4 289 läst · 65 svar
4k läst
65 svar
Problem med värme på övervåning
När man blandar radiatorer och golvvärme så måste det finnas en golvvärmeshunt mellan radiatorkretsen och golvvärmekretsen, texF Freniño skrev:
https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-fordelarshunt-vs2-77772404/
Golvvärmeshunten blandar returvattnet från golvvärmeslingorna med varmt framledningsvatten från radiatorkretsen så att framledningen till golvvärmeslingorna får lägre temperatur än radiatorerna.
Så mitt system kommer aldrig fungera utan en liknande shunt? Men är svaret på mitt problem då att römokaren har gjort fel när allt kopplades ihop?Demmpa skrev:När man blandar radiatorer och golvvärme så måste det finnas en golvvärmeshunt mellan radiatorkretsen och golvvärmekretsen, tex
[länk]
Golvvärmeshunten blandar returvattnet från golvvärmeslingorna med varmt framledningsvatten från radiatorkretsen så att framledningen till golvvärmeslingorna får lägre temperatur än radiatorerna.
Synd att bilden blev liten och hårt komprimerad. Men det går kanske inte att ladda upp stora bilder här på forumet utan de krymps automatiskt. Ser i alla fall helt annorlunda ut än värmeritningen till mitt hus. Försök följ bilden så bra du kan om det sitter några avstängningsventiler som du inte har sett förut.F Freniño skrev:
Om huset beställdes med övervåning och radiatorer där vore det mycket märkligt om Hjältevadshus missade att sätta in en golvshunt på bottenvåningen??F Freniño skrev:
Upplyftande... Tack för svaren!Demmpa skrev:
Det finns inga avstängningsventiler...J Josth skrev:Synd att bilden blev liten och hårt komprimerad. Men det går kanske inte att ladda upp stora bilder här på forumet utan de krymps automatiskt. Ser i alla fall helt annorlunda ut än värmeritningen till mitt hus. Försök följ bilden så bra du kan om det sitter några avstängningsventiler som du inte har sett förut.
Ska shunten vara med från fabrik och inte sättas dit på egen hand när det väl är dags att koppla ihop allt?J Josth skrev:
Shunten borde vara med från fabrik. Tanken är ju att relativt omgående färdigställa övervåningen i huset även om det tar ett par år om man bygger själv. Är det isolergrund du har nu? Inga golvslingor i trossbotten utan under trossbotten? Funderar över Hjältevadshus konstiga svar angående radiatortemperatur i golvslingorna.
Öppna bilden i egen flik/fönster och klicka en gång på den nyöppnade bilden så blir den till 100%.J Josth skrev:
Nej forumet minskar inte originalbilden, däremot blir bilden i själva inlägget en "tumnagel".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
100% i både bild och webbläsare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
100% på bilden och 200% i webbläsaren.
Då kan det hända att det blir kallt på det sista elementet i slingan. Ska justeras in lite. Expl, 4 element. Då ska du prova med att kolla hur många varv som justerskruven har mellan max/min. Är det expl 4 varv så ska första elemetet ha öppet 1 varv och nästa 2 varv o.s.v det blir då att sista är helt öppen.F Freniño skrev:
Du kanske har två problem samtidigt? Om det är så att det har fungerat tidigare men strular nu, så får du felsöka befintlig installation. Går det att lufta ordentligt? Är det felbyggt kan man t o m behöva lossa på skarvar där det står luft.
Dock så har jag ett liknande problem som beskrivs här: även i mitt fall är det otillräcklig skillnad i temperatur mellan golvvärmen på nedre plan och radiatorer på övre plan (vilket rörmokare påtalade härom dagen). Det förklarar varför värmen aldrig varit riktigt bra på övervåningen, och varför termostaterna inte jobbar som de ska. Offerten säger dock 20 000 kr för att rätta till problemet, så att övre plan får varmare vatten än golvvärmen på nedre plan.
Men som sagt, har det fungerat hjälpligt tidigare så får du inrikta dig på att hitta felet, sen kan du förbättra anläggningen i nästa steg.
