Jag har läst på en del nu om asbest och det verkar nog inte va nån bra idé att greja med det själv alls. Jag har fått in en offert på 95 000+moms på att riva alltihop, räknat på 200kvm.

Men jag har nog tagit till i överkant på kvadraten insåg jag efter att ha tittat på fastighetskartan, ladan är snarare 120kvm. Kanske kan man hyra in nån att ta ner bara taket och sen riva resten själv.
 
Gör det själv!
Låt det ta sin tid, du kan inte tjäna pengarna lättare.
 
Asbest till sin ära! Så länge eternittaket ej går i bitar så avger den ingen asbestdamm. 120 kvm yta = Taket 200 kvm = 170 plattor om de är 1,3x1,3m. Börja med taket och sen takstolarna. Om tur väggarna är stöttande med hjälp av takstolarna faller de ihop själv. Om du hyr container försök särskilja material så om du har 2 stora återvinningsprodukter som ej går ihop, hyr 2 container. Då slipper du betala deponikostnaden.
 
Jag tycker att det är lite otäckt trots allt. Asbest alltså.

Men kanske om man är försiktig och har mask ... I den aktuella kommunen får privatpersoner lämna asbest gratis på ÅC upp till 4 kubikm.
Resten oroar jag mig inte så mycket för, det är rätt lättsorterat och sen kan man ta det på släp pö om pö till ÅC.
 
Asbets är bara farligt som damm, riv allt som det står med hjälp av linor och bil/traktor, vattna om du tycker det behövs och plocka sedan bort takplattorna och kör dom på släpkärra.
Elda resten på plats.
Mer bättre tim lön för man leta efter :D
 
Hm, ja det får väl bli så. Fast jag inte vill riktigt, men 95 000 + moms är mycket pengar. Vi har iaf bestämt oss för att lägga ett bud på huset så får vi se om vi får köpa det eller inte.

Tack alla, för era råd och tips! :)
 
Enk Projektet skrev:
Asbets är bara farligt som damm, riv allt som det står med hjälp av linor och bil/traktor, vattna om du tycker det behövs och plocka sedan bort takplattorna och kör dom på släpkärra.
Elda resten på plats.
Mer bättre tim lön för man leta efter :D
Minst 1000 i timmen svart!

d^_^b
 
hyr en stor jävla grävmaskin och slå omkull allt sen bara ösa i container eller slå eld på allt..
kan även vara nå som närmaste bannkår ni har kan vara intreserad av att "träna" på den de va en som sa till mig när jag skulle riva min lada, man kunde tydligen slå eld på den sen övnings släcker dom :)
billigt å bra :)
 
Hej igen och tack för tips!

Nu blev det så att vi inte behöver oroa oss för eländet för budet vi lade nobbades av säljaren och vi bestämde oss då för att hitta något annat.
Och det har vi gjort också, ett utan skräp på tomten.

Säkert kommer jag att ha femtioelva frågor i framtiden. :-D
 
Göran.W
Zixten skrev:
Det finns dom som eldar med rivningsvirke, dom brukar riva gratis, mot att dom får virket.
Det enda är väl eterniten som kan ställa till det...
Jag tillhör en av dom som eldar rivnings virke men tar inte i det om det inte ligger i en hög på marken för det är inte värt mödan att att plocka ner tak och sen riva.
Bara plocka rätt på det och lasta och lossa för att sen såga det är hyfsat jobbigt.

Gamla bjälkar som är friska går faktiskt att sälja för 50-100 kr metern beroende på längd och skick.
 
Jaha, tar up tråden igen. Hur JOBBIGT är det att riva? 4-5m högt, tegelpannor på en sida, plåttak åp andra. Ganska anskrämligt. Går inte att elda på plats, men jag har behov av ved så tänkte kapa och lägga på hög. Tror inte det finns något att sälja/spara, det är lite för ruttet.Kanske det är 40 m2?
 
Skåne-Mia Skåne-Mia skrev:
En lada utan loft, ca 150-200 kvm, oisolerad, målad i falurödfärg, glipor mellan planken på stampat jordgolv. Trasigt tak, sannolikt i korrugerad eternit.
Den står väl tillgänglig, inga andra hus att akta eller så.

Vad skulle det kunna kosta tror ni?
Jag har också tankar på att riva en sådan lada. Hur har det gått för dig, har du bestämt dig? Tänker att det ändå måste finnas ett värde i kraftiga huggna bjälkar. Brandkåren kan man glömma, otillbörlig konkurrens i min kommun.
 
V vrese skrev:
Jag har också tankar på att riva en sådan lada. Hur har det gått för dig, har du bestämt dig? Tänker att det ändå måste finnas ett värde i kraftiga huggna bjälkar. Brandkåren kan man glömma, otillbörlig konkurrens i min kommun.
Om det är friskt virke så är det pengar. Men är merparten dåligt, då är det bara ta det själv till ved.
 
  • Gilla
vrese
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.