Milkshaken: Storsäck eller stjälpt mått måste vara ungefär samma. Om det stämmer så kostar den tvååriga blandveden 333 kr/m3  att jämföra med de 350 kr/m3 som den treåriga björken kostade. Välj björken!!!

För övrig vet jag inte vad jag gjorde för fel, för jag lyckades inte åstadkomma några kubik-treor på varken det ena eller andra sättet!
 
Håll nere Alt-knappen, skriv 252 på det numeriska tangentbordet (ute till höger, går inte med siffrorna ovanför bokstäverna), släpp Alt.
Numeriska bordet måste vara till (NumLock tänt).
Har du en bärbar måste du kanske hålla nere en Fn-knapp eller motsvarande också.
 
Hej!
Är det någon som brukar skaffa ved här i närheten av Huddinge? Ska snart börja elda med ved och skulle gärna vilja ha tips på hur ni som bor som jag (villakvarter) handlar ved. Är väl mest intresserad av långved, måste ju börja "träna" på billig vedhantering!!!
 
ved3t skrev:
Hej!
Är det någon som brukar skaffa ved här i närheten av Huddinge? Ska snart börja elda med ved och skulle gärna vilja ha tips på hur ni som bor som jag (villakvarter) handlar ved. Är väl mest intresserad av långved, måste ju börja "träna" på billig vedhantering!!!
Jg bor inte i Huddinge men vad jag kan se på "blocket.se" finns det gottom vedskojare där. ;.-)
 
H
Har du direktel bör du ju absolut överväga en luftvärmepump. Priserna är nu så låga att en l-l pump betalar sig på 3-4 år. Braskamin är inte det lämpligaste att elda med, verkningsgraden är ofta dålig. En bra kamin för vedeldning kostar ju lika mycket som en pelletspanna och den kaminen tjänar man inte in på många år även om man sliter med ved. aska och evenuell röklukt inne.
Jag hade också funderingar på ved, tänkte bila bort öppna spisen och sätta in en bra vattenmantlad vedkamin. När jag såg priserna på kaminer och på l-l pumpar så var det inte svårt att räkna ut var den största besparingen fanns. Öppna spisen står kvar! ;)
 
Jo en luftvärmepump kommer det att bli men inte förrän de nya delarna på huset är färdiga. Har inte riktigt bestämt hur planlösningen ska bli och vill kunna placera pumpen där den ger störst effekt men slippa ha den på framsidan, både av estetiska och ljudmässiga skäl.

Av ekonomiska skäl kan jag inte byta ut värmesystemet helt just nu utan vill elda med ved som komplement till elen, och såklart för att det är trevligt. Och katterna gillar det skarpt! :)
 
Problemet med en luft/luft pump är väl att den inte ger särskilt mycket när det är riktigt kallt. En bras/pellets kamin ger ju lika mycket hur än kallt det är.
När elbolagen börjar med effekttaxa så kan det bli dyrt om man får lov att börja köra sina el element när det är kallt.

Om jag inte tar fel så finns det redan komuner där man har effekttoppsavgifter.
Sollentuna har det tror jag
 
H
De moderna luftvärmepumparna ger bra besparing ända ned till 10-15 minusgrader. Hur ofta har vi kallare i stockholmsområdet. Kring nyår 1969 var det 32 grader kallt men det var då det. Vill man ha bra energiutbyte (COP) vid 5-20 minusgrader kanske man får satsa på en av de dyrare luftvärmepumparna. Själv har jag en billig l-l pump och bekymrar mig inte för kostnaden att köra direktel de gånger det blir mer än 20 minus.
 
Vi har under hösten/vintern gallrat i egen skog och ska nu sälja virket, vilket är framkört till väg, till skogsägarföreningen (SÄF).
Vi har bl.a. en trave om ca 30 kbm fub björk.
Skogsägarföreningen betalar ca 200 kr + moms / kbm fub björkmassaved om de får hämta veden där den ligger.
Jag kommer dock att anlita en timmerbil för att köra hem björkvedtraven och göra upp den till min egen ved.
Därmed kommer björkveden att kosta minst 230 kr/kbm när jag har traven på gården och innan jag börjar kapa/klyva/trava.
Begriper inte varför folk säljer virke för 100-150 kr/kbm, när marknadspriserna är betydligt högre
Priset för torr, kluven ved borde inte ligga under 400 kr /kbm travat
 
Perjons skrev:
Vi har under hösten/vintern gallrat i egen skog och ska nu sälja virket, vilket är framkört till väg, till skogsägarföreningen (SÄF).
Vi har bl.a. en trave om ca 30 kbm fub björk.
Skogsägarföreningen betalar ca 200 kr + moms / kbm fub björkmassaved om de får hämta veden där den ligger.
Jag kommer dock att anlita en timmerbil för att köra hem björkvedtraven och göra upp den till min egen ved.
Därmed kommer björkveden att kosta minst 230 kr/kbm när jag har traven på gården och innan jag börjar kapa/klyva/trava.
Begriper inte varför folk säljer virke för 100-150 kr/kbm, när marknadspriserna är betydligt högre
Priset för torr, kluven ved borde inte ligga under 400 kr /kbm travat
Det som är den springande punkten i resonemanget här är olika sorters kubikmeter. Men eftersom du nu vet att det är ca 30 fub björk, så kan du ju mäta vad du får ut i andra änden. Du lär få minst 60 kubikmeter ostaplad kluven ved.

Dessutom är det så att rensorterad björk ger hyggligt betalt av skogsbolagen, men så fort det är lite blandat, t.ex. med al och asp, så är det värt ungefär halva priset i skogsbolagens ögon. Har du dessutom en liten hög där du får betala extra för transporten (10 fub tror jag) så lönar det sig knappast att sälja den till bolagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.