Dock så har jag ett liknande problem som beskrivs här: även i mitt fall är det otillräcklig skillnad i temperatur mellan golvvärmen på nedre plan och radiatorer på övre plan (vilket rörmokare påtalade härom dagen). Det förklarar varför värmen aldrig varit riktigt bra på övervåningen, och varför termostaterna inte jobbar som de ska. Offerten säger dock 20 000 kr för att rätta till problemet, så att övre plan får varmare vatten än golvvärmen på nedre plan.
Men som sagt, har det fungerat hjälpligt tidigare så får du inrikta dig på att hitta felet, sen kan du förbättra anläggningen i nästa steg.
Tar kontakt med dem på måndag och kollar om de också tänker att den ska vara med från fabrik. De lär väl neka.J Josth skrev:Shunten borde vara med från fabrik. Tanken är ju att relativt omgående färdigställa övervåningen i huset även om det tar ett par år om man bygger själv. Är det isolergrund du har nu? Inga golvslingor i trossbotten utan under trossbotten? Funderar över Hjältevadshus konstiga svar angående radiatortemperatur i golvslingorna.
Det är isolergrund. Inga synliga slingor i grunden. Verkar som de ska ligga under golvspånet.
Kikar på detta imorgon! Men kommer det göra tillräcklig skillnad med tanke på avsaknaden av golvvärmeshunten?J jonaserik skrev:Då kan det hända att det blir kallt på det sista elementet i slingan. Ska justeras in lite. Expl, 4 element. Då ska du prova med att kolla hur många varv som justerskruven har mellan max/min. Är det expl 4 varv så ska första elemetet ha öppet 1 varv och nästa 2 varv o.s.v det blir då att sista är helt öppen.
Radiatorerna installerades innan sommaren så har aldrig haft någon värme på övervåningen tidigare. Vad var det som behövdes göras i ditt fall?R Rolf Ericsson skrev:Du kanske har två problem samtidigt? Om det är så att det har fungerat tidigare men strular nu, så får du felsöka befintlig installation. Går det att lufta ordentligt? Är det felbyggt kan man t o m behöva lossa på skarvar där det står luft.
Dock så har jag ett liknande problem som beskrivs här: även i mitt fall är det otillräcklig skillnad i temperatur mellan golvvärmen på nedre plan och radiatorer på övre plan (vilket rörmokare påtalade härom dagen). Det förklarar varför värmen aldrig varit riktigt bra på övervåningen, och varför termostaterna inte jobbar som de ska. Offerten säger dock 20 000 kr för att rätta till problemet, så att övre plan får varmare vatten än golvvärmen på nedre plan.
Men som sagt, har det fungerat hjälpligt tidigare så får du inrikta dig på att hitta felet, sen kan du förbättra anläggningen i nästa steg.
Det är det som är problemet med GV nere och element ( 1-rörs uppe ) Vilken fart har du på cirkpumpen, det kan finnas ett lite vred på kopplingsdosan på den. 1 - 2 - 3 . Du måste få fart på flödet i systemet. Sen det med justering av elementen är en tumregel som brukar fungera.F Freniño skrev:
Tack för tipset om bildhanteringen! Tricket var som sagt att först högerklicka på bilden och öppna i egen flik i webbläsaren. Sedan kunde jag spara ner bilden på hårddisken som .jpeg och därifrån öppna den med appen Foton i Win10 och där rotera bilden rätt och zooma in det jag ville se i detalj.Demmpa skrev:
Om man har golvvärme i betongbjälklag brukar man ofta säga NIBE värmekurva 5 men är det golvvärme i träbjälklag säger NIBE oftast kurva 8 medans radiatorerna ofta behöver kurva 10. När man har golvvärme tillkommer också en viktig sak och det är att yttemperaturen på golvytan inte får bli mer än 27 grader för att inte parketten ska kunna resa sig och skadas. Har man en hög värmekurva till golven så är risken stor för problem när det blir riktigt kallt ute på vintern och värmekurvan når toppen.F Freniño skrev:
Är cirkpumpen samma sak som värmebärarpumpen?J jonaserik skrev:
I min serviceinfo står den för tillfället på 49%.
I så fall är det denna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder