Jag håller på att inreda vinden i mitt hus från -43.
Bjälklaget har varit isolerat med spån, som inte längre behövs då jag isolerat taket.
därför är jag halvvägs i att ta bort spånet som jag tycker känns frächt att ta bort.
Med lyhördhet som följd såklart...

Fråga 1: hur tjock isolering måste jag då ersätta med? räcker 45? ska man blåsa in lösull?

Fråga 2: Spånet som ligger under det befintliga golvet är lätt att suga ut, men hur får jag in ljudisolering istället?
På en del ställen är det tvärgående reglar i bjälklaget, så man kommer bara in från ena hållet.

Någon som har haft liknande problem och löst det på något sätt? allt är intressant!
16379978.jpg
 
Mikael_L
Spån ljudisolerar säkerligen bättre än stenull/glasull, bara så du tänker på det.

Kompakta och tunga skivor stenull är kanske undantaget...

ps Kul bild !!
 
Vad har man mellan våningarna vid nybyggen då?
 
Mikael_L
Jag är inte säker, men jag tror att många bara sätter stenull, men så är det problem med ljudisoleringen i många nybyggda hus med. I gamla hus kan du hitta sågspån, torv, jord, sten och porslinsskärvor och allt möjligt bråte, men ofta var det tystare mellan våningarna där.

Nu har jag inte grävt i gamla hus, inte i nya så mycket heller. Så detta är väl mer typ vad jag läst mig till, hörsägen sas.

edit:
Ett tips.
Leta efter inlägg av zankan, han (hon?) är kanske den som kan mest om ljudisolering på forumet, i trådar där zankan förekommer handlar rätt ofta om ljudisolering. Läs i dessa trådar så får du kanske mycket mer kött på benen.
 
Håller med Mikael, gammalt kompakt spån ljudisolerar säkert bättre än mineralull. Att ta bort spånet för att det känns fräschare är inte rationellt.
 
En normal steljudsisolering består av skivisolering på 120 mm + golvgips ovanpå golvspånet. Detta skall visst funka riktigt bra. Precis som tidigare inlägg säger så skall man jobba med tunga och kompakta material. Gips dämpar mycket bra. Kombinationen skivisolering och gips dämpar "alla" sorters olika ljud. Både mummel, tal, musik och dunsande i golv. I innerväggarna har jag satt dubbel gips och till sovrum och tvättstuga även skivisolering. På övervåningen gör jag genomgående gips+spånskiva+isolering. Spån siolerar sämre än gips, men bör funka bra i kombination med skivisolering. I golvet skall man dock inte fuska utan köra gips!

Lycka till.
 
Ja, det fanns ju lite alternativ här.

Rationellt eller inte, spånen har varit blöt och det känns tryggt att få bort den.
Lokala bygghandlaren hävdade att 195 isolering borde funka lika bra som stenull. och jag har ett bättre pris på den..
huset är lyhört, men får man ner ljudet till mummel, så är det bra.
 
ja mycket skall man höra innan det faller....av.....

sågspån och trä är inte bra på att ta hand om ljud punkt. I gamla hus hade man i mellanbjälklagen allt möjligt som blev över när man murade de bärande tegelväggarna. Detta fungerar utmärkt som ljudisolering då det är tungt. Dock finns en nackdel i konstruktionen nämligen träpinnen.... Men men utläggning skiter vi i....

I ett bjälklag tar man hand om 2 typer av ljud enkelt sagt. Stegljud och luftljud... Det tidigare tar man inte bort med hjälp av isolering det tar man bort med fjädrer eller med massa. Då ljudet egentligen är att materialet får sig en stöt denna stöt ger upphov till en vibration i konstruktionen och vibrationen ger ifrån sig ett ljud i taket på våningen under. Detta är stegljudet. Stegljudet kräver att man har en fjäder mellan stöten och bjälklaget det kan vara en matta, ett flytandegolv eller epdmgummi på bjälkarna osv... Eller en gjutenbetongplatta som genom sin vikt ej kommer så lätt i svängning. Lätta bjälklag har lättare att göra detta liksom slanka tunna konstruktioner. Ju mer böjligt materialet är desto mer get det vika för stöten och desto mer amplitud får du på undersidan....

