Hejj. Köpte ett hus i somras har testeldat några ggr det har funkat. Är också bergvärme installerat. I förrgår upptäckte jag att pannan stod på 113gr. Har 2kubik acktankar men de var på knappt 50gr.satte elementen på max för att svalna pannan. Nu har jag en laddomat och när jag testade cirkulationspumpen så hörde jag suset sen dog den. Den blinkade gult några gånger. Testat ett par ggr till o den blinkar till men sen död. Har pumpen gått sönder pga värmen som uppstod eller var den orsak till pannan kokade.? Funderar på om termostaten i laddomat en orsakat det först? Kan jag köpa en pump på amazon. Se som passar? Vill ha kvalitet dock... Eller var hittar jag en sån pump? Se bifogad bild.
 
  • Cirkulationspump märkt "LADDOMAT", elektrisk ledning, delvis mörk bakgrund, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit bild av en Laddomat 21-60, värmesystemskomponent, tryckmätare, ventiler, justeringshandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ut termostaterna och provkoka dem och kolla vid vilka grader de öppnar om de inte är kass.
 
  • Gilla
apanq
  • Laddar…
Slutar susa, plocka bort den stora rund svarta brickan i ändan av pumpen, så det in plugg som går att gänga av och i hålet kan du vrida runt axeln. Sen är det det en kondensator som sitter i kopplingslådan, lär vad som står på den. Köp en ny och prova, kostar runt en hundring. Blinkar, är det en elektronisk styrning på den.
 
  • Gilla
apanq
  • Laddar…
Bytte kondensator men funkar ej ändå. Har köpt ny pump. Får se hur det går sen.
 
Det kokade säkerligen på grund av trasig pump. Pumpen går inte sönder av att pannan kokar.
 
Redigerat:
Har fått pumpen nu o ska sätta dit den. såg att dom skickat en laddomat med beteckningen LM-9A sitället, jag har LM-6A. Är det nån skillnad? Min ser man rotationen som är motsols på den som sitter medans den jag fick visar ingen pil alls. Men om jag sätter fas o nolla på samma sätt borde det väl bli rätt håll? tack!
 
Den roterar åt samma håll oavsett.
 
  • Gilla
apanq
  • Laddar…
Tack ska ni ha. Nu funkar den fint. Men Läge blå grön eller orange med olika hastigheter har jag ej kollat upp. Kör grön nu verkar funka än så länge.
 
När startar laddpumpen. Du ska försöka om möjlighet finns, starta den vid ca 45 C för att få igång panncirken. Laddomaten börjar ladda till tankarna vid ca 72 C och pannan mår bra av komma upp i sin helhet med jämn värme i hela pannan. Tänk själv, den blir säkert minst ca 70 C i topp och då kan botten ha en temp på ca 40 C , det blir en bra spänning i alla delar i pannan.
 
Det är inget problem med spänningar på grund av temperaturskillnader. Det problemet finns hel enkelt inte. Det problem som vinns är att botten på pannan kan bli för kall om. Den kyls med självcirkulation. Det kan resultera i kondens och i längden rost inifrån. Men det är främst om den går kontinuerligt utan laddomat. Det är inte särskilt viktigt när pumpen startar. Modernare pannor med fläkt kör helt enkelt laddomaten när pannan är i gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.