Jag fick 4/10 rätt, vilket är bättre än 90 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om husets energiförbrukning?"
Och här sitter jag och skämt, tror jag lägger in en klabbe till i brasan.
 
Jag har en modern torktumlare och tvättmaskin. Min tvättmaskin drar runt 1kWh per tvätt och torktumlaren drar då rakt inte i närheten av det ni anger som rätt svar utan kanske 50-70% av vad tvättmaskinen drar. Dels centrifugerar vi i 1600, dels är torktumlaren förstås försedd med värmepump.

Ni måste dessutom räkna med att vattnet som skall värmas till duschen är väldigt varmt till att börja med eller att man duschar väldigt kallt. Mindre än ett delta-T på 30 tycker jag inte att man borde räkna med och då blir det ca 1,74kWh för 50 liter vatten.

Vad gäller handdisk drar min, återigen moderna, diskmaskin ca 1kWh per disk. För att en handdisk skall konsumera 4 gånger så mycket energi, vilket antas bestå enbart av varmvatten, måste jag alltså förbruka ca 115 liter varmvatten för detta. Det är förstås fullt möjligt att spola bort så mycket vatten vid en handdisk, men så diskar i alla fall inte jag.

Jag är fullt medveten om att långt ifrån alla har enbart moderna maskiner hemma, men då kan man inte heller så summariskt påstå att förbrukningen är som hävdas i quizen.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 1 865 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om husets energiförbrukning?"

PS betalar 3,4ggr mer i el-avgifter och el-skatter än faktisk el-förbrukning… sjukt!
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 915 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om husets energiförbrukning?"
Missade frågan om genomsnittlig elförbrukning av villor. Trodde det var 10.000 kWh/år. Trodde bara de med direktverkande el kom upp i så mycket. Jag gör åt ca 7.000.
 
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 1 476 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om husets energiförbrukning?"

Elförbrukning i en normal villa 20 000 kWh per år? Hm, om man har fjärrvärme, bergvärme, vp, ved mm, så blir det knappast 20 MWh, men dessa uppvärmningsssystem kanske är onormala?
 
V va bra de går skrev:
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 1 476 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om husets energiförbrukning?"

Elförbrukning i en normal villa 20 000 kWh per år? Hm, om man har fjärrvärme, bergvärme, vp, ved mm, så blir det knappast 20 MWh, men dessa uppvärmningsssystem kanske är onormala?
Stod det inte "med eluppvärmning"?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Stod det inte "med eluppvärmning"?
Jag kopierar:

Vad är normal årlig elförbrukning för en villa enligt SCB?​

Oj vilken fet och stor stil det blev, det var inte meningen att basunera så...
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
V va bra de går skrev:
Jag kopierar:

Vad är normal årlig elförbrukning för en villa enligt SCB?​

Oj vilken fet och stor stil det blev, det var inte meningen att basunera så...
Ok. Det är dock fortfarande många hus som är dåligt isolerade och har direktverkande elvärme så jag ser egentligen inget konstigt i det. Tydligen tror många som har en ren elpanna till vattenburet värmesystem att de inte har direktverkande el?

Hur som helst visar det ju att det finns oerhört mycket att göra. Vi har minskat vår förbrukning från omkring 20 000 till omkring 13 000 med rätt enkla åtgärder.
 
  • Gilla
va bra de går
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tydligen tror många som har en ren elpanna till vattenburet värmesystem att de inte har direktverkande el?
Fast det har man ju inte heller då. Direktverkande el är ju enbart namnet på elradiatorer, annars är det vattenburen el.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.