Jag ska justera en innerdörr som är skev. Jag har försökt sätta gångjärnen så långt in som möjligt men dörren tar ändå i karmen lite längst ned och längst upp.
Då tänkte jag justera karmen istället, vilket jag aldrig tidigare gjort. Köpte verktyg på biltema. Men karmskruven är inte centrerad i hålet. Jag antar att den borde vara det? Det går ju inte att justera då.
 
  • Närbild på ett rostigt och tomt skruvhål i en vitmålad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser inte ut som en karmskruv,ser mer ut som en vanlig skruv som är skruvad snett ner
 
Jag tycker det ser ut som en spik.
 
Ja, det är möjligt att det är en spik.
Vad kan jag göra då? Ska jag försöka spika in den lite för att få in karmen någon millimeter längre in (bredda utrymmet för dörrbladet)?
 
H Hamroid skrev:
Ja, det är möjligt att det är en spik.
Vad kan jag göra då? Ska jag försöka spika in den lite för att få in karmen någon millimeter längre in (bredda utrymmet för dörrbladet)?
En spikad karm är ofta kilad stum och då kan du inte bara slå in spiken.
Då får man kapa bort spik och göra ny infästning eller kila om karmen men börja med att ta reda på hur karmen är infäst och kilad, ibland är det inte spikat genom kilen och då kan kilar eventuellt bytas ut.
 
1 123abc skrev:
En spikad karm är ofta kilad stum och då kan du inte bara slå in spiken.
Då får man kapa bort spik och göra ny infästning eller kila om karmen men börja med att ta reda på hur karmen är infäst och kilad, ibland är det inte spikat genom kilen och då kan kilar eventuellt bytas ut.
Hmm. Tack för svar. Men då verkar det svårt att göra någon enkel justering då...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.