Hejsan

I vår BRF har varje lght ett FTX-aggregat och luftburen värme via hetvattenbatteri. Tilluften från FTX-aggregatetet går genom batteriet innan den strömmar ut i rummen.
Fläkten i värmebatteriet har data enl bild.
Jag vill stänga av den fläkten under "icke eldningssäsong" för jag tror att jag kan spara ca 400:- till 500:- i månaden vid elpris på 3:- kWh.
Stämmer mina antagande?
Typskylt på en ebm-papst enfas växelströmsmotor med beteckningen D2E133-AM47-01 och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur värms vattenbatteriet ?
 
Är det alltså separata fläktar för värmebatteriet och FTX?
 
Jag skulle inte våga chansa att tilluftsfläkten i FTX räcker för att hålla ventilationen uppe utan fläkten i luftvärmebatteriet. Man skulle behöva mäta upp luftflödena med en luftflödesmätare. Ventilationen är jätteviktig för hur man mår i huset.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det alltså separata fläktar för värmebatteriet och FTX?
Ja det är separata fläktar
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur värms vattenbatteriet ?
Via hetvatten från en undercentral/fjärrvärme för hela BRF
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om FTX inte värmer luften (enbart via varmvatten) så drar fläktarna runt 60-100W konstant så det är inte så mycket som du tror. Samt att det inte är hälsosamt att stänga av ventilationen oavsett årstid...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om FTX inte värmer luften (enbart via varmvatten) så drar fläktarna runt 60-100W konstant så det är inte så mycket som du tror. Samt att det inte är hälsosamt att stänga av ventilationen oavsett årstid...
FTX står ju för ventilationen så jag ser inget problem med att slå av fläkten för värmebatteriet.
Finns ju ingen som helst mening med att ha den på konstant om ingen värme behövs.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om FTX inte värmer luften (enbart via varmvatten) så drar fläktarna runt 60-100W konstant så det är inte så mycket som du tror. Samt att det inte är hälsosamt att stänga av ventilationen oavsett årstid...
Jag stänger inte av ventilationen. FTX-aggregatet fortsätter och går och tilluften visar på 28° efter återvinningen. Det är fläkten som cirkulerar inneluften genom hetvattenbatteriet för att värma upp lght-en.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
FTX står ju för ventilationen så jag ser inget problem med att slå av fläkten för värmebatteriet.
Finns ju ingen som helst mening med att ha den på konstant om ingen värme behövs.
Håller med dig. Har hittat strömbrytaren till den fläkten ovanför u-taksplattorna. Stänger av fläkten och kollar.
 
R rolros skrev:
Jag stänger inte av ventilationen. FTX-aggregatet fortsätter och går och tilluften visar på 28° efter återvinningen. Det är fläkten som cirkulerar inneluften genom hetvattenbatteriet för att värma upp lght-en.
På fläktmotorn står
Varvtalet 1500-1800 varv/min och effekten 190-200W.
Följande beräkningar vid elpris 3:-/kW:

Vid 1500: 190*24=4560W/dygn=4,56*30=136,8 kW/mån.*3:-=410:-/mån.
Vid 1800:
200*24=4800 W/dygn=4,8*30=144 kW/mån.*3:-=432:-/mån.
Antag att jag klarar mig med FTX-aggregatet 6 mån. Då sparar jag nästan 3 000:- vid 3 kr/kWh. Det halverar min elförbrukning mot nu.
 
Ja lite kan du då spara men dom drar knappast full effekt och elpriser blir förhoppningsvis inte så högt i snitt. Har ni rörligt eller timpris förresten?
 
Hejsan
Det är nu mer än ett år sedan jag startade testet med att stänga av återluftsfläkten. I tabellen visas elanvändningen för 2022 och 2023 fram tills nu, en minskning av förbrukningen på ca 25%. Återluftsfläkten har varit avstängd hela 2023. Jag satte på den under några dygn i december då utetemperaturen var under -10°. I övrigt har det räckt med att tilluften värmts upp av frånluften samt av hetvattenbatteriet för att hålla en innetemperatur mellan 20-21,5°. Jag bor i Stockholmsområdet.
M.h.a en "radon och luftkvalitetsmätare" kollade jag bl.a koldioxidhalten i rumsluften som var ok.
Jag har därutöver fr.o.m juni t.o.m. augusti stängt av fläktmotorn för tilluften i FTX-aggregatet och hållt ett fönster i varje rum lite ...lite öppet för att få frisk luft då frånluftsfläkten fortfarande går. Jag antog att redan varm tilluft blir ytterligare uppvärmd av frånluften och hetvattenbatteriet.

Mvh

Rolf
 
  • Energianvändningsdiagram för 2023 med jämförelse till föregående år. Högt och lågt månadsvärde anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.