Jag ska ska byta ut ett fönsterpari i ett vardagsrum i en kåk byggd 72. På ett ställe får jag då en spännvidd på 1,9 meter enligt bilden nedan. De är 120cm cc mellan de gamla fönstren. Men takstolarna vilar inte på de vertikala reglarna mellan fönstren. Takstolarna är markerade med röda pilar i bilden. Jag har öppnat väggen ovanför fönstren och inspekterat. Det ligger en träbalk 45x160 under hammarbandet. Mellan fönstren är det dubbla stående reglar 45x120.

Min plan är ta bort fasadstenen under fönstren och ersätta det med panel(om någon undrar hur jag ska komma åt och flytta reglarna)

Frågan är nu. Hur mycket behöver jag förstärka balken över fönstren? Och hur gör jag det på bästa sätt? Det finns plats för att lägga en tex 45x200 utanpå den befintliga balken. På insidan också för den delen. Men problemet är att jag inte kommer åt upplägget till höger i bild eftersom det sitter bakom fasadstenen.

Kan man förstärka en sådan här balk genom att helt enklet skruva en extra utanpå? Jag kan ju avlasta den till vänster. Men inte till höger.

På andra ställen i fasaden så sitter det originalfönster som är 150cm breda utan några extra förstärkningar. I det här fallet blir det 40cm extra i spännvidd. Kan det vara så enkelt att det klarar sig utan någon extra förstärkning?

Ett hus med träfönster, tegelvägg, taktegel, stolar utanför, röda markeringar ser ut som redigerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett fönster eller en fönsterkarm är aldrig bärande. Så håller taket med fönster på plats, så håller det utan. Dessutom verkar det ju ligga en ordentlig balk över fönstret, så det finns inget att oroa sig för.
Eller har jag missförstått din fråga helt?
 
Jag tror frågan missförstods. Idag sitter det fönster som är 110cm breda. Lastbärande vertikala reglar (dubbla 45x120) sitter på 120cm cc. På ett ställa ska alltså dessa 120 cm ökas till ca 1,9 meter. Det ska alltså in ett fönster som är avsevärt bredare än dagens.

Det nya fönsterpartiet är det som ligger skissat i förgrunden på bilden. Jag klippte in det där för att visualisera.
 
BirgitS
O Olf Oggler skrev:
På andra ställen i fasaden så sitter det originalfönster som är 150cm breda utan några extra förstärkningar.
Sitter de på en gavelvägg?
De väggarna bär ju inte upp någon taklast.

Jag rekommenderar alltid att man anlitar en byggkonstruktör som kan räkna på det så att man får ordentliga underlag att skicka med bygglovsansökan.
 
A AG A skrev:
Ett fönster eller en fönsterkarm är aldrig bärande. Så håller taket med fönster på plats, så håller det utan. Dessutom verkar det ju ligga en ordentlig balk över fönstret, så det finns inget att oroa sig för.
Eller har jag missförstått din fråga helt?
Ett fönsterparti i ett hus av den här åldern är nästan alltid bärande, se de blå linjer jag lagt in i bilden. Det är inte alltid det ens finns en regel bakom täckbrädorna utan det kan vara själva fönsterkarmen som är bärande:
Ett hus med tegeltak och fönster, överlagrat med färgade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undantaget är om man redan från början tänkt på att det kan vilja göras om till helglasat och lagts in en tillräckligt kraftig balk.

@BirgitS: det är inte en gavel, utan en långsida och därmed bärande. Syns på fotot, man ser takpannorna.

Jag tänker att man behöver kontrollera om regeln är kraftig nog för att bära av hela vägen, elelr om det är de blå linjerna jag ritat in som det "hänger" på. Bygglovsansökan med korrekta beräkningar krävs.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
@BirgitS: det är inte en gavel, utan en långsida och därmed bärande. Syns på fotot, man ser takpannorna.
Jag vet, men jag skrev om andra fönster som TS har som är bredare utan att vara avväxlande.
 
Det är stående reglar mellan fönstren (dubbla 45x120). Jag har öppnat och kontrollerat. Och balken under hammarbandet är alltså 45-50 mm tjock och 160-170mm hög. Det som det är frågan om är alltså att öka spännvidden från 120cm till 190cm på ett ställe.
 
Om du öppnar väggen på insidan kommer du åt. Mexiteglet är inte bärande, det är bara dekoration.

Men du måste ändå bifoga en beräkning med din bygglovsansökan, så vad vi kommer fram till här spelar inte så stor roll, eftersom du ändå måste köpa in beräkningen från en konstruktör.
 
Jag kanske vill funder på den tekniska lösningen innan jag börjar fundera på bygglov osv.
 
Det är möjligt att jag skulle kunna komma åt från insidan. Men jag hade ju tänkt göra det lite enkelt för mig.
 
R
O Olf Oggler skrev:
Jag ska ska byta ut ett fönsterpari i ett vardagsrum i en kåk byggd 72. På ett ställe får jag då en spännvidd på 1,9 meter enligt bilden nedan. De är 120cm cc mellan de gamla fönstren. Men takstolarna vilar inte på de vertikala reglarna mellan fönstren. Takstolarna är markerade med röda pilar i bilden. Jag har öppnat väggen ovanför fönstren och inspekterat. Det ligger en träbalk 45x160 under hammarbandet. Mellan fönstren är det dubbla stående reglar 45x120.

Min plan är ta bort fasadstenen under fönstren och ersätta det med panel(om någon undrar hur jag ska komma åt och flytta reglarna)

Frågan är nu. Hur mycket behöver jag förstärka balken över fönstren? Och hur gör jag det på bästa sätt? Det finns plats för att lägga en tex 45x200 utanpå den befintliga balken. På insidan också för den delen. Men problemet är att jag inte kommer åt upplägget till höger i bild eftersom det sitter bakom fasadstenen.

Kan man förstärka en sådan här balk genom att helt enklet skruva en extra utanpå? Jag kan ju avlasta den till vänster. Men inte till höger.

På andra ställen i fasaden så sitter det originalfönster som är 150cm breda utan några extra förstärkningar. I det här fallet blir det 40cm extra i spännvidd. Kan det vara så enkelt att det klarar sig utan någon extra förstärkning?

[bild]
Hej, 45x195 låter lite klent på 190cm, limma o skruva ihop 2st som bärs upp utav dubbla stolpar i var ände så håller det.
 
BirgitS
R Janu78 skrev:
Hej, 45x195 låter lite klent på 190cm, limma o skruva ihop 2st som bärs upp utav dubbla stolpar i var ände så håller det.
Det beror väl t.ex. på hur mycket snö som kan komma just där TS bor.
 
Det är inte lätt att ställa frågor på ett forum:)

Mitt problem är alltså att jag inte så enkelt kommer åt det högra upplägget för balken. Det vänstra är ju inga problem. Takstolarnas läge är enligt de röda pilarna i översta bilden. Så en takstol kommer ju rakt över de dubbla vertikala reglarna på vänster sida. Sedan hamnar en takstol ca mitt i spannet. Den lasten måste man ju ta hand om.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror väl t.ex. på hur mycket snö som kan komma just där TS bor.
Dubbla 45x195 på 190cm i spännvidd är starkare än en 45x170 på 120cm i spännvid. Så då bör det räcka i detta fallet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
O Olf Oggler skrev:
Det är inte lätt att ställa frågor på ett forum:)

Mitt problem är alltså att jag inte så enkelt kommer åt det högra upplägget för balken. Det vänstra är ju inga problem. Takstolarnas läge är enligt de röda pilarna i översta bilden. Så en takstol kommer ju rakt över de dubbla vertikala reglarna på vänster sida. Sedan hamnar en takstol ca mitt i spannet. Den lasten måste man ju ta hand om.
Du får öppna på insidan för åtkomst.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.