vara t ex att ni samäger markstenen som lös egendom om ni har införskaffat den gemensamt för gemensamt bruk.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt att underhålla din fastighet, det kan inte grannen hindra dig från att göra. Exakt vad du har rätt att göra med kantsten som skjuter över gränsen kan diskuteras och säkert ältas i domstol om man är rättshaverist men utgångspunkten är att du äger det som är på din sida gränsen. Undantag från denna utgångspunkt kan vara t ex att ni samäger markstenen som lös egendom om ni har införskaffat den gemensamt för gemensamt bruk.
Jag har inget dokument som beskriver kantstenens ägande. Gissningsvis har uppfarten grävts upp vid dränering runt år 2000 och markstensjobbet gjorts samtidigt och fakturan delats mellan våra två fastigheter.
 
Claes Sörmland
P P64bygg skrev:
Jag har inget dokument som beskriver kantstenens ägande. Gissningsvis har uppfarten grävts upp vid dränering runt år 2000 och markstensjobbet gjorts samtidigt och fakturan delats mellan våra två fastigheter.
Enklaste tolkningen är då att ni äger markstenen på er respektive mark. Finns ingen anledning att komplicera med andra möjligheter om inte grannen skulle dra upp dem.
 
Har det inte upprättats något avtal om gemensamt underhåll finns det nog få legala hävstänger. Du kan nog alltid ersätta de stenar som går över bådas gräns med halva, lika dana som idag, om sånna finns. Samt att du utan att förstört dem erbjuder originalstenarna till grannen. Då kan han inte hävda att du förstört något utan hans medgivande, visst byta ut de som fanns där kan han säkert klaga på om han vill det men det är ingen irreversibel skada efter som stenarna fortfarande finns kvar. Han kan ju dock inte kräva att just de stenarna ska läggas tillbaka då halva skulle vara på din sida.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklaste tolkningen är då att ni äger markstenen på er respektive mark. Finns ingen anledning att komplicera med andra möjligheter om inte grannen skulle dra upp dem.
Kan ju tänka mig att grannen skulle hävda att försämrat eller åsamkat honom skada genom att utföra nämnda underhåll på min sida.
 
Claes Sörmland
P P64bygg skrev:
Kan ju tänka mig att grannen skulle hävda att försämrat eller åsamkat honom skada genom att utföra nämnda underhåll på min sida.
På vilket sätt sker skadan? Grannens fastighet är ju orörd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På vilket sätt sker skadan? Grannens fastighet är ju orörd.
Genom de problem som uppstår med nivåskillnaden tänker jag, men han har ju såklart inte på min sida att göra och det beror ju på att han själv inte underhållit fastigheten 😁
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P P64bygg skrev:
Genom de problem som uppstår med nivåskillnaden tänker jag, men han har ju såklart inte på min sida att göra och det beror ju på att han själv inte underhållit fastigheten 😁
Precis, han har ingen rätt att t ex köra på din mark.
 
  • Gilla
P64bygg
  • Laddar…
Det här är, som redan konstaterats inte främst ett juridiskt problem. Ta en promenad i kvarteret och kika hur andra gjort – det finns säkert nästan lika många lösningar som delade uppfarter. Så länge som inte uppfarterna är så smala att man verkligen tjänar på att gå/köra på grannmarnen när man ska i och ur bilen respektive in och ut från parkeringen så blir det ju mest en estetisk grej.

Sen meddelar du grannen att du bestämt att du kommer göra om din sida till våren och att det lär bli snyggast och bäst om ni kan göra det ihop, men att du förstås bestämmer lika lite över hans sida som han över din.

Samtidigt ska man inte glömma att grannen kan ha rimliga skäl att prioritera något annat och/eller att det finns enklare åtgärder än att lägga om hela uppfarten som också löser problemet, som att lägga en dräneringsränna för 500 kr/löpmeter längs fasaden.

Oavsett vilken väg man går ska man enligt min uppfattning utgå från att juridik (utöver enkla tumregler som att jag sköter mitt och du ditt) inte bör ses som en central del av lösningen här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.