Luftljudet tvs tal och andra luftburna ting typ musik osv... Kräver en annan typ eller egenytligen bygger det på samma princip. Där tex ditt spångolv är den första massan och ditt innertak den andra massan. Avstånden mellan dessa massor samt vikten per kvadratmeter hos de olika massorna bestämmer hur effektiv din konstruktion är mot lägrefrekvenser. Ju lägre egenfrekvens desto effektivare är den kan man säga. I konstruktionen finns ofta en resonanslåda mellan massorna och bjälkarna. Denna "låda" skall man då trycka in något som suger upp den inre resonansen. Detta har man isolering till. Dock kan man öka vikten och använda stapelfiber eller markskivor för att ytterligare bättre på den effektiva ljudisoleringen. Hur mycket det hjälper är olika beroende på mängd, vikt osv...
Med denna utläggning så kom vi fram till att mer massa på längre avstånd ger bättre ljudisolering. Sen finns det en sak till att ta hänsyn till, tätheten i konstruktionen. Hål är kass småhål förstör mer än man tror och dessa skall tätas. Sen har ju bjälklag en förmåga att ha en trappa som kommer upp. Helst skall man ha ett inre trapphus om man nu är petig...

Men som svar på den första frågan... ja du kan suga ut spånet och trycka i lösull men det kommer ge ungefär samma effekt som spånet eller klart det kommer vara bättre men till priset för att göra det hela?

Mest kostnadseffektiv är att lägga ett flytande golv på det befintliga och låta spånet ligga kvar om det inte är ruttet eller risk finns för att det börjar bli mikrobfest.

Vill man göra lite overkill så sliter man upp golvet.. Upp med spånet och o med markskiva 95 mm sen en 45 vanlig på denna. Skruva på ett nytt spångolv. Ovanpå detta gör du vad du har lust med.
 
zankan skrev:
sågspån och trä är inte bra på att ta hand om ljud punkt.
Menar du alltså att trä är sämre än mineralull på ljudisolering? Är en 200 mm timmervägg sämre ur det här avseendet än en 200 mm lättvägg (säg enkelgips på båda sidor) med mineralullsisolering?

Edit: Jag förstår alltså att det säkert är sämre när det gäller att ta hand om stegljud, men det jag undrar är om det också gäller luftöverförda ljud?
 
zankan skrev:
låta spånet ligga kvar om det inte är ruttet eller risk finns för att det börjar bli mikrobfest.

Vill man göra lite overkill så sliter man upp golvet.. Upp med spånet och o med markskiva 95 mm sen en 45 vanlig på denna. Skruva på ett nytt spångolv. Ovanpå detta gör du vad du har lust med.
Jag njuter. vad mer finns det att veta?

Läget är så här: Det har läckt länge på vinden, spånet är inte längre blött, men synbart är att det varit en del vatten i det under åren som gått. Därför tycker jag att det ska bytas ut + att det är betydligt svårare att byta ut det när jag lagt igen bjälklaget för gott.

hur eller hur; kostnadsfrågan är inte JÄTTEviktig, men det är klart att jag inte betalar mer än jag behöver.
Jag kommer troligtvis lägga i endast vanlig isolering, för det räcker om det ersätter spånets dämpningseffekt.
Ska jag då anta att isoleringen måste vara lika tjock som spånlagret, eller klarar jag mig med mindre? (=billigare)
OCH; är det ogjort arbete om jag inte byter ut all spån, med tanke på mikroberna?
Det är ju liksom lite svårt att putta in ny isolering under det befintliga golvet. o andra sidan, där verkar spånet inte varit blött.
 
zankan skrev:
ja mycket skall man höra innan det faller....av.....

I ett bjälklag tar man hand om 2 typer av ljud enkelt sagt. Stegljud och luftljud... Det tidigare tar man inte bort med hjälp av isolering det tar man bort med fjädrer eller med massa. Då ljudet egentligen är att materialet får sig en stöt denna stöt ger upphov till en vibration i konstruktionen och vibrationen ger ifrån sig ett ljud i taket på våningen under. Detta är stegljudet. Stegljudet kräver att man har en fjäder mellan stöten och bjälklaget det kan vara en matta, ett flytandegolv eller epdmgummi på bjälkarna osv...

Vill man göra lite overkill så sliter man upp golvet.. Upp med spånet och o med markskiva 95 mm sen en 45 vanlig på denna. Skruva på ett nytt spångolv. Ovanpå detta gör du vad du har lust med.
Ja, det är här golvgipset och spånet kommer in i mitt val av kosntruktion - det dämpar stegljuden riktigt bra. Att skruva på ett spångolv enligt ditt tips är väl inte så bra eftersom skruvarna kan föra vibrationerna igenom dämpmattorna - har jag hört. Limma att föredra?

När jag valde isolering hade jag pratat med både Götenehus och LB-hus konstruktörer. Lösningen vi valt är enligt dom fullt tillräcklig - flytande golv och dämpmattor o.s.v gav enligt dem bäst effekt men de ansåg det var overkill.
 
Mikael_L
Det hus jag bodde i de sista åren innan jag flyttade hemifrån hade i början endast halva övervåningen inredd. Det var väldigt lyhört mellan planen, och bjälklaget var fyllt med glasull eller mineralull, jag vet inte vilket.
När andra delen skulle inredas påtalades lyhördheten för snickarna, som föreslog att fylla facken med sågspån istället, detta visade sig vara lyckat, det blev mycket mindre lyhört i denna del. Spånskivor som golv och furupanel som tak i båda byggnadsdelarna.
 
trä är ett material som är nyckfullt.... det beter sig inte likvärdigt... en 100x100 pinne har olika densitet... Trä kärnvirke tätvuxet är mycket homogent och ok ur ljudsynpunkt men är fortfarande någotr randomiserat. Gips tex vet man om att det funkar...Dock tappar det nån db i en specifik frekvens i varje oktavband.. men det beter sig alltid likadant vilken gips man än väljer.. Det är därför gips är bra....och din jämförelse nedan Jon är att jämföra felaktigt vill jag påstå... Gipsväggen kan mycket väl vara effektivare beroende på frekvenser osv men det är överkurs... Ibland är faktiskt 1-skiktsprincipen bäst men då talar man ofta betong eller tegel... en 200 mm enkelgipsvägg har en lägsta frekvens på 58Hz vilket är mycket bra... dvs att den istället för 25 dB kanske reducerar 30 dvs dubbelt så bra.... Och förhållande vis bra över hela frekvensbandet. Medans virkesväggen kan vara randomiserad beroende på kvalitet givetvis....Men men ...

Sedan skall man säg att visst man kan inte utesluta att spån hjälper osv... För det hjälper, klart att det gör det. Sedan skall man alltid komma ihåg att ljud är hur man upplever och inget konstant för alla människör. Rent teoretiskt är den minsta volymen vi kan höra en luftmolekyl som faller mot trumhinnan:) DOck hör vi som bäst frekvensen 4000 Hz dvs lövprassel rakt framifrån... Kolla in er loudness inställning på stereon.. Sen sliter ni bort knappen.... Nu e jag på sidospår:)

Kungkokos... klart golvgips hjälper det ger tyngd och beter sig känt.. Skruva leder ljud självklart... Därför bör man på detta lägga ett flytande golv...


Men nu till Martin som vill ha hjälp.

Jag njuter. vad mer finns det att veta?

Skulle jag var adu skulle jag fortfarande slita upp golvet det kostar dig privat tid ca 1 timme/ 3 kvadrat... Sen om du väljer att skotta eller suga ut spånet e inte min pilsner att välja...
I med ny isolering.. På med spån.... på med aerolen och nytt spån... alternativt på med epdm på bjölkarna och ett flytande golv direkt....Blöttspån är blött klar risk för fest.... sen kan man alltid borra hål och lufta ur nån månad eller 2 med bra temperatur framförallt nu på vintern om man spelar med värmen som RF reglerare....
För att sedan dra ett flyatnde golv på befintligt och skita i att suga ut spånen.... Man får värdera kostnad, tidsaspekten och vart man vill lägga kostnaden... I väntan eller i direkt resultat

Men vill du ha min yrkesmässiga bedömning som baseras på den bristfälliga info som finns skulle jag slita upp golvet ut med spån och börj aom från skratch.....
 
Nu känns det som om jag har alla korten på bordet.
Återstår bara att se vilket slutresultat jag väljer.
..Allt för att barnen inte ska höra sängkammaren..

Nu kan ni andra sno tråden hur mycket ni vill.. ;)
Tack för hjälpen!
 
Zankan, tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.